Šéf Tesly Elon Musk představil novou rodinu baterií, která by měla přinést světlejší zítřky. Hlavně tedy čistší zítřky a solární revoluci ve způsobu jak používáme elektřinu. A také začátek jakési revoluce přechodu z centralizované elektrické sítě k decentralizované ale stále propojené sítě. Bohužel jak už to tak v životě bývá, je tu jedno velké ALE. Baterie od Tesly nepracují dobře se solárními panely na střeše. Alespoň ne zatím. Dokonce i SolarCity, dodavatel solárních panelů, kde je Musk hlavním akcionářem nejsou připraveni na instalaci baterií Tesly pro běžné denní používání.
Nové zařízení Powerwall bude prodáváno ve dvou velikostech - sedm a deset kilowatt hodin - rozdíl kromě kapacity je také v technologii, jak tyto dvě baterie pracují. Sedmikilowattová verze je verze pro denní používání, což je skvělé, když největší rival má baterii, která je vhodná spíš jen jako záložní zdroj energie, když vypadne klasická síť ať už je to vlivem čehokoliv. Větši desetikilowattová verze je designovaná pouze na 50 nabíjecích cyklů za rok, alespoň podle mluvčího SolarCity Jonathana Basse, tedy spíš pro krytí jen výpadků elektřiny, nikoliv denní využívání.
Tady to začíná být už extrémně zajímavé, protože Bass odmítl nabízet 7 kWh verzi zákazníkům SolarCity, protože finančně baterie prostě podle něj nedává smysl. Regulace USA totiž říká, že američtí zákazníci se solárními panely smějí prodávat přebytečný výkon panelů zpět do sítě. Tudíž by se použitím baterie odřízly od určitého zdroje příjmů.
Ti zákazníci, kteří by rádi rozšířili možnost použití energie ze slunce i na dobu, kdy už zapadlo mají prostě smůlu. Pokud se chcete kompletně odpojit od sítě musíte prostě počkat, říká Bass. Současná nabídka SolarCity bude zahrnovat řešení pouze pro výpadek sítě.

Musk uvedl, v dopisu akcionářům Motors, že zájem o baterie byl doslova “crazy off the hook” s 38 000 rezervacemi na Powerwall přičemž ukládání energie do Powerwall je stále dražší než normální čerpání energie ze sítě. To ovšem neznamená, že si lidé nemohou koupit kus špičkové technologie. Zájem o baterie byl tak masivní, že by to mohlo znamenat, že ani Gigafaktory Tesly nebude schopná uspokojit poptávku.
Nejhorší na celé věci je, jaký reálný výkon může baterie poskytnout. Pokud se budeme bavit o nějaké schopnosti dlouhodobě udržovat výkon, tak leda na úrovni 2 kilowatt, což představuje výkon jednoho vysavače, vysoušeče, mikrovlnky a žehličky. Baterie tak nemá dostatečný výkon napájet topení nebo celý dům čelící krutým zimním podmínkám nebo zimnímu výpadku energické sítě. Ve slunečných oblastech země zase na druhou stranu neposkytuje dostatečný výkon pro dostatečné klimatizování. Maximálně zvládne jen malé klimatizační jednotky. Pro vyšší výkon musí být k domu nainstalováno baterií hned několik v bloku.
Ale SolarCity neposkytuje slevu na blok baterií. Takže výkon 16 kilowatt bezproblémového napětí od generátoru Generac za 3 700 USD lze pořídit u Motors za 45 000 USD s devítiletým splátkovým kalendářem. “Je to opravdu super hračička - pěkné to mít - ale ekonomicky to nedává smysl.” nechal se slyšet Brian Warshay analytik chytrých technologií ve společnosti Bloomberg.
technologie mají nepochybně masivní potenciál. Ale zatím náklady a další spojené výdaje s tím převažují nad výhodami, které tato technologie přináší. Ekonomiku prostě nelze přehlížet. Ovšem s padajícími náklady na produkci baterií a měnící se regulací v USA by se nakonec mohla tato technologie vzít na milost a získat si srdce celé řady spotřebitelů. Například na Havaji, kde náklady na elektrickou energii jsou trojnásobně vyšší než v kontinentální části USA, dává technologie smysl již nyní.
i SolarCity budou baterie prodávat možná dokonce i se ztrátou. Teprve další generace této technologie mohou přinést kýžený výsledek jak pro firmu, tak pro uživatele. Přesto se a SolarCity budou snažit už teď získat dobrou pozici na tomto trhu, protože podle všeho zatím vypadá velmi zajímavě. prostě nyní získala jen další pozornost, kvůli produktu, který pro většinu běžných lidí zatím vůbec nedává smysl.
Zdroj: Bloomberg, firemní data