Bankovní poplatky tuzemských peněžních ústavů jsou v poměru k hrubému domácímu produktu čtvrté nejvyšší v Evropské unii. V oblasti poplatků v Česku neexistuje transparentní a konkurenceschopné prostředí, které by umožnilo občanům se na bankovním trhu orientovat, uvedli na dnešní tiskové konferenci zástupci KDU-ČSL. Řešením by podle nich neměla být silnější regulace, ale veřejná diskuse, podpora vzdělávání nebo prosazení přenositelnosti čísel kont při změně banky.
"Chceme otevřít celospolečenskou diskusi, bez níž nelze dosáhnout v oblasti bankovních poplatků zásadního zlepšení," řekl první místopředseda KDU-ČSL Roman Línek. Podle europoslankyně za KDU-ČSL Zuzany Roithové jsou poplatky v Česku vysoké, protože mezi bankami nefunguje dobře konkurence.
Mluvčí největší tuzemské banky podle počtu klientů České spořitelny Klára Gajdušková kritiku odmítla. "My jsme nezvedali poplatky od roku 2005. Náš výnos z poplatků tvoří asi 30 procent provozního zisku, což je obdobné jako v západních zemích nebo v USA," reagovala.
Výnosy bank z poplatků a provizí loni v ČR narostly na rekordních 44,8 miliardy korun z předloňských 41,1 miliardy Kč. Některé bankovní poplatky si získaly označení absurdní, například poplatek za příchozí platbu nebo poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky, ale přesto jsou nadále součástí bankovních ceníků. Nárůst výnosu z bankovních poplatků je ale také dán větší aktivitou samotných klientů.
Vysoké bankovní poplatky jsou letitým tématem, a proto KDU-ČSL čelí podezření, že se jejich kritikou v době letních prázdnin hodlá zviditelnit před voliči. "Mnohem efektivnější než kroky jedné politické strany je ale mediální tlak a věcné poukazování na problémy," uvedl Tomáš Prouza z finanční společnosti Partners, který se před několika lety jako náměstek ministra financí snažil přístup bank ke klientům změnit.
Veřejnou diskusi několik let vede server www.bankovnipoplatky.com, k jehož úspěšným projektům patří hlasování o nejabsurdnější poplatek. Aktivity serveru podle jeho zástupce Patrika Nachera pomohly k tomu, že část bank nejkritizovanější poplatky skutečně zrušila.
Chyba je podle Nachera také i jinde. "Lidé si stěžují, ale banku stejně nezmění," řekl. Přitom podle Petra Zámečníka ze serveru www.investujeme.cz lze i v České republice sjednat plnohodnotný bankovní účet, který bude zcela bez poplatků.
Odborníci nechtěli řešit bankovní poplatky regulací jejich výše ze strany státu nebo evropských orgánů, nicméně lidé by například mohli podávat podněty k šetření Evropské komisi. "EK může začít šetřit, pokud podají svůj podnět občané. Já jsem přesvědčená, že takový podnět by vedl ke snížení poplatků ještě rychleji než nějaké nařízení," uzavřela Roithová.