V následující sérii článků zaměřených na mobilní trh v České republice postupně ukážeme vývoj a současnou situaci, která zde panuje. Toto je zajímavé jednak pro akcionáře telekomunikačních titulů, ale i pro ekonomy pro které toto odvětví představuje příležitost pro analýzu oligopolního typu trhu se všemi aspekty, kterými je tento charakterizován (např. možné cenové války, či naopak implicitně dohodnuté společné chování, možné cenové vedení nejsilnějším na trhu, strategické hry atd.).
Při pohledu na údaje o čtvrtletních čistých přírůstcích zákazníků domácích mobilních operátorů vidíme, že Oskar si v posledních měsících přičítá jednoznačně největší podíl na nových uživatelích mobilní telefonie. Naopak podíl Eurotelu se výrazně propadá, zejména od počátku roku 2003. Podíl T-Mobile CR na nových zákaznících mírně klesá. Situace je znázorněna v prvním z následujících grafů. V souladu s výše uvedeným se vyvíjí i celkový podíl na trhu – získává Oskar a klesají podíly T-Mobile CR a Eurotelu. Výše celkových tržních podílů je prezentována v druhém z grafů.
Zdroj: Operátoři, Patria Finance
Ačkoliv se zdá, že prezentované grafy hovoří jasně o úspěšnosti jednotlivých operátorů, interpretace daných čísel není zdaleka jednoznačná – počet nových uživatelů a s tím spojené změny na celkovém podílu na trhu jsou totiž do značné míry funkcí toho, nakolik daný operátor ještě vůbec stojí o další uživatele.
Např. Oskar může stále být v situaci, kdy se snaží získat tzv. critical mass, tj. velikost nutnou pro co nejefektivnější využití svých zdrojů (např. rozprostření fixních nákladů přes co největší základnu). Tuto velikost může získat jednak získáním maximálního množství z nových zákazníků a/nebo přetáhnutím zákazníků dalších operátorů.
V případě Eurotelu a zřejmě i T-Mobile CR již výrazně vyšší roli hraje poměr očekávaného mezního příjmu a výdaje na získání nového zákazníka. Je přitom jasné, že kvalita nových zákazníků co se týče marginálního ARPU je nízká, naopak náklad na získání nového zákazníka je relativně vysoký. U těchto operátorů se tedy již dá čekat zaměření se na udržení současných zákazníků (tj. např. čelit tlaku ze strany Oskara na jejich klientelu) a maximalizaci ARPU na současného zákazníka. To se děje např. zvyšování podílu post-paid/pre-paid u současných klientů, či úpravou tarifních struktur a nabídkou datových služeb (mimochodem právě do nich jsou obecně vkládány naděje na vytvoření důležitého zdroje výnosů a zisků).
Uvedené naznačuje, že pohled čistě na celkový počet a přírůstek klientů je velice vzdálen tomu, aby bylo možno udělat závěr o celkovém stavu odvětví a o relativní úspěšnosti jednotlivých operátorů. V následujících článcích se proto zaměříme na nominální tržby jednotlivých společností a poté na jejich ziskovost.
Jiří Soustružník
Následující díly ze série o mobilním trhu v ČR:
Mobilní trh v České Republice (II): Kdo má víc?
Mobilní trh v České Republice (III): Proč má jeden víc?