Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Prezident vetoval zákon o podpoře hospodářského růstu a sociální stability

Prezident vetoval zákon o podpoře hospodářského růstu a sociální stability

09.07.2009 10:48
Autor: 

Prezident Václav Klaus vrátil Směnovně k novému hlasování Zákon o podpoře hospodářského růstu a sociální stability. Plné vyjádření s odůvodněním následuje: 

Prezident republiky Václav Klaus vrátil ve čtvrtek dne 9. července 2009 Poslanecké sněmovně PČR k novému hlasování zákon o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.

Prezident republiky zákon vrátil z těchto důvodů:

Jedná se o zákon, který je diskriminační, nesystémový, s mnohými legislativními chybami a v konečném důsledku s velmi nejistým pozitivním účinkem.

Příkladem legislativního omylu je v něm obsažená novela zákona o dani z příjmů, která mimo jiné obsahuje úpravu týkající se mimořádných odpisů hmotného majetku, která je zcela identická s úpravou obsaženou v samostatné novele zákona o dani z příjmů schválené navíc na stejné schůzi Parlamentu. Tuto novelu jsem podepsal již minulý týden. Duplicitní ustanovení tohoto typu zaplevelují náš, už tak velmi nepřehledný, právní řád. Byl si toho vědom i Senát a je s podivem, že tuto chybu neodstranil.

Problémem formálního typu je i to, že chybí doprovodné předpisy. V případě novely zákona o odpadech není zřejmé, zda při splnění podmínek daných zákonem žadateli nárok na státní příspěvek vůbec vznikne či nikoliv. Zákon předpokládá vydání vládního nařízení, kterým mají být stanoveny náležitosti žádosti o příspěvek a podrobnosti jeho poskytování. Takové vládní nařízení by mělo nabýt účinnosti tentýž den jako zákon, k jehož provedení má být vydáno. To se nestalo. Podmínky pro získání státního příspěvku by nepochybně měly být známy předem.

Věcně nejproblematičtějším prvkem tohoto zákona je zavedení státního příspěvku při vyřazení automobilu (neboli tzv. šrotovné), jako součást novely zákona o odpadech. Toto opatření je vysoce diskriminační. Upřednostňuje průmysl na úkor jiných sektorů hospodářství a v rámci něj dává přednost krátkodobým zájmům několika silných podniků automobilového průmyslu na úkor jiných odvětví a firem, které nemají tak silné lobbyistické zázemí. Tato podpora deformuje trh odvětvově a navíc představuje jen krátkodobé přesunutí poptávky v čase. Její efekt je vysoce diskutabilní. Nelze například zaručit, že občané nevyužijí daný příspěvek na nákup vozidel vyráběných mimo ČR. Český daňový poplatník by tím dotoval automobilový sektor v cizí zemi. Došlo by tím také k selektivnímu omezení skupiny příjemců – mohou žádat jen nepodnikající občané, což nadále snižuje možný pozitivní efekt na výrobu. Zákon zavádí neblahý precedens, a to může vyvolat tlak ostatních odvětví na obdobný způsob podpory.

Tento zákon nebyl předložen vládou. Neprošel standardním připomínkovým řízením a navíc neobsahuje žádnou seriózní ekonomickou analýzu navrhovaných opatření, ač je evidentní, že bude přinášet negativní dopady na veřejné rozpočty.

Z výsledku hlasování je také zřejmé, že nad danými opatřeními nepanuje silná politická podpora. Pro zákon hlasovalo jen 82 poslanců, v Senátu se pro zákon vyslovilo jen 31 senátorů. Se zákonem vyslovila rovněž nesouhlas předchozí vláda. Proto vracím zákon k novému projednání.

(Zdroj: www.hrad.cz, Tiskové prohlášení)


Váš názor
  •  
    09.07.2009 14:57

    proboha lidi, přestaňte vymejšlet kraviny, šrotovné je paskvil tak jako většina dotací, proč se máme všichni skládat na pár vyvolených, co si zrovna budou kupovat auto, využijme hlouposti okolních států a vyrábějme pro ně škodovky za jejich šrotovné. Selským rozumem- je krize a ta musí bolet, pokud nebolí, vrátí se později v daleko horší podobě(sociální nepokoje, války atd.). Na to šrotovné si musíme VŠICHNI půjčit a taky to i s úrokem zaplatit, copak vám to nedochází?
    Lojza
  • odpočet DPH
    09.07.2009 14:31

    Nevím jak tedy prospělo státu schválení odpočtu DPH na osobní automobily pro podnikatele ??? To se nějak "neřešilo" !
    miki1
  • Efekt diskutabilní?....
    09.07.2009 13:54

    Proti krizi se dá bojovat anebo ji nechat "vyhnít". Asi tak jako proti požáru. Pokud přijmeme tezi, že je třeba proti krizi bojovat, pak je třeba hledat opatření. Asi nejvhodnější bude dát ekonomice nějaký stimul. Který by však byl nejvhodnější? Když uvážíme, že motorem naší ale i evropské ekonomiky je průmysl a z tohoto průmyslu pak průmysl automobilový (jedno z mála odtvětví nezasažených čínskou konkurencí - zatím), pak je na místě uvažovat o stimulu do tohoto odvětví. Pokud by se podařilo oživit automobilový průmysl (resp. zpomalit jeho útlum), pak i s ohledem na navazující odvětví a tím následující multiplikační efekt, by se tento stimul nejevil tak nesmyslný a nesystémový, jak se na první pohled zdá. Když uvážíme, konkrétně v našich podmínkách, že předpokládané náklady na toto opatření činí 2,5 mld. Kč a oproti tomu snížení odvodu sociálního pojistného pro zaměstnavatele o 1%-tní bod představuje náklad 18 mld. Kč, pak je třeba tyto 2 opatření porovnat z hlediska očekávaného efektu. Jak již jsem uvedl jinde (http://www.patria.cz/Zpravodajstvi/1447406/zamestnavatele-ziskaji-slevy-na-pojisteni.html), žádný zaměstnavatel (zejména v době krize) nebude uvažovat při propouštění o tom, jestli má dočasnou slevu na sociálním pojištění. Vždy uvažuje o tom, jestli se bez konkrétního zaměstnance obejde nebo nikoliv. Dá se tedy důvodně očekávat, že "protikrizové opatření" - snížení soc. pojistného - se zcela mine účinkem a bude to stát rozpočet 18 mld. Kč. Naproti tomu v případě šrotovného, při vhodném načasování (doznívání šrotovného v okolních zemích) lze se jistého efektu dočkat. Vezmeme-li v úvahu, že průměrné stáří vozového parku v ČR u os. vozidel činí 14,5 roků, je zde nezanedbatelný přínos životnímu prostředí, nemluvě o bezpečnosti. Takže to, co se zdá na první pohled nesystémové, nemusí být ve svých důsledcích nesmyslné a naopak.
    L.H.
    • Re: Efekt diskutabilní?....
      09.07.2009 21:13

      Co je v nepořádku na tom, že zaměstnavatel propouští zaměstnance bez kterých se může obejít? Bohužel právě existence celých oddělení, které svou činností firmám nepřináší přidanou hodnotu (v globálních firmách jev zcela běžný), leží u základů dnešní krize. Nechci, aby šrotovné placené z mých daní pomohlo k udržení pracovních míst pro darmošlapy z VW group, Peugeotu, Fiatu a bůhví kde ještě. Nechť automobilky samy zhodnotí, kolik Black beltů, lean koordinátorů, 6 sigma poradců a jiných "specialistů" mohou ze svých zjisků uživit, ten zbytek ať klidně propustí, aby mohli svoji jedinečnou odbornost nabídnout jinde. Já jim na ně přispívat nechci.
      Marduk
    • Re: Efekt diskutabilní?....
      09.07.2009 15:16

      Proč šrotovné na auta? Vlaky či autobusy jsou v průměru ještě starší a smradlavější a je to taktéž obor nezasažen čínskou konkurencí. Dokonce z něj má užitek podstaně víc lidí, uživatelů veřejné dopravy. Pravda podíl těchto průmyslových sektorů na HDP je nižší, ale o to víc by to podpořilo dotčené podniky a jejich subdodavatele. Argument od vyšším výběru DPH je pak lichý úplně. To by pak bylo nejlepší tabákovné a alkoholovné, kde stát kromě DPh vybírá i spotřební daň. Sleva na pojistné jistě není žádný zázrak pro naši firmu to přinese jen cca 35 tis. měsíčně a my potřebuje řádově ušetřit 10 krát tolik, ale rozhodnutí o propouštění to ovlivnit může.V normální situaci platí, že nezaměstnávám nikoho, koho nepotřebuju, ale v krizi je situace jiná, tlak banky na okamžitou ziskovost mě může přinutit propouštět i lidi, co potřebuju. Sice v budoucnosti se to negativně projeví, ale když se člověk rozhoduje, zda nemít peníze na výplaty hned nebo až za několik měsíců (či let) vybere si každý tu druhou možnost a doufá (obvykle marně), že se stane zázrak. Tahle sleva nám umožní zaměstnat tak o jednoho člověka navíc.
      ..
    • Re: Efekt diskutabilní?....
      09.07.2009 14:19

      ve své podstatě nesouhlasím s tímto pohledem ani se šrotovným, co se stane, až bude vyčerpáno, bude stát zavádět šrotovné v pravidelných či nepravidelných intervalech podle odbytu po. Ze 2 mld může být do roka taky 18 mld.Je známo, že je výrobní kapacita automobilového průmůmyslu o 20 % vyšší než potřeba. Rozumě - někdo musí skončit, nebo se celkově výroba musí omezit. Pokud automobilky nemají odbyt, musí zároven zlevnit (třeba o tuto částku šrotovného).
      mima
    • Re: Efekt diskutabilní?....
      09.07.2009 14:16

      Tady se neustále "naděluje jenom někomu" a to určitě není dobře ! To že se předražuje většina stavebních zakázek nikoho moc nevzrušuje,ale z trocha šrotovného je hned "oheň na střeše". Šrotovné by určitě pomohlo více než předražené a mnohdy zbytečně "luxusní" dálnice. Stačí vzít v úvahu podíl automobilového průmyslu na celkovém HDP. A prodělečné to nebude už pokud bereme v potaz odvod DPH. Ti kdo by si koupili nový vůz za přispění šrotovného by odvedly DPH, pokud si ho nekoupí (koupí třeba ojetinu) neodvedou nic. Je tu samozřejmě i ekologické plus. A k našemu prezidentovi, nevím teda kdo nám ho v zahraničí závidí ???
      miki1
      • to miki1
        09.07.2009 14:43

        No nevím, ale co takhle šrotovný na rohlíky. To by určitě ekonomice taky prospělo. Pokud se někdo ohání ekologií, pak by mělo být šrotovný určeno jen pro ty, kteří budou využívat hromadnou dopravu. Nechám si sešrotovat popelnici a budu jezdit vlakem a autobusem a ne že opět koupím neekologický auto.
        tk69
        • Re: to miki1
          09.07.2009 14:47

          Ono auto x let staré má určitě jiné exhalace než auto nové.
          miki1
          •  
            09.07.2009 15:15

            Nejvíce exhalací se ušetří tím, že se nové auto vůbec nebude vyrábět.
            rigor
      • to miki1
        09.07.2009 14:37

        Pokud si koupím "ojetinu", pak neplatím DPH? Tak to mi tedy poraď, jak to mám jako zaměstnanec udělat :-)
        oh171
        • Re: to miki1
          09.07.2009 14:44

          Bylo to myšleno výše DPH vzhledem k ceně nového vozu.
          miki1
          • to miki1
            09.07.2009 15:17

            OK, nebylo to tedy vhodně formulováno :-) Na druhou stranu šrotovné mělo být na auta max. do 500 000 Kč, pokud se nepletu, ale dají se koupit i ojetiny nad 500 000 Kč, takže tam pak argument o DPH také neplatí (samozřejmě, že takových aut se nekupuje většina).
            oh171
            • Re: to miki1
              09.07.2009 15:28

              Většina co by využila šrotovné je v situaci,kdy má staré auto a řeší jestli koupí nové (co nejlaciněji) nebo köupí něco ojetého (převážně dovoz-prakticky žádný přínos pro stát). Rozhodně si nemyslím,že ten komu pomůže šrotovné, bude přemýšlet o ojetině za 500.000. Tam těch 30 000,- mohu získat jinak.
              miki1
  • výborně!!!
    09.07.2009 11:28

    pan prezident klaus znovu prokázal, že je skutečnou hlavou státu, kterou nám mohou ostatní jen tiše závidět. jsem hrdý na svého prezidenta.
    keris
    • Re: výborně!!!
      09.07.2009 13:02

      Souhlasím, tenhle socanskej paskvil zasloužil vetovat. Byl to populistický zákon.
      PS-CZE31atPOST.CZ
    • Re: výborně!!!
      09.07.2009 11:43

      Ano, ano celý svět nám ho musí závidět. Díky bohu, že máme takovou hlavu pomazanou na hradě....
      THR
      • tady
        09.07.2009 13:36

        nejde o to, aby nám ho záviděl svět - ale o to, že se snaží korigovat ekonomické blbiny a lobbying vybraných firem. A klidně se podepište pod svůj názor, pomlčko - anebo se stydíte za to, co píšete ?
        Muff
Aktuální komentáře
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:48Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity
11:52Výhled TSMC překonal odhady díky podpoře poptávky po AI čipech
11:36Akcie se zvedají. Jak pevnou oporu dodají firmy?  
9:54Ifo: Německé firmy letos plánují snižování investic
9:05Rozbřesk: Zachrání Super-Mario (znovu) Evropu?
8:45EU nebude formálně vyšetřovat investici Microsoftu do OpenAI
8:30Evropa čelí podle guvernéra BoE menší inflační hrozbě než USA, Microsoft se vyhne vyšetřování kvůli akvizici Open AI a futures jsou zelené  
6:40Fidelity International: Německá medvědí data jsou příznivá pro německé státní dluhopisy
17.04.2024
22:01Zámořské akciové indexy nedokázaly zvrátit úvodní pokles  
18:46Martin Uher: Rozruch na dluhopisech, české banky a zranitelné USA
17:32Wall Street mezi výsledky a sazbami dál klesá  
17:14Jednoduchý scénář: Inflace neklesá, Fed nesnižuje, inflace klesá, Fed snižuje
16:01Tesla žádá akcionáře o obnovení odměn pro Muska, v Indii chce investovat až 3 mld. dolarů
14:36Komentář analytika: Objednávky ASML prudce klesají, avšak výhled zůstává nezměněn  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Prodeje starších domů, m/m
16:00USA - Předstihový index Conference Board, m/m