Včera po uzavření zámořských trhů odstartoval americkou výsledkovou sezónu hliníkářský obr (DIP). Upravený zisk na akcii vyšplhal na 15c a předčil konsensuální očekávání na úrovni 9c. Tržby meziročně klesly o 10 % na 5,3 mld. USD, přesto dokázaly překonat tržní odhad.
Meziroční pokles v tržbách jde na vrub zejména nižším cenám klíčových surovin v podobě hliníku a aluminy, ale taktéž proběhnuvšímu uzavírání některých méně efektivních závodů (kupříkladu rafinerie Point Comfort a Suralco).
S ohledem na blížící se rozdělení společnosti na dvě samostatné části (Alcoa potvrdila záměr realizovat plán v průběhu letošního roku) stojí za pozornost detailnější pohled na obě budoucí entity (Alcoa = upstream + Arconic = downstream).
:
Upstreamová divize, která se bude nadále zaměřovat na zpracování základních surovin a jejich přeprodej, hlásí mezikvartální (poměrně výrazné) zlepšení čísel. Hlavní měrou se o to zasloužil růst cen aluminy, ale také hliníku. Pro budoucnost upstreamové části bude klíčový další vývoj cen zmíněných komodit. Ty se v průběhu letošního roku vzpamatovávají z dlouhé letargie, dané nadměrným zapojením kapacit zejména v Číně. Osekávání kapitálových výdajů, kterého jsme v sektoru již několik let svědky, signalizuje postupné čistění trhu. Jeho pokračování (významně závislé na chování čínské vlády subvencující neefektivní provozy v zemi) bude dle našeho názoru pouze pozvolné, pročež nepředpokládáme v letošním roce nějaký překotný růst cen komodit (hliník/alumina). taktéž aktualizovala svůj výhled pro trh s hliníkem, na němž pro zbytek roku nadále počítá s deficitem v nabídce, avšak nižším, než v případě posledních kvartálních čísel. Informace pouze potvrzuje náš opatrný postoj k vývoji cen klíčových surovin. Pozitivně vnímáme pokračující zlepšení v oblasti řízení nákladů.
Arconic:
Co se týče části zaměřující se na transformaci surovin na výrobky s vyšší přidanou hodnotou – oblast EPS zaměřující se zejména na produkty pro letecký průmysl je na dobré cestě naplnit letošní výhled pro tržby. Právě oblast leteckého průmyslu považujeme za jedno z nejcennějších aktiv v budoucnu vzniklé společnosti. Trend odlehčování letadel, přispívající palivové i emisní efektivnosti, bude totiž dle našeho názoru stále silnější. Zmiňovaný trend odlehčování by se obdobně měl projevit také v automobilovém průmyslu. Výsledky dalších divizí poté rezonuje snaha zlepšit produktivitu, která by se měla odrazit v jednotkových nákladech a podpořit marže společnosti.
Celkově kvartální čísla hodnotíme pozitivně. Kromě externího vlivu mezikvartálního růstu cen hliníku a aluminy je v číslech patrná také snaha o lepší řízení nákladů. Uzavírání neefektivních závodů, či opačně pak investice v atraktivních oblastech (zaměřené například na zmiňovaný letecký průmysl) nahrávají postupnému vylepšení produktivity. Akcie v aftermarketu reagovaly růstem o více než 3 % na cenu 10,5 USD. Pro jejich další vývoj pak bude klíčový jak již zmiňovaný vývoj cen předmětných surovin, tak také poptávka v automobilovém a leteckém průmyslu po lehčích materiálech (kromě hliníku také kupříkladu titan).