New York (ČTK) - První tři pozice na žebříčku nejcennějších značek světa si i letos udržely americké společnosti , a . je na první příčce žebříčku již od roku 2000, kdy se začal tento průzkum zveřejňovat. Naopak ze stovky nejhodnotnějších značek světa letos vypadla , která se potýkala s únikem ropy v USA po výbuchu ropné plošiny v moři. Problémy automobilky s bezpečností aut pak vyřadily značku z první desítky. Vyplývá to průzkumu zveřejňovaného společností Interbrand.
Hodnota značky se loni zvýšila o dvě procenta na 70,45 miliardy USD (1,33 bilionu Kč). Nejhodnotnější evropskou značkou je na osmé pozici. Hodnota značky však klesla o 15 procenta a si pohoršila, když spadla z loňské páté pozice na osmou.
Nejvíce se zvýšila cena značek technologických společností a , o více než 36 procent. Goggle si polepšil na čtvrtou příčku ze sedmé a na 17. z loňské 20. pozice. Googlu pomohl operační systém pro mobilní telefony Android a Applu nové produkty, včetně tabletu iPad. Technologické firmy nyní tvoří polovinu z desítky nejcennějších firem světa.
podle analytiků vážně uškodilo jednání po úniku ropy v Mexickém zálivu a bude trvat léta, než se firmě podaří napravit škody, které způsobil únik značce . vypadla s desítky nejcennějších značek poprvé za sedm let. Největší propad ze značek, které se udržely v žebříčku, zaznamenal , jehož prodej kvůli slabému ekonomickému růstu prudce klesl. Hodnota značky se snížily o 24 procent na 3,28 miliardy USD a firma klesla na 98. pozici. Loni byla na 73. pozici.
Seznamu 100 značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 49. Z Evropy je v žebříčku 40 značek, a to z Německa, Francie, Švýcarska, Itálie, Británie, Švédska, Nizozemska, Finska a Španělska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a jedna z Mexika.
Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrand. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje, a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.
Pořadí deseti nejcennějších světových značek:
1. |
Coca-Cola |
70,45 |
+2 |
USA |
2. |
IBM |
64,73 |
+7 |
USA |
3. |
Microsoft |
60,9 |
+7 |
USA |
4. |
Google |
43,56 |
+36 |
USA |
5. |
GE |
42,81 |
-10 |
USA |
6. |
McDonald's |
33,58 |
+4 |
USA |
7. |
Intel |
32,02 |
+4 |
USA |
8. |
Nokia |
29,5 |
-15 |
Finsko |
9. |
Disney |
28,73 |
+1 |
USA |
10. |
HP |
26,87 |
+12 |
USA |
Zdroj: Interbrand