Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Prospělo by zdanění reklamy, jaké mají v Rakousku?

Prospělo by zdanění reklamy, jaké mají v Rakousku?

14.11.2012 18:12
Autor: Redakce, Patria.cz

Debata o přínosech a negativech reklamy je minimálně sto let stará. Podle některých názorů zvyšuje informovanost spotřebitelů, což se projevuje vyšší konkurencí na trhu a následně nižšími cenami. Existuje ale také názor, že reklama posouvá preference spotřebitelů, zvyšuje monopolní sílu známých značek, snižuje míru substituce a zvedá náklady spojené s uvedením produktu na trh. Všechny tyto mechanismy se pak projeví vyššími spotřebitelskými cenami.

První popsaný efekt, který se v ekonomice projevuje pozitivně, se někdy nazývá „informační“. Druhý, který má dopady negativní, je znám jako efekt „přesvědčování“. Jejich analýza je mimo jiné důležitá i pro nastavení ekonomické politiky v oblasti možného zdanění reklamy či jejího úplného zákazu. Zdanění by totiž mohlo být namístě na trhu, kde převládá efekt druhý. Tam, kde je dominantní efekt informační, je pak dokonce možné, že zvýšení bohatství bylo dosaženo tím, že bude reklama naopak dotována.

Pro analýzu obou efektů můžeme použít přirozený experiment, ke kterému došlo v Rakousku. To je totiž jedinou členskou zemí OECD, která nyní reklamu daní, což se projevuje v jejích celkových nákladech. V roce 2000 byla zavedena jednotná daňová sazba, předtím si každý region v případě zdanění reklamy stanovil vlastní sazby. V roce 2000 tak v části země zdanění reklamy vzrostlo, jinde naopak kleslo. Z dat je v první řadě jasné, že zdanění reklamy je mocným nástrojem vedoucím k omezení výdajů firem v této oblasti. Dále můžeme pozorovat, že na trzích, kde dominuje přesvědčovací efekt, se reklama projeví růstem cen, např. u prodeje alkoholu, tabákových výrobků či dopravy. V jiných odvětvích ale reklama ceny snižuje, například při prodeji potravin. Jde o trhy, kde je rozhodující informační efekt reklamy.

Pohled na celkový efekt reklamy v ekonomice ukazuje, že v průměru díky ní dochází k poklesu cen. V případě Rakouska se tak můžeme domnívat, že zdanění reklamy zvyšuje spotřebitelské ceny a má negativní efekt na bohatství společnosti. Podle mých odhadů by upuštění od současné 5% daně vedlo k průměrnému poklesu spotřebitelských cen o 0,25 procentních bodů.

Zdroj: Advertising and consumer prices,Ferdinand Rauch, VOX


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
16.09.2025
17:14Ředění v eurozóně a francouzské dluhy
15:28Čipová omezení Čínu nebrzdí. UBS sází na dva lídry v monetizaci AI
14:09ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
13:54EU neschopností rázně jednat ohrožuje vlastní suverenitu, varuje Draghi
13:44Zlato se před rozhodnutím Fedu znovu dostalo na nový rekord
12:04Fidelity: Americké small caps jsou nejlevnější za 35 let. Cyklus se může obrátit v jejich prospěch
11:46ZEW: Důvěra investorů v německou ekonomiku v září nečekaně vzrostla
11:28Jan Bureš: V průmyslu ceny dál padají, v zemědělství rostou
11:11Zatímco Amerika jede, evropským akciím se dnes opět nedaří  
10:39Ceny v průmyslu v srpnu meziročně opět klesly
10:32Trumpův návrh na pololetní výsledky rozděluje Wall Street. U SEC má podporu
9:00Rozbřesk: Nemovitosti dále skokově zdražují. S čím vyrukuje příští vláda?
9:00UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: XS2188802404_Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů – ke dni 15. 9. 2025
8:39Cooková může hlasovat o sazbách, Trump žaluje NYT. Evropské futures jsou mírně v plusu  
15.09.2025
22:02Wall Street v zeleném, investory táhne Tesla a očekávání Fedu  
17:35PODCAST Týdenní výhled: Fed znovu začne snižovat sazby a problémový Orsted upisuje nový kapitál  
17:21Americké obchodované firmy generují mimořádnou návratnost kapitálu. Jak to (ne)souvisí s jejich valuačními prémiemi?
16:54ČEZ, a.s.: Vnitřní informace - Private placement emise dluhopisů
15:34Akciová rally může po snížení sazeb Fedu ochabnout, varují stratégové Wall Street
15:06Washington a Peking se dohodly na pokračování TikToku v USA

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
11:00EMU - CPI, y/y
14:30USA - Počet nově zahájených staveb
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba