Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Evropská komise na studiu v Čechách  … Ryanair Holdings Plc první obětí euro-socialismu

Evropská komise na studiu v Čechách … Ryanair Holdings Plc první obětí euro-socialismu

3.2.2004 13:10
Autor: 

Pokusme se dnes odhlédnout od tak často diskutovaných trhů ve Spojených státech a zaměřme svojí pozornost na případ, který nejenom přilákal ohromné množství mediálního humbuku, ale současně slouží jako modelový příklad evropské byrokracie a zkostnatělosti - Ryanair Plc vs. Evropská komise. Dnešek je pro výše uvedenou společnost relativně zlomovým - evropská komisařka pro otázky dopravy Loyola De Palacio dnes rozhoduje, zda označí belgickou subvenci firmě Ryanair Plc jako nezákonnou a stanoví tak významný precedens pro budoucí fungování trhu nízkorozpočtových leteckých společností (v mezidobí toto rozhodnutí opravdu padlo - daná pomoc je podle Evropské komise nezákonná, Ryanair musí část vracet).

De facto tak komisařka de Palacio postaví mimo zákon snížené přistávací poplatky pro Ryanair Plc na belgickém letišti Charleroi blízko Bruselu, přinutí firmu platit více za služby pozemního personálu, zkrátí dobu pro čerpání uvedených úlev z 15 let na 3 a přikáže Ryanair Plc vrátit miliony euro v poskytnutých subvencích. Jaké tedy jsou podmínky, které si Ryanair Plc dojednal s letištěm a které EK tak strašně leží v žaludku ? :

*Ryanair Plc platí přistávací poplatek (landing fee) ve výši 1 euro za každého pasažéra. To představuje cca polovinu toho, co nakazuje belgická vyhláška.

*Firma obdržela 1 milion euro jako podporu při najímání a vyškolení personálu. Daná částka může být také použita na úhradu ubytování a ostatních náklad daného personálu.

*Firma dále dostane 160,000 euro za každou novou otevřenou trasu operovanou z letiště Charleroi, maximum je stanoveno na 3 trasách na jeden letoun.

*Letiště bude dále kompenzovat firmě ztráty vzniklé z možné budoucí změny daňového režimu v Belgii nebo ze změny otevíracích hodin letiště.

Tolik tedy podmínky, které si Ryanair Plc vyjednal - v rámci volné hospodářské soutěže - jednak s belgickými autoritami, jednak s letištěm samotným. Na tom není nic špatného - nikdo přece dané letiště nenutil na tyto podmínky přistoupit a nikdo přece belgické administrativě nedržel pistoli u hlavy, aby souhlasila. Naopak - oblast okolo Charleroi je bývalou ocelářskou oblastí, trpící velkou mírou nezaměstnanosti. Ryanair Plc zde vytvořil 3,000 pracovních míst, z letiště provozuje lety denně a za loňský rok odbavil v Charleroi 95% z 1.8 milionu pasažerů. Samá "pozitiva a sociální jistoty".

Současně však tímto krokem Ryanair Plc nepochybně šlápl na palec tzv. "flag carriers" - velkým leteckým společnostem, v mnoha případech s majoritním vlastnickým posílem státu, které operují na hlavních letištích Evropy a létají za "normální" ceny. Tyto společnosti jsou nyní pod obrovským tlakem - a) díky poklesu zájmu o leteckou dopravu obecně, především však po 11. září 2001 a po posledních peripetiích s rušením letů do USA, b) díky rostoucí konkurenci právě ze strany nízkorozpočtových leteckých společností - a snaží se tak snížit náklady resp. Vydělat kde to jenom jde. Evidentně však v tomto boji sahají i po jiných než čistě tržních zbraních - ingerence jednotlivých států a "neviditelná" ruka lobby těchto velkých leteckých přepravců je více než patrná.

Samotná výše pokuty resp. Objem peněz, které Ryaniar Plc bude muset vrátit, firmu rozhodně nepoloží. Navíc je velmi pravděpodobné, že firma bude dané rozhodnutí rozporovat a minimálně tak dosáhne oddálení konečného verdiktu. Celá kauza je však z pohledu volné soutěže mnohem nebezpečnější a zavání rovnostářstvím (skoro se chce řict, že EK studovala metody naší vlády):

*nízkorozpočtové aerolinie zavedly obchodní model, který je funkční a zaplnil mezeru na trhu. Házet jim proto klacky pod nohy jenom z titulu "většího klacku" na straně velkých dopravců je na pováženou.

*Ryaniar Plc a jemu podobné firmy létají na letiště, kam velcí přepravci létat nechtějí. Jednak díky dopravní obslužnosti (jedná se o letiště dále od center měst), jednak díky jejich kapacitě. Menší dopravci jsou však s těmito letišti spokojeni a vytváří zde pracovní místa.

*Konkurence velkým dopravcům konečně do segmentu letecké dopravy vnesla trochu rozruchu a rozhýbala stojaté vody především cen letenek. To vedlo k jejich přiblížení širšímu počtu pasažerů a celkovému zatraktivnění této formy cestování. Proč za to chce EK nízkorozpočtové přepravce penalizovat ?

A tak dále. Nebyl by problém nalézt další argumenty, které dnešní rozhodnutí EK staví do minimálně zvláštního světla. Jestli je toto způsob, jak se v Evropě bude řešit konkurenční boj, mámě se po 1. květnu 2004 na co těšit!

Vaše názory uvítáme …

Petr Žabža, Patria Direct


Váš názor
  • xxx
    19.4.2004 11:22

    Takže eurosocialismus je špatný, ale belgiosocialismus je v pohodě, to je závěr článku. Proti panu Žabžovy jsou lidé jako p. Marek a Schneider opravdý ekonomičtí velikání.
    Ales
  • Nesmysly v článku
    16.4.2004 11:05

    Pane Žabžo žasnu nad Vaším nad některými výroky ve Vašem článku: A) Firma obdržela 1 milion euro jako podporu při najímání a vyškolení personálu - dle mého názoru tato skutečnost nemá s volnou konkurencí co dělat a jedná se o skutečný případ státních subvencí tedy socialismus. B) Firma dále dostane 160,000 euro za každou novou otevřenou trasu operovanou z letiště Charleroi, maximum je stanoveno na 3 trasách na jeden letoun - zde se jedná o případ subvencí, které jsou v rozporu s trhem tedy opět o případ socialismu. C) Tolik tedy podmínky, které si Ryanair Plc vyjednal - v rámci volné hospodářské soutěže - jednak s belgickými autoritami, jednak s letištěm samotným. Na tom není nic špatného - nikdo přece dané letiště nenutil na tyto podmínky přistoupit a nikdo přece belgické administrativě nedržel pistoli u hlavy, aby souhlasila - není důležité jestli s tím beldická vláda souhlasila, ale je důležité že to případně zaplatí daňoví poplatnící jichž se na to nikdo neptal. Navíc pokuď se jedná skutečně o volnou hospodářskou soutěž neměl by být problém pro ostatní aerolinie si podobné podmínky sjednat - otázka zde tedy je nakolik by byla ochotna belgická vláda udělat podobné ústupky ostatním aerolíniím. Nicméně by tyto ústupky neměly obsahovat jakékoliv dotace.
    Hynek
  • chyby v článku
    8.4.2004 11:06

    Za prvé není pravda, že by zájem o leteckou přepravu klesal. Je sice fakt, že 11. září dočasně zapříčinilo pokles počtu cestujících, ale v Evropě v poslední době zájem o leteckou přepravu neustále roste. Za druhé nazýváte Ryanair "malou firmou" a srovnáváte je s "velkými přepravci" (čímž myslíte DRAHÉ přepravce, ne velké) - pokud byste si našel čísla, tak zjistíte, že Ryanair přepravuje více pasažérů než British Airways a je na cestě stát se největší aerolinkou v Evropě. (http://www.bized.ac.uk/current/leisure/2003_4/010304.htm) Za třetí, příspěvky, které Ryanair obrdžel od letiště Charleroi mají férovým tržním prostředím opravdu málo společného. Jak jinak si mám vysvětlit to, že, cituji: "Letiště bude dále kompenzovat firmě ztráty vzniklé z možné budoucí změny daňového režimu v Belgii nebo ze změny otevíracích hodin letiště." Změna daňového režimu v Belgii snad postihne všechny a proč by proboha Ryanair měl být osvobozen od daně?!?! Jak ale správně píšete, nikdo nedržel belgické administrativě nedržel pistoli u hlavy, aby souhlasila. Možná by proto za uzavírání těchto dohod s Ryanair měli být potrestáni příslušní úředníci a ne Ryanair. Souhlasím s Vámi v tom, že byrokratické prostředí v Evropské unii opravdu znepříjemňuje podnikatelům život. V tomto případě ale nejde o žádné "házení klacků pod nohy", nýbrž o zajištění férové hospodářské soutěže. To, že jiné společnosti podle Vás neměly zájem na Charleroi létat je nesmysl - jistě by tam také létaly, kdyby jim belgické úřady poskytly stejné výhody, jako měl Ryanair.
    Lucie
  • ???
    7.2.2004 15:11

    Tady v tomto pripade neni o cem diskutovat. S cim nepohnou velci dopravci sami na to maji spagatky v eurovlade. Ryanair ja tady v Irsku nejuspesnejsi firmou 3 nejbohatsi lidi Irska jsou vlastnici Ryanair. Navic podle meho nazoru je to snad jediny ciste Irsky napad. Jinak je ta ekonomika britsko-americka. Nejde tady o zadne dotace etc. jde tady proste jenom o pokus o likvidaci konkurence pomoci politickych spicek. Me osobne to docela vzalo. Takhle slapat do volne souteze je nechutne!!!
    jirka
  • Tak jasné to není
    3.2.2004 14:24

    Ten 1 mil. EUR, které Ryanair dostane na své zaměstnance (a ostatní ne) přece taky silně zavání deformováním volné soutěže nebo ne??
    • re..
      4.2.2004 23:26

      1m EUR je rozhodne mene nez belgicka vlada zaplatila (podotykam, ze z mych dani) na zachranu SABENA (such a bad experience never again) a jeji pretvoreni na SN Brussels air, ktere jsou stejne drahe, ztratove a nutne tak akorat k nasirovani si belgickeho ega - kazda zeme preci musi mit sveho flag carrier... toto rozhodnuti mi pripomina podobne rozhodnuti soudu ve Strasburgu - Brit air (subsidiary AirFrance) byla nucena uzavrit let z Parize - oficialne pro nekalou soutez (subsidies) pro Ryanair. faktem ovsem je, ze BritAir tam prepravil za rok cca 13,000 lidi zatimco Ryanair o rok pozdeji 300,000... obcas mi pripada, ze EC znacne podleha (mozna ze zamerne?) tezkym lobystickym skupinam...
      petr
    • RE...
      3.2.2004 14:53

      Ani ne ... jak je tam uvedené, ta oblast okolo letiště Charleroi je známá vysokou nezaměstnaností. Má to vláda dát na podporách, nebo to jako subvenci dát té letecké společnosti, která ty lidi zaměstná ? Navíc, na podporách by určitě belgičani zaplatili mnohem víc.
      Snílek
      • Re
        20.4.2004 18:02

        Tak tento vyrok je typicky blud, kterym se bohuzel ridi i nase vlada. Takze kdyz mam nekde nezamestnanost, narvu (nebo nalakam - to je jedno) tam spolecnost, ktera sice da praci, ale bude vozit vzduch. Bude to ztratova linka,ale k vybranym danim se stejne chovam, jako ze je "musim utratit protoze jinak o to prijdu a utrati to nekdo jiny". Ale abych takovy "rozvoj" udrzel i jinde musim to nekde zase vytahat a to nejlepe z kapes poplatniku, takze vyzeneme dane vys. Deficit ve vysledku nevadi, penize se natisknou novy, hlavne ze klesla nezamestnanost. To je populismus az na pudu. Super, ale dokud takhle bude Evropa uvazovat dal budeme mit rust mizivy a zavidet Cine jeji procentni rust zatimco my tady bojujem horko tezko o kazdou setinu az desetinu procent.
        Skeeter
      • podpory versus příspěvky pro Ryanair
        8.4.2004 11:10

        Ono je ale třeba především řešit příčiny té nezaměstnanosti, ne její následky. Kdyby například nebylo podnikání v EU tak zbytečně složité, lidé by se zaměstnali sami. Ekonomické zákony fungují tak, že čím více se bude zasahovat, tím více nezaměstnanost poroste - jak ostatně vidíme v ČR, Německu apod.
        Lucie
        • Ekonomický zákony?
          10.4.2004 2:29

          Zřejmě si je píšete sám.
          Visitor
      • podpory versus příspěvky pro Ryanair
        8.4.2004 11:10

        Ono je ale třeba především řešit příčiny té nezaměstnanosti, ne její následky. Kdyby například nebylo podnikání v EU tak zbytečně složité, lidé by se zaměstnali sami. Ekonomické zákony fungují tak, že čím více se bude zasahovat, tím více nezaměstnanost poroste - jak ostatně vidíme v ČR, Německu apod.
        Lucie
Aktuální komentáře
21.5.2018
12:33Viceguvernér ČNB Hampl: Ekonomika se přehřívá, je čas utáhnout kohouty
12:16Šéf Ryanair (+3,6 %): Některé aerolinky nepřežijí zimu
12:12Atraktivní světové akcie už od zítřka na domácí burze a za koruny!
11:06Itálie versus Čína. Trhy začaly pozitivně, ale eurodolar moc úspěšný není  
10:44Má nemocenská vůbec smysl?
10:15PX mírně roste při slabších objemech. Část evropských burz je kvůli svátkům zavřená
9:51HN: J&T převzala vedení i v některých dceřiných firmách CEFC
9:11Rozbřesk: Vyšší výnosy odráží důvěru ve vyspělé ekonomiky… co ji může nahlodat?
8:56Obchodní válka USA-Čína zažehnána? Evropské burzy mohou v úvodu růst  
8:32Americký ministr financí: Obchodní válku s Čínou odkládáme
6:44Jak dlouhý bude dojezd Tesly? Aneb přehled posledních událostí
20.5.2018
14:19Víkendář: Po Američanech se čínskému tlaku začíná bránit i Evropa
10:50PŘIVÁDÍME: Nokia. Nová technologie a geopolitické obavy vytvářejí investiční příležitost
19.5.2018
14:37Víkendář: Jak vidí současnou americkou a globální realitu bývalý šéf CIA
10:07PŘIVÁDÍME: Volvo. Výrobce nákladních aut odměňuje štědře
18.5.2018
22:01Poklidný závěr týdne na amerických trzích
19:31Vrací se Marxova doba?
18:28PŘIVÁDÍME: Skanska. Stabilní akcie s lákavou dividendou
17:06František Kronus: Evropská dluhová krize II?
17:05Koruna zakončuje týden oslabením, euro nepotěšil italský vládní program  

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    Nebyla nalezena žádná data