Bývalý generální ředitel Martin Roman poprvé připustil, že v době, kdy připravoval plzeňskou Škodu na privatizaci, existovalo i jeho napojení na firmy, které poté Škodu ovládly. Roman ale tvrdí, že tyto vazby skončily okamžitě po přestupu do . Podezření ze střetu zájmů odmítá.
Martin Roman potvrdil pro HN své angažmá ve firmách napojených na vlastníka plzeňské Škody, skupinu Appian. V e-mailovém rozhovoru poprvé připustil, že měl vztah ke společnostem Artwick Investments z Britských Panenských ostrovů a The California Trust z Kajmanských ostrovů. "Během působení ve Škodě jsem měl vazby na společnosti, které jmenujete. Opustil jsem je před nástupem do . Tyto firmy však neměly žádný vlastnický ani ovládající vztah ke Škodě," napsal Roman pro HN.
Roman čelí vážnému podezření. Před příchodem do vedl Škodu a jako manažer najatý státem ji připravoval k privatizaci. A firmy, ke kterým nyní přiznal vazby, ji posléze zprostředkovaně ovládly – jak vyplývá z dokumentů MF Dnes.
Podle nich ovšem po přestupu do angažmá Martina Romana v těchto firmách trvalo. To by znamenalo silný střet zájmů, protože Roman vedl a navíc zasedal v dozorčí radě Českých drah. Obě tyto státní firmy dělaly s již privatizovanou Škodou mnohamiliardové obchody.
Roman však tvrdí, že jeho vazby na firmy kolem Škody skončily okamžitě po přestupu do . Argumentuje mimo jiné dvěma dopisy ze září a října tohoto roku. V nich právníci zastupující skupinu Appian stvrzují, že ani akcionáři, ani beneficienti Artwicku nikdy v mateřské firmě Škody nedrželi vlastnický podíl. A že sám Roman nikdy přímo ani nepřímo Škodu vlastnicky nekontroloval.
Podle dokumentů publikovaných v MF Dnes byla firma Artwick v roce 2006 benefičním vlastníkem (tím, ke komu jdou výnosy) společnosti Appian Machinery B. V., pozdějším akcionářem Škody. Navíc se Romanovo jméno objevuje mezi beneficienty fondu California Trust, který je majitelem Artwicku.
Dále figuruje Roman mezi konečnými beneficienty Appianu na bankovním formuláři z ledna 2007. A také na dokumentu z roku 2004, který svědčí o jeho účasti ve firmě Havelet, přes niž přitekly do Artwicku peníze na koupi Škody.
Jsou-li dokumenty pravé, dokazují nejen Romanovu zprostředkovanou kontrolu nad výnosy Appianu, ale také jeho účast na operacích, z nichž se privatizace Škody financovala. I kdyby ukončil angažmá v Artwicku ještě před prodejem Škody Appianu, jak tvrdí, dopustil by se sporného jednání: jako státní manažer měl firmu připravit k privatizaci, přitom měl vazby na budoucího kupce.
"Pokud by najatý manažer měl v době privatizace vazbu na společnost, která jím spravovanou firmu privatizovala, mohlo by se jednat o střet zájmů. Takovou vazbu měl minimálně oznámit majiteli, tedy státu. Další posouzení by záleželo i na tom, jestli privatizace proběhla standardně, nedošlo ke zvýhodnění kupujícího, nestandardním podmínkám nebo výši ceny,“ říká právník Bohumil Havel, autor připravovaného zákona o obchodních korporacích.
Související články na IHNED.cz
Měl jsem vazby na firmy kolem Škody, přiznává Roman. Těmito dokumenty se brání
O případ Martina Romana se intenzivně zajímá policie. Šetřit ho má i ČEZ
Politici: Jestli se informace o Romanovi prokážou, musí odejít z dozorčí rady ČEZ