Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Prospělo by zdanění reklamy, jaké mají v Rakousku?

Prospělo by zdanění reklamy, jaké mají v Rakousku?

14.11.2012 18:12
Autor: Redakce, Patria.cz

Debata o přínosech a negativech reklamy je minimálně sto let stará. Podle některých názorů zvyšuje informovanost spotřebitelů, což se projevuje vyšší konkurencí na trhu a následně nižšími cenami. Existuje ale také názor, že reklama posouvá preference spotřebitelů, zvyšuje monopolní sílu známých značek, snižuje míru substituce a zvedá náklady spojené s uvedením produktu na trh. Všechny tyto mechanismy se pak projeví vyššími spotřebitelskými cenami.

První popsaný efekt, který se v ekonomice projevuje pozitivně, se někdy nazývá „informační“. Druhý, který má dopady negativní, je znám jako efekt „přesvědčování“. Jejich analýza je mimo jiné důležitá i pro nastavení ekonomické politiky v oblasti možného zdanění reklamy či jejího úplného zákazu. Zdanění by totiž mohlo být namístě na trhu, kde převládá efekt druhý. Tam, kde je dominantní efekt informační, je pak dokonce možné, že zvýšení bohatství bylo dosaženo tím, že bude reklama naopak dotována.

Pro analýzu obou efektů můžeme použít přirozený experiment, ke kterému došlo v Rakousku. To je totiž jedinou členskou zemí OECD, která nyní reklamu daní, což se projevuje v jejích celkových nákladech. V roce 2000 byla zavedena jednotná daňová sazba, předtím si každý region v případě zdanění reklamy stanovil vlastní sazby. V roce 2000 tak v části země zdanění reklamy vzrostlo, jinde naopak kleslo. Z dat je v první řadě jasné, že zdanění reklamy je mocným nástrojem vedoucím k omezení výdajů firem v této oblasti. Dále můžeme pozorovat, že na trzích, kde dominuje přesvědčovací efekt, se reklama projeví růstem cen, např. u prodeje alkoholu, tabákových výrobků či dopravy. V jiných odvětvích ale reklama ceny snižuje, například při prodeji potravin. Jde o trhy, kde je rozhodující informační efekt reklamy.

Pohled na celkový efekt reklamy v ekonomice ukazuje, že v průměru díky ní dochází k poklesu cen. V případě Rakouska se tak můžeme domnívat, že zdanění reklamy zvyšuje spotřebitelské ceny a má negativní efekt na bohatství společnosti. Podle mých odhadů by upuštění od současné 5% daně vedlo k průměrnému poklesu spotřebitelských cen o 0,25 procentních bodů.

Zdroj: Advertising and consumer prices,Ferdinand Rauch, VOX


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
06.12.2025
9:27Víkendář: Krugman o americké ekonomice, demokracii a investicích do AI
05.12.2025
22:02Akciové indexy rostou směrem k novým maximům  
17:11Nejdůležitější cena na globálních trzích v příštím roce
17:06Spotřebitelská důvěra v USA v listopadu vzrostla, polevily obavy z inflace
15:21Invesco: Vzestup bitcoinu a proč do něj zrovna teď investovat?
15:14Eurostat zlepšil odhady růstu ekonomik eurozóny i EU
13:57Netflix kupuje Warner Bros a HBO Max za 72 miliard USD. Jde o největší mediální dohodu dekády
13:42Makromixér s vedoucím vývoje ŠKODA AUTO Martinem Hrdličkou: Spalovací motory nekončí, hybridy budou trendem. Evropa zaspala v bateriích
11:50Perly týdne: Poplach v OpenAI a reformy Fedu
11:14Jan Bureš: Maloobchodní tržby opět nabírají rychlost
11:10Konec týdne na historickém maximu? Akcie v pátek postupují vpřed  
10:30WOOD & Company, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Doplnění Pololetní finanční zprávy 2025
9:57Český maloobchod v říjnu rostl, táhla kosmetika a sport
9:10Rozbřesk: Za zvýšeným růstem mezd jsou nadále převážně služby a stavebnictví
8:51Exkluzivní jednání Warner Bros. & Netflix, na burzu vstoupila čínská odpověď na Nvidii a Indie posiluje vztahy s Ruskem  
6:03Rosenberg: Na konci příštího roku budou sazby u 2,5 procenta, reálné příjmy jsou v recesi
04.12.2025
22:01Trhy vyhlíží rozhodnutí Fedu  
17:36Jeden „dolarový detail“ a vývoj americké, evropské a čínské ekonomiky v následujících letech
16:47Bloomberg: Meta se chystá výrazně omezit výdaje na virtuální svět metaverse
15:03Jan Bureš: Česká inflace klesá výrazněji, v hlavní roli opět potraviny

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data