Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Dětské přídavky pro všechny – myslí to vůbec vážně?

Dětské přídavky pro všechny – myslí to vůbec vážně?

24.3.2003 12:01
Autor: 

České veřejné rozpočty letos skončí schodkem přes 100 miliard korun, vláda se horečně snaží vymyslet, jak se na příští rok vyhnout ještě většímu schodku, do toho přichází úhrada 10,5 miliard za arbitráž „Nova“. Zdálo by se tedy, že je čas zapomenout na nové výdaje a spíše hledat, kde ušetřit. Ne tak ovšem na českém ministerstvu práce a sociálních věcí (proč má vlastně ministerstvo v názvu „práci“ je záhadou…). MPSV přišlo tento týden do vlády s návrhem na rozšíření stávajících sociálních dávek a na zavedení nových!

Prvním návrhem bylo zrušení jakéhokoliv omezení při vyplácení dětských přídavků a jejich univerzální zvýšení. Dnes dětské přídavky pobírají v plné výši (necelých 800 Kč měsíčně, dle věku dítěte) domácnosti s příjmy do 110% životního minima domácnosti, nepatrně nižší i domácnosti s příjmy do úrovně 180% životního minima a zhruba poloviční pak domácnosti až do úrovně 300% životního minima. V praxi to tak znamená, že na dětské přídavky má nárok cca 90% domácností s dětmi a ročně se na ně ze státního rozpočtu vydá cca 13 miliard korun.

Ministerstvo práce se rozmáchlo a navrhlo zvýšit dětské přídavky všem rodinám, bez ohledu na jejich příjem, až na maximální úroveň. Pomohli by si tak především bohatší rodiny a státní rozpočet by to stálo cca 6 miliard korun ročně. Je otázkou proč vůbec s takovým návrhem MPSV přichází, resp. koho tím chce potěšit? Že by více vydělávající, kterým bude muset takto rozdělené peníze hned zase sebrat ve formě vyšších daní? Vypadá to, že hlavní motivací návrhu je maximalizovat průtok peněz přes státní rozpočet.

Ministerstvo dále navrhovalo, aby se „zlepšila situace rodičů malých dětí“ (je někdo proti?) a to zvýšením tzv. rodičovského příspěvku o cca 1200 Kč měsíčně. Otázka je, zda by nebylo vhodnější neodebírat tuto dávku tak jako dnes, když si rodič vydělá 3000 korun za měsíc. Ale MPSV má asi radši, když peníze může lidem dávat samo, než aby je nechalo si je vydělat. Pokud by tento návrh byl přijat, výdaje státu by se zvýšily o 3-4 miliardy korun ročně.

Poslední návrh je snad nejrafinovanější: ministerstvo práce a sociálních věcí navrhuje zavést další dávku, tzv. školné. But fear not! Nejde o placení za vzdělávání, ale naopak dotaci státu rodinám s dětmi školou povinnými, které by každoročně měly někdy v září právo na dotaci ve výši jednoho měsíčního dětského přídavku. MPSV tvrdí, že se tímto vyřeší obtížná situace těchto rodin, nicméně peníze hodlá vyplácet až se zpožděním, takže ubohé děti stejně do školy vyrazí v děravých botách a bez svačiny… Ale stát to bude půldruhé miliard ročně, tak to jistě musí být dobrá věc, zvláště v období rozpočtové krize.

Dohromady tedy MPSV přišlo s návrhy, jak zvýšit výdaje státu o cca 11 miliard korun ročně, aniž by přesvědčivě vysvětlilo, komu by tyto peníze přišly a proč bychom je měli takto vydávat. Vláda se k návrhu postavila šalamounsky: projednání odložila až do projednání fiskální reformy. To bude jistě zajímavá diskuse …

Ondřej Schneider
Vedoucí katedry Evropské ekonomické integrace a hospodářské politiky na Institutu ekonomických studií FSV UK

Na stránkách Patria.cz jsme o problematice sociálních výdajů, resp. o veřejných rozpočtech a plánech ministerstva práce a sociálních věcí psali například v následujících komentářích:
Ministr kontra ministr: boj o reformu veřejných rozpočtů
Škromach: příliš brzké přijetí eura by utlumilo ekonomiku … čeká nás druhá vlna?
Škromach hodlá zvýšit dávky v nezaměstnanosti o deset procent!


Váš názor
  • Analýza jako obvykle na h...
    25.3.2003 12:13

    V době, kdy tady pomalu vymíráme a napsat takový blbosti. Peněz je spousta. 500 miliard na vykradené banky, kampeličky a zruinovaný kapitálový trh. Od analytika by se čekalo, že zdvihne varovný prst, když se k těmto prasárnám schylovalo. Kde jste však všichni byli ? To jste se rozplývali nad virtuálními hospodářskými úspěchy ! Teď když jsme tam, kde jsme si hrajete na šetřílky. Napsat stupidní článek, okořenit ho anglickými výrazy - tak bych se chtěl taky živit !
    Jan Novák
    • O čem to řečníte?
      25.3.2003 12:39

      Toto je pouze prostý souhrn faktů, které stát zahaluje houštím tisíců stránek zákonů, vyhlášek a pokynů: Kolik peněz Vám zbude, když Vás firma ocení na 100 tis Kč? aneb Špidlův blahobyt: 100 000.- = VÁŠ SKUTEČNÝ PŘÍJEM (na kolik si Vás firma cení) - 19 270.- = soc.pojištěni "zaměstnavatele" 26% hrubé mzdy - 6 630.- = zdrav.pojištěni "zaměstnavatele" 9% hrubé mzdy - 103.- = povinné úrazové pojištěni 0.14% hrubé mzdy ---------------- 73 997.- = HRUBÁ MZDA (údaj na výplatní pásce) - 5 920.- = soc.pojištěni "zaměstnance" 8% z hrubé mzdy - 3 320.- = zdrav.pojištěni "zaměstnance" 4.5% z hrubé mzdy ---------------- 64 747.- = ZÁKLAD DANĚ - 20 719.- = Dan z příjmu max. 32% --------------- 44 028.- = ČISTÁ MZDA (vyplaceno) sazba přímých daní 56% - 10 939.- = DPH 5% nebo 22% a spotřební daně, průměr 22% --------------- 36 089.- = zůstatek - celková daňová kvóta zdanění práce 64% Za 100 000.- které za Vaši mzdu vydá Váš zaměstnavatel si můžete koupit zboží v celkové hodnotě 36 089.- V případě nižších příjmů a zdanění nejnižší sazbou daně z příjmu 15% je konečný zůstatek 45 111.-, tj. celková daňová kvóta 55%. Progrese tedy skutečně není velká - 9% - pouze s tou drobností že absolutní zatížení všech příjmů, vysokých i minimálních, je drtivé. Prostý součet všech daňových sazeb činí 101.64% To znamená že to co Vám po státu zbude Vám zbude jenom diky metodě výpočtu. Ještě pořád mi chcete tvrdit, že když "bohatému" přidají pár stovek na děti, že tak radikálně zbohatne na rozdíl od "chudého". Kolik nás asi stojí páni úředníci, co penízky přeroydělují? Myslím, že problém je někde úplně jinde - přerozdělovat co nejméně a netrestat za to, že si někdo více vydělá.
      panda
  • Ministrovy fantasmagorie
    24.3.2003 15:02

    Bohužel máte pravdu. Minulý týden ve své přednášce na EsF MU pan Škromach opravdu tvrdil, že plošné přídavky na děti se bohatší části populace hned odeberou vyššími daněmi, plus to co ještě bude chybět. Jeho socialistické fantasmagorie chce financovat v podstatě ze dvou zdrojů: 1. Zvýšením daní nejvyšším příjmovým skupinám a 2. Přenesením nákladů na zaměstnavatele. Z celé jeho přednášky ve své podtatě vyplynulo: Jak může být někdo tak drzý, že vydělává víc jak někdo jiný a co si to zaměstnavatel vlastně dovoluje nerozdat se svým zaměstnancům.
    Intersnake
  • Do hloubky
    24.3.2003 12:47

    Vážený pane vedoucí, máte naprostou pravdu, pokud mluvíte o tom, že je třeba spíše šetřit než utrácet - v případě našeho státu. Osobně si však myslím, že tento návrh je populistickým manévrem. Soudím tak z toho, že zmíněné návrhy na další výdaje ze státního rozpočtu skutečně mohou potěšit pouze ty lépe zajištěné, což vyznívá komicky, uvědomíme-li si, kdo za návrhem stojí. Pravda může být ale také jiná. Podívat se na rozbor skutečně vyplácených sociálních dávek na druhové věcné výdaje. To znamená, že například - a to nemohu tvrdit, protože dané informace nehledám, není to moje práce - právě částka 1200 Kč školního příspěvku MPSV získalo jako výslednou hodnotu podílu vyplacených peněz a počtu školáků. A je možné, že právě díky tomuto věcnému rozboru výdajů mohl uspět ministr s na první pohled skandálním návrhem. (Mohl dokonce ušetřit třeba 200 Kč na školáka, pokud druhou nezveřejněnou stranou mince je návrh na přísnější metr liniových sociálních pracovníků, kteří mnohdy sociální dávku vyplatí jenom proto, aby měli od "notorických obtěžovatelů" klid. Když sečteme všechny ty sociální příspěvky "na oblečení na zimu", "na zimní obuv", "na koberec", "na francouzské hole", "na školu v přírodě" atd., tak je v rukou liniových pracovníků schvalujících rozličné sociální dávky vyplácené z každoročně schvalovaných valorizovaných rozpočtových kategorií černá díra na státní peníze.) Pokud za nesmyslným návrhem není aspoň podobná demagogie úspory, potom takového ministra odvolejme. Nejprve si to však zkusme křížově ověřit. Zadejme témata disertační práce : 1.Jak chápe úředník smysl vyplácených sociálních dávek? (jestli třeba systém neumožňuje úředníkovi s charitativním uvažováním rozhodovat subjektivně o vyplácené dávce, jestli si úředník často neříká "ten je na tom ještě hůž než já" atd.), 2.Návrh na změnu struktury a pravidel vyplácení sociálních dávek - rozbor současnosti, návrh zlepšení. Tak nějak do hloubky.
    Jan Karel
  • Nevyrovnanost
    24.3.2003 12:36

    Otázkou, kterou by v této souvislosti bylo třeba řešit zůstává na kolik přijde stát to že proporcionální přídavky kontroluje. Myslím si že plošnost je správnější přístup než proporcionalita. Jinou otázkou zůstává systém dotace, jsem přesvědčen že možnost odpočtu ze základu je daleko lepší cesta než zpětné přerozdělování. Toto ale platí pro všechny oblasti. Naše vláda jde cestou přerozdělování ve všech úrovních rozpočtu na místo toho aby šla cestou snížení základu. pokud bychom šli cestou snížení základu bylo by možno progresivně zvýšit daně s tím že pokud jsou prostředky reinvestovány snižují základ jako takový a ve skutečnosti nula od nuly pojde ale nebude muset protékat státním aparátem zbytečně mnoho peněz.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data