Především více transparentnosti a méně omezení si přejí vidět na trzích retailového bankovnictví a platebních systémů soutěžní úřady z 28 evropských států, které spolupracují v rámci Sdružení evropských soutěžních úřadů (European Competition Authorities – ECA). Vyplývá to ze zprávy o soutěžních problémech na trzích retailového bankovnictví a platebních systémů v EU, kterou vytvořila pracovní skupina ECA, na jejíž činnosti se podílel i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) České republiky.
Zpráva identifikuje společné soutěžní problémy, a to především v oblastech mobility spotřebitelů, přístupu k platebním systémům a fungování jednotného evropského platebního prostoru (Single European Payment Area - SEPA). Stav soutěže na trzích retailového bankovnictví má vzhledem k velkým překážkám vstupu nových soutěžitelů, vysokého stupně koncentrace, existenci síťových efektů, nedostatku transparentnosti a vysokých nákladů pro spotřebitele při změně banky dle většiny národních soutěžních úřadů daleko k dokonalosti. Nedostatek transparentnosti, obvykle se projevující v neschopnosti spotřebitele porovnat jednotlivé služby, přispívá k nízké úrovni mobility zákazníků. Navíc banky změnu finančního ústavu zákazníkům ztěžují, prodražují či prodlužují. Pracovní skupina proto k povzbuzení mobility navrhuje prosadit snížení poplatků při změně banky. V tomto směru lze zaznamenat v posledních letech pozitivní trend v ČR, který je možné dát do souvislosti s šetřením a posléze správním řízením ÚOHS v dané oblasti. Dále ECA doporučuje zavedení konzistentního systému transparentních pravidel, jež umožní spotřebitelům a malým a středním podnikům porovnat retailové bankovní produkty a zavést prostředky usnadňující změnu banky (např. srovnávací internetové stránky, statistiky), což je také jeden ze závěrů, který doporučoval ÚOHS již ve své výroční zprávě z roku 2004.
Ve správě a přístupu k platebním systémům existují v některých státech zbytečně vysoké bariéry, které mohou být dále posilovány ochranářskými podmínkami pro přístup a vázáním platebních služeb. K většímu otevření národních platebních trhů by mělo dopomoci zavedení transparentních a otevřených platebních standardů a objektivních kritérií pro členství v platebních systémech, jednoznačné právní oddělení managementu a vlastnictví pravidel přístupu do platebních schémat či „demontáž“ dodávaných platebních služeb.
Jednotný evropský platební systém není doposud ze soutěžního hlediska příliš prozkoumán. Národní soutěžní úřady však podporují snahu Evropské komise o větší otevření, transparentnost a soudržnost evropských platebních systémů prostřednictvím nového právního rámce pro platby na vnitřním trhu. Tento rámec by měl být ještě posílen, aby zabezpečil transparentní a nediskriminační podmínky přístupu ke službám infrastruktury. Současně se soutěžní úřady zavázaly k výraznější aktivitě ve vztahu k SEPA, aby byl zajištěn prospěch všech účastníků plynoucí ze soutěže v rámci jednotného evropského platebního prostoru.