Každý, kdo se na trzích pohybuje nějakou dobu, zaznamenal diskusi o tom, zda je lepší výzkum nezávislých firem či velkých bank a brokerů. Obvykle se tvrdí, že jejich výzkumná oddělení tvoří jen součást celkového prodeje a podle toho vypadají i jejich investiční doporučení. Nezávislý výzkum má být naopak nestranný a stojí za to si ho zaplatit. Podle průzkumu WSJ zaměřeného na úspěšnost evropských analytiků a analytických týmů jsou na tom nejlépe Securities, a Research. Podle těchto výsledků by se tedy zdálo, že celá věc je jasná. Další tři místa však již patří menším firmám: Numis Securities, Panmure Gordon & Co. a Peel Hunt. Takže celá věc je stejně nejasná jako na začátku.
Celkové výsledky do devátého místa shrnuje následující tabulka:
Co posune analytika na špičku hodnocení? V první řadě musí mít samozřejmě rozsáhlé znalosti týkající se sektoru, který pokrývá. To v některých případech znamená, že dříve v tomto odvětví přímo pracoval. Stejně důležitý je také odhad dalšího ekonomického vývoje, což platí dvojnásob v případě složité situace, ve které se evropská ekonomika nachází. V roce 2012 se například intenzivně diskutovalo o tom, zda eurozóna přežije, zda se evropské banky s problémy vypořádají, či o tom, jaký dopad bude mít vysoká nejistota na ceny akcií. Například Natixis psal minulý rok v září svým klientům, že jeho analytici jsou ohledně problému solvence bank nadále skeptičtí. Nyní se většina shoduje na tom, že problém skutečně vyřešen není.
Co dalšího je třeba na to, aby byl analytik špičkou ve svém oboru? Daniel Schwarz z Corporates & Markets, který je nejlépe hodnoceným analytikem v sektoru automobilového průmyslu, říká, že to jsou osobní vazby. Má totiž možnost hovořit s řadou odborníků z odvětví, kteří se běžně s analytiky nebaví. To mu umožňuje získat lepší přehled o situaci, která tam panuje. Ale záleží asi i na tom mít štěstí a nos na důležité informace. Philipp Hässler z equinet Bank AG, který se umístil na prvním místě v odvětví finančních služeb, k tomu dodává: „Potřebujete štěstí, ale i tak někdy uděláte chybu. Pak musíte rychle uznat, že jste celou situaci vyhodnotili špatně.“
(Zdroj: WSJ)