Tuzemský reklamní trh letos vykazuje známky oživení a ceníková hodnota reklamního prostoru, který si firmy do listopadu objednaly, se meziročně zvýšila o zhruba dvě procenta na 52,33 miliardy korun. Tahounem růstu je televizní a venkovní inzerce, ostatní typy reklamy zatím vykazují pokles. ČTK to dnes sdělila společnost Admosphere, která monitoruje výdaje do reklamy v ceníkových cenách.
Na televizní reklamu připadl reklamní prostor v hodnotě 26,3 miliardy korun, která meziročně vzrostla o 14 procent. Hodnota reklamy v tisku naopak klesla o deset procent na 17,9 miliardy korun. Třetí místo připadlo internetové reklamě, která klesla o čtyři procenta na 3,7 miliardy korun.
Nárůst podle údajů Admosphere vykazuje venkovní reklama, která si ve srovnání s loňskem v ceníkových cenách polepšila o 14 procent na 2,9 miliardy korun. Následují rozhlasové stanice s poklesem o 12 procent na 1,043 miliardy korun. Nejvíce se letos snížila reklama vysílaná v kině, a to o 25 procent na 155 milionů korun.
Na reklamu umístěnou v nákupních prostorech připadlo 212 milionů korun, což je v meziročním srovnání o deset procent méně. Reklama vysílaná na obrazovkách například v lékárnách, čerpacích stanicích a prodejnách obchodních řetězců (OOHTV) letos vykazuje pokles. Její hodnota v ceníkových cenách se do listopadu snížila o devět procent na 59 milionů korun.
Celkové tržby z reklamy u všech typů médií kromě internetu se loni v Česku podle údajů společnosti Kantar Media snížily meziročně o 2,5 procenta. Nejvýraznější pokles postihl televizní reklamu, naopak více peněz směřovalo do reklamy v denících a časopisech, rozhlasových stanicích, kinech a také do venkovní reklamy.
Meziroční srovnání hodnoty reklamního prostoru (v Kč)
televize |
23.149,134.692 |
26.325,516.148
|
tisk |
19.904,502.503 |
17.884,428.640
|
internetová zobrazovaná (display) reklama |
3.885,042.347 |
3.718,785.699
|
venkovní reklama |
2.562,973.515 |
2.933,055.362
|
rádio |
1.189,068.208 |
1.043,315.816
|
reklama v nákupních prostorech |
236,114.646 |
211,987.588
|
kina |
207,492.102 |
155,156.800
|
OOHTV |
64,731.947 |
59,121.549
|
CELKEM |
51.199,059.960 |
52.331,367.602 |
údaje jsou bez vlastní inzerce
Zdroj: Admosphere