Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Maloobchod v listopadu: benzín ano - auta ne (alespoň nová)

Maloobchod v listopadu: benzín ano - auta ne (alespoň nová)

20.1.2004 9:22
Autor: 

komentář doplněn
Maloobchodní tržby se listopadu ve srovnání s předchozím měsícem zvýšily o 0,9% (po sezónním očištění). Meziroční tempo růstu ovšem zpomalilo z 3,4% v říjnu na 1,0%. V rámci sledovaných sektorů byl vývoj značně diferencovaný. Zatímco tržby z prodeje pohonných hmot meziročně vzrostly o 8,1%, prodej automobilů klesl o 6,0%. Nezanedbatelnou úlohu v rostoucí spotřebě pohonných hmot sehrály dva faktory. Prvním z nich je skutečnost, že cen pohonných hmot klesaly téměř nepřetržitě od května až do konce roku. Druhým je výrazné oživení v silničních dopravních službách v druhé polovině loňského roku. Poněkud matoucí může být, že spotřeba benzínu a nafty rychle roste, přestože prodej automobilů loni téměř stagnoval. V listopadu se prodej automobilů dokonce meziročně snížil. ČSÚ ve svých statistikách vede pokles o 6,0%. Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) se prodej osobních a lehkých užitkových automobilů snížil o 8,6%, když osobních automobilů se prodalo o 12,6% méně, zatímco lehkých užitkových o 26,7% více. Prosincové údaje SDA ukazují na další pokles o 7,5%. Jedním z vysvětlení nízkého růstu prodaných nových automobilů v loňském roce (podle dat SDA: osobní+lehké užitkové vozy +3,7%) je substituce levnějšími ojetými automobily. Podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu se počet ojetých automobilů v loňském roce mohl zvýšit zhruba o 20 tis. vozů, tj. 15%. Ojeté automobily se na celkovém počtu prodaných automobilů podílí zhruba z poloviny. I proto se průměrné stáří automobilů brázdících české silnice pohybuje kolem 13,5 roku. Zohledněním trhu s ojetými automobily odstraňuje paradox mezi údaji o spotřebě pohonných hmot a prodeji automobilů.

ČSÚ částečně zdůvodňuje pokles tržeb z prodeje automobilů nižším počtem pracovních (a prodejních dní). To má svou logiku, neboť kromě hypermarketů, velkých nákupních center a malých prodejen s smíšeným zbožím (večerky) není obvyklé mít otevřeno i v sobotu odpoledne a v neděli. Nicméně v případě koupi automobilu u většiny domácností i podnikatelů většinou rozhodují jiné faktory. Auto přeci jen není rohlík. Na základě údajů z posledních 8 let, které máme k dispozici, není souvislost prodeje automobilů a kalendářních variací zřejmá.

V maloobchodu bez motoristického segmentu se tržby zvýšily o 2,2%, když české domácnosti utrácely zejména za potraviny (+4,6%). Listopadová data dokumentují přesun od nákupních košíků ve specializovaných prodejnách potravin k vozíkům v hypermarketech s prodejem smíšeného zboží s převahou potravin. V prvně uvedených prodejnách se tržby snížily o 4,5%, v druhých naopak o 6,2% vzrostly.

Celkem za loňský rok očekáváme zvýšení maloobchodních tržeb o 4,8% po zvýšení o 2,8% v roce 2002. Klíčovým faktorem je zrychlení růstu reálného disponibilního důchodu domácností ze 4,0% v roce 2002 na zhruba 6,3% loni. Poněkud přeceňován byl, a stále je, vliv rostoucího zadlužení domácností. Podstatně výrazněji se totiž loni zvyšovaly úspory domácností než jejich dluhy. Míra hrubých úspor se podle našeho odhadu zvýšila z 6,1% v roce 2002 na zhruba 6,4-6,5%.

V letošním roce očekáváme zpomalení růstu maloobchodních tržeb v souvislosti s pomalejším růstem reálných mezd a disponibilního důchodu domácností, neboť se patrně dočkáme, jak méně výrazného zvyšování nominálních mezd, tak vyšší inflace.

David Marek


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data