Vstup Facebooku na newyorskou burzu by se mohl odehrát už v polovině května, informoval server All Things D s odvoláním na několik zdrojů obeznámených s průběhem chystané nabídky akcií. Management společnosti prý stále uvažuje, že k jednomu z nejočekávanějších IPO roku přistoupí netradičním způsobem.
"Protože americká Komise pro cenné papíry a burzy obvykle potřebuje kolem tří až čtyř měsíců na posouzení žádostí, musel by jí Facebook požadované dokumenty dodat nejpozději během února. To samozřejmě za předpokladu, že by dokumenty byly v pořádku a komise by po Facebooku nepožadovala žádná dodatečná podání,“ napsal server s tím, že Facebook stále řeší pochybnosti o bezpečnosti osobních údajů.
Prvotní veřejná nabídka akcií Facebooku by měla být jednou z největších v historii internetových titulů a hodnotu největší sociální sítě s víc jak 800 miliony uživatelů by podle odhadů měla stanovit na 100 mld. USD. Pro srovnání, částka odpovídá něco přes 50 % českého HDP za rok 2010. Společnost v minulém roce dosáhla příjmů ve výši necelých čtyř miliard dolarů, o rok dříve utržila zhruba dvě miliardy.
Facebook by měl od nových investorů vybrat asi 10 mld. USD, což spolu s očekávaným velkým zájmem o akcie společnosti pochopitelně vzbuzuje apetit investičních bank, které při asistování s IPO nechtějí přijít zkrátka. Řada finančníků proto managementu Facebooku navrhuje netradiční strategie vstupu na burzu.
Velkým lákadlem, které se nabízí téměř samo, je gigantická uživatelská báze Facebooku. Možnost nabídnout část akcií v předkole IPO právě jí zkoumá několik finančních institucí. Podle lidí obeznámených se situací ve společnosti management tyto nápady už několikrát odmítl. Vnucování cenných papírů uživatelům považuje vedení Facebooku za nevhodné a příliš riskantní.
Koncept „IPO pro zákazníky“ už byl několikrát vyzkoušen; povětšinou s chabým výsledkem.
Ze známých případů stojí za zmínku pivovar Boston Beer, který v roce 1995 nabídl akcie věrným štamgastům, a telekomunikační společnost Vonage, jež totéž umožnila svým předplatitelům před třemi lety. Obě nabídky skončily nezdarem, po němž následoval pád ceny akcií a drahé soudní pře.
Management Facebooku bude při vstupu na burzu tíhnout ke konvenčnějším metodám, avšak stále zvažuje několik možností navržených bankéři, které by do procesu vnesly prvek jedinečnosti a exkluzivity. Přemýšlí se tak o soukromém prodeji omezenému počtu zájemců, nizozemských aukcích (forma elektronické nabídky proslavená při IPO Googlu v roce 2004), nebo o kombinaci obou variant.
Samotné banky si při tak velkém objemu prodaných akcií příliš velké provize účtovat pravděpodobně nebudou. Při mamutím IPO v roce 2010 se a další hráči spokojili s historicky nízkými sazbami. Podle Dealogic se průměrná výše provize minulý rok u menších IPO do 1 mld. USD pohybovala nad 6 %. S rostoucím objemem transakce však sazba klesá a nad 10 mld. USD dosahuje velmi skromných 2,2 procenta. I tak si ale banky mohou přijít řádově na stovky milionů dolarů.
(Zdroj: All Things D, CNBC, Bloomberg)