Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Baterie Tesla? Stále ještě pěkně naleštěné “nic”

Baterie Tesla? Stále ještě pěkně naleštěné “nic”

7.5.2015 15:00
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Šéf Tesly Elon Musk představil novou rodinu baterií, která by měla přinést světlejší zítřky. Hlavně tedy čistší zítřky a solární revoluci ve způsobu jak používáme elektřinu. A také začátek jakési revoluce přechodu z centralizované elektrické sítě k decentralizované ale stále propojené sítě. Bohužel jak už to tak v životě bývá, je tu jedno velké ALE. Baterie od Tesly nepracují dobře se solárními panely na střeše. Alespoň ne zatím. Dokonce i SolarCity, dodavatel solárních panelů, kde je Musk hlavním akcionářem nejsou připraveni na instalaci baterií Tesly pro běžné denní používání.

Nové zařízení Tesla Powerwall bude prodáváno ve dvou velikostech - sedm a deset kilowatt hodin - rozdíl kromě kapacity je také v technologii, jak tyto dvě baterie pracují. Sedmikilowattová verze je verze pro denní používání, což je skvělé, když největší rival má baterii, která je vhodná spíš jen jako záložní zdroj energie, když vypadne klasická síť ať už je to vlivem čehokoliv. Větši desetikilowattová verze je designovaná pouze na 50 nabíjecích cyklů za rok, alespoň podle mluvčího SolarCity Jonathana Basse, tedy spíš pro krytí jen výpadků elektřiny, nikoliv denní využívání.

Tady to začíná být už extrémně zajímavé, protože Bass odmítl nabízet 7 kWh verzi zákazníkům SolarCity, protože finančně baterie prostě podle něj nedává smysl. Regulace USA totiž říká, že američtí zákazníci se solárními panely smějí prodávat přebytečný výkon panelů zpět do sítě. Tudíž by se použitím baterie odřízly od určitého zdroje příjmů.

Ti zákazníci, kteří by rádi rozšířili možnost použití energie ze slunce i na dobu, kdy už zapadlo mají prostě smůlu. Pokud se chcete kompletně odpojit od sítě musíte prostě počkat, říká Bass. Současná nabídka SolarCity bude zahrnovat řešení pouze pro výpadek sítě.

baterie

Musk uvedl, v dopisu akcionářům Tesla Motors, že zájem o baterie byl doslova “crazy off the hook” s 38 000 rezervacemi na Powerwall přičemž ukládání energie do Powerwall je stále dražší než normální čerpání energie ze sítě. To ovšem neznamená, že si lidé nemohou koupit kus špičkové technologie. Zájem o baterie byl tak masivní, že by to mohlo znamenat, že ani Gigafaktory Tesly nebude schopná uspokojit poptávku.

Nejhorší na celé věci je, jaký reálný výkon může baterie poskytnout. Pokud se budeme bavit o nějaké schopnosti dlouhodobě udržovat výkon, tak leda na úrovni 2 kilowatt, což představuje výkon jednoho vysavače, vysoušeče, mikrovlnky a žehličky. Baterie tak nemá dostatečný výkon napájet topení nebo celý dům čelící krutým zimním podmínkám nebo zimnímu výpadku energické sítě. Ve slunečných oblastech země zase na druhou stranu neposkytuje dostatečný výkon pro dostatečné klimatizování. Maximálně zvládne jen malé klimatizační jednotky. Pro vyšší výkon musí být k domu nainstalováno baterií hned několik v bloku.

Ale SolarCity neposkytuje slevu na blok baterií. Takže výkon 16 kilowatt bezproblémového napětí od generátoru Generac za 3 700 USD lze pořídit u Tesla Motors za 45 000 USD s devítiletým splátkovým kalendářem. “Je to opravdu super hračička - pěkné to mít - ale ekonomicky to nedává smysl.” nechal se slyšet Brian Warshay analytik chytrých technologií ve společnosti Bloomberg.

Tesla technologie mají nepochybně masivní potenciál. Ale zatím náklady a další spojené výdaje s tím převažují nad výhodami, které tato technologie přináší. Ekonomiku prostě nelze přehlížet. Ovšem s padajícími náklady na produkci baterií a měnící se regulací v USA by se nakonec mohla tato technologie vzít na milost a získat si srdce celé řady spotřebitelů. Například na Havaji, kde náklady na elektrickou energii jsou trojnásobně vyšší než v kontinentální části USA, dává technologie smysl již nyní.

Tesla i SolarCity budou baterie prodávat možná dokonce i se ztrátou. Teprve další generace této technologie mohou přinést kýžený výsledek jak pro firmu, tak pro uživatele. Přesto se Tesla a SolarCity budou snažit už teď získat dobrou pozici na tomto trhu, protože podle všeho zatím vypadá velmi zajímavě. Tesla prostě nyní získala jen další pozornost, kvůli produktu, který pro většinu běžných lidí zatím vůbec nedává smysl.

Zdroj: Bloomberg, firemní data




Čtěte více:

Zisk průmyslových operací Siemensu klesl o 5 %
7.5.2015 13:50
Německé skupině Siemens klesl ve fiskálním druhém čtvrtletí zisk z prů...
Slovak Telekom - IPO se nekoná!
7.5.2015 12:29
Slovenská vláda zrušila prodej svého 49procentního podílu v telekomuni...

Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  • V česku jsou lepší
    11.5.2015 14:12

    Tyto baterie vyrábí v ČR firma FITCRAFT PRODUKTION a.s., již několik let. Má velké spěch v zahraničí´. Vyváží je na stavby do Anglie, Mexico a třeba i Austrálie. Cena takto vyrobené energie se blíží ceně ze sítě. Ceně náklady / výkon Tesla jim nemůže konkurovat. Akorát se o nich tolik nepíše.
    Franta Dobrota
    • Re: V česku jsou lepší
      11.5.2015 15:04

      Společnost FitCraft Production a.s. ukončila výrobní činnost a je od 1.7.2014 v likvidaci. Likvidačním správcem byl jmenován Ing. Miroslav Smutný tel. +420 571 113 316, email: M.Smutny@fitcraftproduction.cz // Asi se někde stala chyba hmm? A ještě jedna věc. Akumulátory energii nevyrábí, ale skladují. Takže nerozumím tomu, že vyrábějí za ceny jako ze sítě ;-)
      lump
      •  
        13.5.2015 14:51

        škoda, že tomu nerozumíš. tak ještě jednou: fotovoltaický článek (panel) vyrobí elektřinu, ta se uchová v baterii. Cena takto vyrobené a odebrané energie je 0,125 E/kwh.
        františek dobrota
      •  
        13.5.2015 14:45

        Teď se jmenují FITGRAFT ENERGiE a.s , Valašské meziříčí. a brzo budou lepší než TESLA.
        Cook
      •  
        12.5.2015 16:20

        Každý ví jak to u nás chodí. Firma se přejmenovala, dluhy nachala na původní Fitgraft produktion a.s. a jede vesele dál. Asi ses narodil včera.
        františek dobrota
  •  
    11.5.2015 11:31

    Lidi to budou kupovat. IPhone za dvacet tisíc obměňovat každý rok také nedává ekonomicky smysl a přesto ho lidi kupujou, jako o život. Navíc má ta baterie Tesla taky takovou pěknou bílou barvu... :)
    Niemetz
    •  
      11.5.2015 12:55

      Taky si myslim, že prodejnost bude dobrá - marketing má Tesla zmáklý. Ta podobnost s IPhonem sedí. Pro nás jedině dobře, jakmile to časem zlevní a vylepší, může to být skutečná revoluce. Myšlenka, že nebudu muset nákupem ropy podporovat Rusáky a Arabáče, se mi moc líbí :-)
      Scipio
      • tohle
        11.5.2015 15:01

        žádná konkurence pro ropu není. Chce to přemýšlet.
        tk69
        • Re: tohle
          11.5.2015 16:28

          No myslim, že je to konkurence docela zásadní - kompletní systém Tesly, kdy budeš mít auto na elektřinu, solární panely na střeše a baterie pro uchování energie, je vymyšlen. Tudíž dopravu, vytápění a provoz el. zařízení v domě si budeš zajišťovat vlastními zdroji - k tomu už ropu potřebovat nebudeš.
          Scipio
    •  
      11.5.2015 11:35

      Vedle i-ovcí je třeba nalézt jen T-ovce (Tesla-ovce). Určitě se najdou. Mnohdy postačí zalovit do stáda i-ovcí.
      Niemetz
      •  
        11.5.2015 12:27

        Lidi nakupují cca 78% zbytných věcí, které vůbec nepotřebují. O bateriích je známo, že je potřebují ... Ovšem to není gró problému. Soudruzi totiž nejsou schopni docílit, aby slunce svítilo i v noci :-)))
        Jesse
        • omyl
          11.5.2015 15:00

          tady se to u některých solárů docílilo, akorát se jim na to přišlo ;-)
          tk69
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
8:00DE - Průmyslové objednávky, m/m
9:00CZ - Maloobchodní tržby, y/y
11:00EMU - HDP, q/q
14:30US - Zahraniční obchod, mld. USD
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m