Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak měřit produkt v ekonomice altruismu, služeb a digitálního zboží?

Jak měřit produkt v ekonomice altruismu, služeb a digitálního zboží?

11.04.2013 15:39
Autor: Redakce, Patria.cz

Je možné, že ve světové ekonomice dochází k plošnému podhodnocování produktu? Irving Wladawsky-Berger, který dříve pracoval ve vedení IBM, poukazuje na to, že náš současný pohled na HDP nebere v úvahu posun směrem k ekonomice služeb, ve které hrají významnou roli digitální informace. Wladawsky-Berger píše:

„HDP je dnes základním ukazatelem celkového výstupu ekonomiky a je založen na tržní hodnotě zboží a služeb. Od tohoto ukazatele se odvíjí většina dalších indikátorů, podle kterých vláda nastavuje svou ekonomickou politiku. Používání HDP ale vyvolává mnoho otázek, protože světová ekonomika prošla v posledních několika desetiletích významnými strukturálními změnami. Když rozhodující roli v ekonomice hrálo zboží, byl tento ukazatel adekvátní. Ovšem s rostoucím podílem služeb charakteristickým pro vyspělé ekonomiky jeho vypovídací schopnost klesá. Navíc neodráží ekonomickou aktivitu jdoucí nad rámec výroby.“

Podobné úvahy jsou významné zejména ve vztahu k zemím, jako je Japonsko. To na první pohled stagnuje. Realistický pohled ale jen těžko ukazuje, že by šlo o strádající ekonomiku. Je tu tedy rozdíl mezi tím, jak ekonomika skutečně vypadá a co o ní říká statistika. Konkrétním příkladem toho, o čem Wladawsky-Berger mluví, jsou ženy v domácnosti. Z ekonomického hlediska byla jejich práce naprosto ignorována. Když se pak začaly přesouvat do placené pracovní síly, mělo to významný dopad na HDP. Podle některých názorů může dokonce rostoucí podíl žen na celkové zaměstnanosti za prudký růst cen realit. Dva platy namísto jednoho se podle této logiky projevily růstem cen aktiv. Vypovídací schopnost HDP také snižuje náš rostoucí altruismus. Pokud máme rostoucí tendenci podílet se na neplacených aktivitách, při nichž si navzájem pomáháme, jde o velký posun v celé společnosti, který ale není odražen v oficiální statistice.

Wladawsky-Berger poukazuje i na problém s měřením hodnoty „digitálního zboží“. Jeho marginální náklad se ve světě internetu blíží nule. Uživatelé často přispívají bez nároku na jakoukoliv odměnu a celkově je patrné, že všichni trávíme stále více času spotřebou a „výrobou“ tohoto digitálního zboží. Jeho cena je ale nulová a nula krát jakékoliv množství je stále nula. Pro statistiku je tak přínos této činnosti k HDP nulový.

(Zdroj: Izabella Kaminska, FTAlphaville)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.11.2025
11:56FT: Tempo propouštění ve Volkswagenu zpomaluje, dobrovolné odchody váznou
11:35Bankovní asociace zlepšila odhad letošního růstu HDP na 2,5 procenta
11:22Růst akcií se upevňuje, ačkoli Evropa dnes postupuje pouze pomalu  
10:32Medicare vyjednal 71% slevu na Ozempic a Wegovy. Akcie Novo Nordisk na zprávy nereagují
9:58Warner Bros. Discovery chce od zájemců vylepšené nabídky. Netflix rozptyluje antimonopolní obavy
8:53Rozbřesk: Nepřesvědčivá data data o americké spotřebě ulehčují rozhodování Fedu
8:47Kofola snížila výhled, Google dohání AI konkurenci a spotřebitelská důvěra v USA padá  
8:20Stellantis varuje: Přísné emisní limity mohou zlomit evropský autoprůmysl
6:02Co udělá Fed v prosinci?
25.11.2025
22:00Wall Street si připsala třetí rally v řadě; Google jako nový konkurent Nvidie?  
17:44Kofola hlásí pokles tržeb kvůli počasí i cukrové dani. Snižuje výhled na rok 2025
16:33Čínská současnost a poučení pro ostatní
14:59Tykačova skupina Sev.en údajně v lednu 2027 uzavře své uhelné elektrárny
14:10Alphabet míří za čtyřbilionovou tržní hodnotou
13:43Po včerejším propadu svítá naděje: Amycretin od Novo Nordisk hlásí slibné výsledky pro diabetiky i na hubnutí
12:22Evropa se včerejším americkým růstem neinspiruje, obchoduje s malými změnami  
12:05Alibaba překonala odhady tržeb, růst cloudové divize zrychluje
12:01Výsledková sezóna v USA: Nejsilnější růst tržeb od roku 2022 a čtvrtý kvartál v řadě s dvouciferným růstem zisků  
11:45Prodeje aut v EU čtvrtý měsíc po sobě rostou, do října meziročně o 1,4 procenta
10:27Dominance Nvidie v ohrožení? O čipy Googlu má zájem Meta

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m
15:45USA - Index aktivity ISM Chicago