Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Prospělo by zdanění reklamy, jaké mají v Rakousku?

Prospělo by zdanění reklamy, jaké mají v Rakousku?

14.11.2012 18:12
Autor: Redakce, Patria.cz

Debata o přínosech a negativech reklamy je minimálně sto let stará. Podle některých názorů zvyšuje informovanost spotřebitelů, což se projevuje vyšší konkurencí na trhu a následně nižšími cenami. Existuje ale také názor, že reklama posouvá preference spotřebitelů, zvyšuje monopolní sílu známých značek, snižuje míru substituce a zvedá náklady spojené s uvedením produktu na trh. Všechny tyto mechanismy se pak projeví vyššími spotřebitelskými cenami.

První popsaný efekt, který se v ekonomice projevuje pozitivně, se někdy nazývá „informační“. Druhý, který má dopady negativní, je znám jako efekt „přesvědčování“. Jejich analýza je mimo jiné důležitá i pro nastavení ekonomické politiky v oblasti možného zdanění reklamy či jejího úplného zákazu. Zdanění by totiž mohlo být namístě na trhu, kde převládá efekt druhý. Tam, kde je dominantní efekt informační, je pak dokonce možné, že zvýšení bohatství bylo dosaženo tím, že bude reklama naopak dotována.

Pro analýzu obou efektů můžeme použít přirozený experiment, ke kterému došlo v Rakousku. To je totiž jedinou členskou zemí OECD, která nyní reklamu daní, což se projevuje v jejích celkových nákladech. V roce 2000 byla zavedena jednotná daňová sazba, předtím si každý region v případě zdanění reklamy stanovil vlastní sazby. V roce 2000 tak v části země zdanění reklamy vzrostlo, jinde naopak kleslo. Z dat je v první řadě jasné, že zdanění reklamy je mocným nástrojem vedoucím k omezení výdajů firem v této oblasti. Dále můžeme pozorovat, že na trzích, kde dominuje přesvědčovací efekt, se reklama projeví růstem cen, např. u prodeje alkoholu, tabákových výrobků či dopravy. V jiných odvětvích ale reklama ceny snižuje, například při prodeji potravin. Jde o trhy, kde je rozhodující informační efekt reklamy.

Pohled na celkový efekt reklamy v ekonomice ukazuje, že v průměru díky ní dochází k poklesu cen. V případě Rakouska se tak můžeme domnívat, že zdanění reklamy zvyšuje spotřebitelské ceny a má negativní efekt na bohatství společnosti. Podle mých odhadů by upuštění od současné 5% daně vedlo k průměrnému poklesu spotřebitelských cen o 0,25 procentních bodů.

Zdroj: Advertising and consumer prices,Ferdinand Rauch, VOX


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
13.11.2025
17:19Inflace je vždy monetárním jevem
16:37Disney zklamal na tržbách a varuje před nižším ziskem v prvním kvartálu. Akcie odepisují 8 %
16:08Mobius: Korekci na AI využiji k nákupům, dolar bude posilovat
14:40Po první polovině roku se růst evropských zbrojařů zasekl  
13:09Čínský gigant Tencent překonal očekávání, AI využívá chytře a efektivně  
12:01Merck překonal svými výsledky odhady, akcie rostou o šest procent
11:14Shutdown končí, trhy už nechává v klidu. Na data si nejspíš ještě chvíli počkáme  
11:06Zisk Siemensu zaostal za odhady, firma odštěpení zdravotní divizi divize
10:26EU chystá novou obchodní dohodu s USA. Chce zafixovat 15% cla a vyřešit sporné bariéry
10:01Skupina ČSOB za devět měsíců 2025: Roste čistý zisk, objem úvěrů i spravovaných aktiv
9:55Konec nejdelšího shutdownu. Federální úřady obnovují provoz, dopady budou přetrvávat
9:13Britská ekonomika zpomalila, kyberútok způsobil miliardové škody
8:58Rozbřesk: Rozpočtová šaráda u konce. Nová koalice má tři možnosti, jak naložit s děravým rozpočtem
8:50Shutdown v USA skončil, Cisco sází na AI a otázky kolem Trumpa a Epsteina znovu ožívají  
6:06Dluhopisový trh se mění. Proč investoři volí korporace před státy  
12.11.2025
22:01Dow Jones na rekordních hodnotách před hlasováním o ukončení shutdownu  
17:23Pětileté valuační „pravidlo“ – nyní „tentokrát jinak“?
17:21Nejlepší Dlouhodobý investiční produkt alias DIP na trhu nabízí Patria Finance, ocenila prestižní soutěž
17:05Spoření na penzi mají témeř 4 miliony lidí, letos jejich počet klesl
15:36Jakub Blaha: AMD představilo dlouhodobé finanční cíle, zisk má vyrůst o 400 procent  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00UK - HDP, q/q
8:00UK - Průmyslová výroba, y/y
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
14:30USA - CPI, y/y
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.