komentář doplněn
Maloobchodní tržby se listopadu ve srovnání s předchozím měsícem zvýšily o 0,9% (po sezónním očištění). Meziroční tempo růstu ovšem zpomalilo z 3,4% v říjnu na 1,0%. V rámci sledovaných sektorů byl vývoj značně diferencovaný. Zatímco tržby z prodeje pohonných hmot meziročně vzrostly o 8,1%, prodej automobilů klesl o 6,0%. Nezanedbatelnou úlohu v rostoucí spotřebě pohonných hmot sehrály dva faktory. Prvním z nich je skutečnost, že cen pohonných hmot klesaly téměř nepřetržitě od května až do konce roku. Druhým je výrazné oživení v silničních dopravních službách v druhé polovině loňského roku. Poněkud matoucí může být, že spotřeba benzínu a nafty rychle roste, přestože prodej automobilů loni téměř stagnoval. V listopadu se prodej automobilů dokonce meziročně snížil. ČSÚ ve svých statistikách vede pokles o 6,0%. Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) se prodej osobních a lehkých užitkových automobilů snížil o 8,6%, když osobních automobilů se prodalo o 12,6% méně, zatímco lehkých užitkových o 26,7% více. Prosincové údaje SDA ukazují na další pokles o 7,5%. Jedním z vysvětlení nízkého růstu prodaných nových automobilů v loňském roce (podle dat SDA: osobní+lehké užitkové vozy +3,7%) je substituce levnějšími ojetými automobily. Podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu se počet ojetých automobilů v loňském roce mohl zvýšit zhruba o 20 tis. vozů, tj. 15%. Ojeté automobily se na celkovém počtu prodaných automobilů podílí zhruba z poloviny. I proto se průměrné stáří automobilů brázdících české silnice pohybuje kolem 13,5 roku. Zohledněním trhu s ojetými automobily odstraňuje paradox mezi údaji o spotřebě pohonných hmot a prodeji automobilů.
ČSÚ částečně zdůvodňuje pokles tržeb z prodeje automobilů nižším počtem pracovních (a prodejních dní). To má svou logiku, neboť kromě hypermarketů, velkých nákupních center a malých prodejen s smíšeným zbožím (večerky) není obvyklé mít otevřeno i v sobotu odpoledne a v neděli. Nicméně v případě koupi automobilu u většiny domácností i podnikatelů většinou rozhodují jiné faktory. Auto přeci jen není rohlík. Na základě údajů z posledních 8 let, které máme k dispozici, není souvislost prodeje automobilů a kalendářních variací zřejmá.
V maloobchodu bez motoristického segmentu se tržby zvýšily o 2,2%, když české domácnosti utrácely zejména za potraviny (+4,6%). Listopadová data dokumentují přesun od nákupních košíků ve specializovaných prodejnách potravin k vozíkům v hypermarketech s prodejem smíšeného zboží s převahou potravin. V prvně uvedených prodejnách se tržby snížily o 4,5%, v druhých naopak o 6,2% vzrostly.
Celkem za loňský rok očekáváme zvýšení maloobchodních tržeb o 4,8% po zvýšení o 2,8% v roce 2002. Klíčovým faktorem je zrychlení růstu reálného disponibilního důchodu domácností ze 4,0% v roce 2002 na zhruba 6,3% loni. Poněkud přeceňován byl, a stále je, vliv rostoucího zadlužení domácností. Podstatně výrazněji se totiž loni zvyšovaly úspory domácností než jejich dluhy. Míra hrubých úspor se podle našeho odhadu zvýšila z 6,1% v roce 2002 na zhruba 6,4-6,5%.
V letošním roce očekáváme zpomalení růstu maloobchodních tržeb v souvislosti s pomalejším růstem reálných mezd a disponibilního důchodu domácností, neboť se patrně dočkáme, jak méně výrazného zvyšování nominálních mezd, tak vyšší inflace.
David Marek