Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Prospělo by zdanění reklamy, jaké mají v Rakousku?

Prospělo by zdanění reklamy, jaké mají v Rakousku?

14.11.2012 18:12
Autor: Redakce, Patria.cz

Debata o přínosech a negativech reklamy je minimálně sto let stará. Podle některých názorů zvyšuje informovanost spotřebitelů, což se projevuje vyšší konkurencí na trhu a následně nižšími cenami. Existuje ale také názor, že reklama posouvá preference spotřebitelů, zvyšuje monopolní sílu známých značek, snižuje míru substituce a zvedá náklady spojené s uvedením produktu na trh. Všechny tyto mechanismy se pak projeví vyššími spotřebitelskými cenami.

První popsaný efekt, který se v ekonomice projevuje pozitivně, se někdy nazývá „informační“. Druhý, který má dopady negativní, je znám jako efekt „přesvědčování“. Jejich analýza je mimo jiné důležitá i pro nastavení ekonomické politiky v oblasti možného zdanění reklamy či jejího úplného zákazu. Zdanění by totiž mohlo být namístě na trhu, kde převládá efekt druhý. Tam, kde je dominantní efekt informační, je pak dokonce možné, že zvýšení bohatství bylo dosaženo tím, že bude reklama naopak dotována.

Pro analýzu obou efektů můžeme použít přirozený experiment, ke kterému došlo v Rakousku. To je totiž jedinou členskou zemí OECD, která nyní reklamu daní, což se projevuje v jejích celkových nákladech. V roce 2000 byla zavedena jednotná daňová sazba, předtím si každý region v případě zdanění reklamy stanovil vlastní sazby. V roce 2000 tak v části země zdanění reklamy vzrostlo, jinde naopak kleslo. Z dat je v první řadě jasné, že zdanění reklamy je mocným nástrojem vedoucím k omezení výdajů firem v této oblasti. Dále můžeme pozorovat, že na trzích, kde dominuje přesvědčovací efekt, se reklama projeví růstem cen, např. u prodeje alkoholu, tabákových výrobků či dopravy. V jiných odvětvích ale reklama ceny snižuje, například při prodeji potravin. Jde o trhy, kde je rozhodující informační efekt reklamy.

Pohled na celkový efekt reklamy v ekonomice ukazuje, že v průměru díky ní dochází k poklesu cen. V případě Rakouska se tak můžeme domnívat, že zdanění reklamy zvyšuje spotřebitelské ceny a má negativní efekt na bohatství společnosti. Podle mých odhadů by upuštění od současné 5% daně vedlo k průměrnému poklesu spotřebitelských cen o 0,25 procentních bodů.

Zdroj: Advertising and consumer prices,Ferdinand Rauch, VOX


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.10.2025
22:40Tesla hlásí po dvou čtvrtletích poklesu v řadě růst tržeb o 12 procent
22:02Wall Street oslabila, investoři vybírají zisky z růstových titulů, klesá zlato i kryptoměny  
17:32Výhled na výsledky: MONETA míří k meziročnímu růstu zisku o 11 %  
17:31K nákupům akcií a zlata centrálními bankami…
17:03Export z Japonska se vrátil k růstu navzdory pokračujícímu poklesu vývozu do USA
16:52Stovky světových osobností v prohlášení volají po zákazu vývoje superinteligence
15:32Propast mezi množstvím energie a AI se za našeho života neuzavře, soudí šéf strategie udržitelnosti v Apollo
14:06Preciznost, AI a růst. Intuitive Surgical po silném kvartálu zvyšuje výhled i marže  
13:57Beyond Meme? Akcie výrobce rostlinných burgerů vystřelily o 1300 procent za čtyři dny
12:36Otřes představenstva Novo Nordisk. Výrobce léků na hubnutí hledá cestu k americkému spotřebiteli
11:31Výsledky tlačí akcie níž, zatímco zlato se po výplachu stabilizuje  
11:05Výsledky Netflix: Jednorázový náklad z Brazílie zatížil marže a poslal akcie o 6 procent níže  
10:20Trh se po výprodeji zlata a stříbra připravuje na další volatilitu  
8:55Netflix pod tlakem, švýcarský frank na steroidech a summit Trump-Putin možná nebude  
8:43Rozbřesk: Mohou nižší ceny energií změnit náladu v bankovní radě?
6:07Kdysi se jí říkalo 'výrobce vdov'. Nyní jde o nejvýnosnější sázku na dluhopisovém trhu  
21.10.2025
22:35Zisk Netflixu skončil ve třetím čtvrtletí pod odhady, příjmy z reklamy ale byly rekordní
22:00Americké akciové trhy atakují historická maxima  
17:18AI má z ekonomického hlediska hodně dobré podmínky pro rozvoj, částečně si dláždí cestu sama sobě
16:12Automobilky se bojí nedostatku vzácných zemin. Čína může do dvou měsíců zastavit celý průmysl, tvrdí

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data