Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Samořiditelná auta mohou ohrozit existenci tradičních automobilek

Samořiditelná auta mohou ohrozit existenci tradičních automobilek

6.1.2016 13:14
Autor: Pavel Daniel, Patria Online

Zprávy o tom, že se rychle blíží éra samořiditelných aut, bez nutnosti vlastnit řidičský průkaz, většina lidí jistě přivítá. Vždyť si to představte: Zatímco vy, jako dospělí, sedíte někde v kanceláři na poradě, případně nakupujete večeři pro rodinu, „self-driving“ auto mezitím bezpečně odveze vaše děti domů. Před vaším domem se řadí dodávky řízené flotilou počítačů, aby vám dodaly objednané zboží, a vy nemusíte dělat vůbec nic. Jenže – taková změna povahy fungování automobilového sektoru může prý paradoxně zabít existenci tradičních značek.

Podle komentáře online deníku Market Wastch jsme se dostali do bodu zlomu, kdy se automaticky řízená auta bez nutnosti lidské obsluhy, stanou každodenní technologií. Je to ale dobře? Nebude to znamenat třeba zánik velkých automobilových kolosů, které nebudou stačit na změny v segmentu? Tradiční automobilky totiž se znepokojením varují před rychlým nástupem robotických aut. Podle zjištění online deníku řada z nich pracuje na scénáři „B“, tedy řešeních, jak na nástup automaticky řízených aut vůbec reagovat.

Segment aut bez řidiče hýří aktivitou

V segmentu samostatně řízených aut to zatím hýří velmi vysokou aktivitou. Čerstvým příkladem je oznámení automobilky Ford, které přišlo hned v prvních dnech nového roku 2016, že ztrojnásobuje flotilu svých testovacích aut bez řidiče. Důvod? Chce posílit postavení na rychle rostoucím trhu „self-driving“ aut. A není divu, konkurence totiž nespí. Německé značky, jako Mercedes a BMW, mají své plány, jak na trhu uspět.

Skupina Mercedes už v roce 2015 představila prototyp automaticky řízeného auta i kamionu, stejně jako sdílenou aplikaci, která dokáže auta řídit, zatímco BMW a čínská společnost Baidu Bidu otestovaly nedávno v ulicích Pekingu svůj prototyp automaticky řízeného vozu. Do segmentu aut navíc vstupují technologické společnosti, jako Google, či Apple, které změnu povahy aut podporují. Odhady říkají, že díky rychlému vývoji speciálních mikročipů se nutnost přítomnosti řidiče v autě velmi brzy sníží na minimum.

Kdo prohraje? Prý Evropa a velké automobilky

Komentář online deníku Market Watch ale varuje před tím, že tradiční automobilky nemusejí, bez ohledu na jejich snažení, v éře nástupu nových technologií, přežít. Proč? Podle technologické historie proto, že rozhodující přeměnu z jedné technologie na druhou, jakou je právě změna klasických aut na samo řiditelná, zvládají rychleji nové společnosti, ne ty staré.

Příklad? Žádný výrobce nějakého hardware neudělal ve své době jako první krok k přechodu na počítačové vybavení. Anebo přerod tradičních hudebních vydavatelství na moderní prodejce hudby. Žádná ze zavedených značek zavedených hudebních gigantů nezachytila přerod „spotřeby“ muziky z tradičních nosičů do nové podoby, prostřednictvím online streamů. Z toho podle Market Watch vyplývá, že vítězi v nástupu samo řiditelných aut budou ty společnosti, které nejrychleji pochopí, že jde o stejnou změnu, jakou byla výměna psacího stroje za počítač, nebo změna televizního vysílání za sítě velkoformátových kin.

Největší ztráty se tak údajně dají čekat v Evropě a v menší míře Japonsku. Důvodem je to, že oba regiony mají sice obrovský automobilový průmysl, ale velmi slabý technologický sektor. Přechod na výrobu „self-driving“ aut tak mohou nejvíce odnést evropské značky, zatímco ty americké či asijské mohou na historické změny povahy výroby v auto segmentu vydělat nejvíce. Hrát roli bude podle komentáře Market Watch rychlost nástupu automaticky řízeních aut na trh a velikost trhu. Automobilový sektor je totiž obrovský, takže v některých zemích bude jeho přerod doslova tvořit ekonomickou budoucnost dané krajiny.

 Horší vyhlídky pro evropské značky jsou i přesto, že při změně technologií v auto segmentu může být na trhu je přirozené, že spotřebitelé můžou věřit spíše zavedeným značkám, právě jako je BMW či Mercedes, než nějakým novým. Automobilky investují do toho, aby udržely krok s technologiemi, vyvíjenými firmami třeba ze Silicon Valley. Jenže historie zase ukazuje, že to nemusí stačit. Testovací prototypy spolky velmi významné investice, ale spotřebitelé si zatím nemohou na trhu nemohou koupit žádné samořiditelné auto. A to i přesto, že řada technologií, které byly ještě nedávno ve sci-fi knihách se dnes stávají realitou.

Evropě chybí technologický sektor

Vezměte například Německo. Výroba automobilů je zde největším průmyslovým odvětvím, což představuje 2,7 % hrubého domácího produktu (HDP). Dodávky autodílů tvoří 20 % německých exportů a průmyslové odvětví zaměstnává 775 000 lidí. Je v eurozóně sice o extrémní příklad, ale Francie, Itálie či Španělsko jsou na tom podobně. Výrobci automobilů jsou klíčovými segmenty v tvorbě HDP. Francie, která produkuje nyní 2,5 milionu vozů ročně, se ale nyní potýká s klesajícím výkonem průmyslu. A to kvůli nárůstu nákladů. A v těchto zemích podle mínění Market Watch nebude snadné změnit povahu výroby aut. Růst nezaměstnanosti je proto velmi vážným problémem, protože personál v automobilkách nelze v krátkém čase použít na nic jiného. Lidé totiž mají dovednosti, které nejsou snadno přenositelné do jiných provozů.

Spojené státy, i když mají také mnoho velkých automobilek, prošly výraznými změnami. Firmy nejsou dnes tak velké, jako bývaly. A v USA má spoustu montážních závodů řada německých a japonských společností. Rozdíl je tak v tom, že USA mají oproti Evropě a Japonsku nesrovnatelně větší technologický průmysl. I když může dojít ke ztrátě pracovních míst ve Fordu či GM, stejné pozice mohou údajně velmi rychle vytvořit softwarové a počítačové společnosti, které by mohly převzít auto průmysl. Evropa nic podobného nemá. Co se týká technologií pro „nová“ auta, jde zatím v Evropě o roztříštěné aktivity, hlavně ve Velké Británii nebo Skandinávii.

Kromě toho čelí Evropa problémům spojených s nefunkčností měnové unie, stárnutí populace, vysokým daním a nefunkčnímu trhu práce. Tyto faktory udržují nezaměstnanost na daleko vyšší úrovni než je nutné. A komentář online deníku Market Watch varuje před tím, že se situace může ještě zhoršit. Self-říditelná auta se tak můžou stát během několika příštích let pro evropské ekonomiky, zvláště Německo, velkým problémem.

Zdroj: Market Watch, Ford


Čtěte více:

Obavy z Číny dál zhoršují náladu na trzích a japonský jen toho využívá
6.1.2016 10:52
Ani další data z Číny nepotěšila. Tentokrát to byl index aktivity v se...
Růst podnikatelské aktivity v EMU ke konci roku zrychlil
6.1.2016 11:07
Růst podnikatelské aktivity v eurozóně v prosinci mírně zrychlil a tem...

Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.9.2016
22:05Wall Street zakončila téměř procento v plusu, v čele banky
19:00Při predikcích pozor na sentiment
17:41AMISTA investiční společnost, a.s - Společnost LUCROS investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. zveřejňuje Pololetní zprávu za období 1. 1. 2016 do 30. 6. 2016
17:40SAFICHEM, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. - Oznámení o finančních výsledcích Emitenta k 30. 6. 2016
17:40Jednoduchá dividendová strategie
17:35Evropa v závěru otočila do plusu, Deutsche Bank +8 %  
17:35Metrostav nemovitostní investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. - Pololetní zpráva za období 1. 1. 2016 do 30. 6. 2016
17:32Komerční banka, a.s. - zveřejnění zprávy o prodeji většinového podílu ve spol. Cataps
17:29INFOND investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. - Pololetní zpráva za období 1. 1. 2016 do 30. 6. 2016
17:25EXAFIN, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.- Pololetní zpráva za období 1. 1. 2016 do 30. 6. 2016
17:23Euro společně s bankami zvrátilo ranní propad  
17:22Společnost STING investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.- Pololetní zpráva za období 1. 1. 2016 do 30. 6. 2016
17:20AMISTA investiční společnost, a.s - Společnost IMPERA ŽSD, zveřejňuje Pololetní zprávu za období 1. 1. 2016 do 30. 6. 2016
17:18Společnost BEMETT nemovitostní uzavřený investiční fond, a.s. - Pololetní zpráva za období 1. 1. 2016 do 30. 6. 2016
17:08Týden na měnách: Fed ujišťuje, že drží směr  
17:03Summary: Deutsche Bank, Telefonika, Qualcomm
17:03AMISTA investiční společnost, a.s - Společnost Outulný investiční fond zveřejňuje Pololetní zprávu k 30.6.2016
17:02CENTRAL GROUP uzavřený investiční fond a.s. - Pololetní zpráva za období 1. 1. 2016 do 30. 6. 2016
16:57Pražská burza zakončila týden strmým poklesem, index PX -1,26 %
16:56DEKINVEST, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s., DEKINVEST podfond Alfa - Pololetní zpráva 2016

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
1:30JP - CPI, y/y
1:50JP - Průmyslová výroba, m/m
8:00Hennes & Mauritz AB (08/16 Q3)
9:00CZ - HDP, q/q
10:30UK - HDP, q/q
11:00EMU - Inflace, předběžný odhad, y/y
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
15:45USA - Index aktivity ISM Chicago
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university