Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Prospělo by zdanění reklamy, jaké mají v Rakousku?

Prospělo by zdanění reklamy, jaké mají v Rakousku?

14.11.2012 18:12
Autor: Redakce, Patria.cz

Debata o přínosech a negativech reklamy je minimálně sto let stará. Podle některých názorů zvyšuje informovanost spotřebitelů, což se projevuje vyšší konkurencí na trhu a následně nižšími cenami. Existuje ale také názor, že reklama posouvá preference spotřebitelů, zvyšuje monopolní sílu známých značek, snižuje míru substituce a zvedá náklady spojené s uvedením produktu na trh. Všechny tyto mechanismy se pak projeví vyššími spotřebitelskými cenami.

První popsaný efekt, který se v ekonomice projevuje pozitivně, se někdy nazývá „informační“. Druhý, který má dopady negativní, je znám jako efekt „přesvědčování“. Jejich analýza je mimo jiné důležitá i pro nastavení ekonomické politiky v oblasti možného zdanění reklamy či jejího úplného zákazu. Zdanění by totiž mohlo být namístě na trhu, kde převládá efekt druhý. Tam, kde je dominantní efekt informační, je pak dokonce možné, že zvýšení bohatství bylo dosaženo tím, že bude reklama naopak dotována.

Pro analýzu obou efektů můžeme použít přirozený experiment, ke kterému došlo v Rakousku. To je totiž jedinou členskou zemí OECD, která nyní reklamu daní, což se projevuje v jejích celkových nákladech. V roce 2000 byla zavedena jednotná daňová sazba, předtím si každý region v případě zdanění reklamy stanovil vlastní sazby. V roce 2000 tak v části země zdanění reklamy vzrostlo, jinde naopak kleslo. Z dat je v první řadě jasné, že zdanění reklamy je mocným nástrojem vedoucím k omezení výdajů firem v této oblasti. Dále můžeme pozorovat, že na trzích, kde dominuje přesvědčovací efekt, se reklama projeví růstem cen, např. u prodeje alkoholu, tabákových výrobků či dopravy. V jiných odvětvích ale reklama ceny snižuje, například při prodeji potravin. Jde o trhy, kde je rozhodující informační efekt reklamy.

Pohled na celkový efekt reklamy v ekonomice ukazuje, že v průměru díky ní dochází k poklesu cen. V případě Rakouska se tak můžeme domnívat, že zdanění reklamy zvyšuje spotřebitelské ceny a má negativní efekt na bohatství společnosti. Podle mých odhadů by upuštění od současné 5% daně vedlo k průměrnému poklesu spotřebitelských cen o 0,25 procentních bodů.

Zdroj: Advertising and consumer prices,Ferdinand Rauch, VOX


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.09.2020
15:05Summers: Akcie si sáhnou na dno
13:39Týdenní výhled: Další bankovní zúčtování  
12:49Německé zadlužení kvůli koronakrizi vzroste na 80 % HDP
12:25Zakladatel Nikoly po obviněních z podvodu odstupuje
12:00Arca Capital CEE, uzavřený investiční fond, a.s.: Odvolání řádné valné hromady Arca Capital CEE, uzavřený investiční fond, a.s.
11:43Novým ministrem zdravotnictví bude Roman Prymula
11:40Nová bankovní aféra a rozmach nákazy zařídily výprodej hned z kraje týdne  
11:18Zahraniční dluh ČR činil ke konci června 4,396 bilionu korun
11:03Van Doren: Pandemie ukazuje, na co věda nestačí
10:48Bundesbank a Deutsche Bank: Německá ekonomika ještě zpomalí. Globální plně zotaví do poloviny příštího roku?
9:58Playboy prý zvažuje možnost návratu na akciovou burzu
9:38Trump podpořil návrh o převzetí amerických operací TikToku, ByteDance ale hodlá revoltovat
9:06Rozbřesk: Býci pod tlakem, S&P 500 ztrácí třetí týden v řadě a pandemie postupuje
8:55Akcie HSBC propadly nejhlouběji za 25 let kvůli rozsáhle podezřelým transakcím
8:47Zpráva o podezřelých krocích bank kalí náladu na trzích  
8:25Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch oznámil rezignaci
8:12Únik dokumentů odhaluje podezřelé transakce bank, i těch v Česku
5:52Zlomový okamžik pro centrální banky
20.09.2020
8:48Víkendář: Ignorovaná Hayekova otázka
19.09.2020
9:03Víkendář: Německá ekonomika a velké posuny na realitním trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
J D Wetherspoon PLC