Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář - Spojené státy v čele samořídící revoluce, Evropa zaostává

Víkendář - Spojené státy v čele samořídící revoluce, Evropa zaostává

03.09.2016 16:00

Kolem velkých automobilek se množí počet nově zakládaných společností, které se zaměřují na vývoj samořídících aut. Například Uber ohlásil v polovině srpna spolupráci se švédským Volvem, která má za cíl vytvořit automatizovanou síť taxislužeb. Několik dní předtím zase oznámil americký Ford, že alespoň v jednom městě rozjede do roku 2021 taxislužbu složenou ze samořídících vozů. Automatizovaná auta také testuje Groupe PSA prodávající vozy Peugeot a Citroën.

Nové modely aut budou závislé na kvalitě informačního propojení. Tato konektivita se týká široké oblasti od přenosu dat mezi vozem a jeho výrobcem až po přenos informací mezi vozem a záchrannými službami a dalšími vozy na silnici. Bez vyšších a spolehlivějších přenosových rychlostí internetových sítí samořídící auta nebudou moci fungovat. Evropa ještě ale ani nepřipravuje legislativu, která by umožnila provoz samořídících aut napojených na internet v zemích od Švédska až po Španělsko.

Podle současných pravidel nemohou auta bez řidiče jezdit rychlostí vyšší než 10 kilometrů za hodinu. Jednání o změně této regulace nebudou dokončena dříve než v polovině roku 2017. Kdyby nedošlo ke zvýšení tohoto limitu, samořídící auta by nemohla konkurovat běžným vozům ani v ulicích měst. Podle současných pravidel by také nemusela projít testy bezpečnosti. Ty jsou nyní navrženy s předpokladem, že někdo sedí za volantem a plán na změnu také neexistuje.

Podobné překážky by mohly způsobit, že Evropa bude výrazně zaostávat za Spojenými státy, kde se samořídící auta už testují. Podle zástupců automobilek je příslušná regulace v USA méně detailní a umožňuje větší flexibilitu při testech nových technologií, než tomu je v Evropě. Volvo tvrdí, že jeho modely aut by mohly být do roku 2020 vybaveny takovými technologiemi, že bude vyloučeno vážné zranění cestujících či dokonce jejich úmrtí. Zástupci velkých automobilek se obecně domnívají, že vozy mohou mít v budoucnu takové technologie, které výrazně zvýší jejich bezpečnost. Patří mezi ně například různé senzory a varovné signály.

Některé evropské země jsou ale napřed. Švédsko, Německo a Nizozemí umožnily Volvu, BMW a dalším automobilkám testovat jejich inovace v bezpečném prostředí. Ve Finsku už po ulicích Helsinek jezdil jeden měsíc samořídící autobus Easymile EZ-10. Podobná vozidla byla testována v Nizozemí, švédské město Gothenburg bude příští rok testovat samořídící Volvo. Jenže takový individuální přístup znamená, že v Evropě se vytvářejí vzájemně oddělené trhy nových technologií. Bez jednotných pravidel stanovených Bruselem se tak budou automobilky pravděpodobně zaměřovat jen na menší samořídící auta, která se hodí do měst.

Technologické sny

Technologické společnosti sní o samořídících autech ještě déle než samotné automobilky. Google na tomto projektu pracuje už od roku 2009 a v Evropě probíhal výzkum v této oblasti již v osmdesátých letech. Podle technologických firem ale samořídící auta potřebují internetové připojení o rychlosti 500 megabitů za sekundu s intervaly kratšími než 10 milisekund. To je mnohem více, než kolik plánuje Evropská komise pro následujících deset let. V některých částech USA se přitom rychlost připojení blíží 1000 megabitů za sekundu.

Evropská komise má nyní za cíl dosáhnout do roku 2025 rychlosti připojení ve výši 100 megabitů za sekundu. Pro provoz samořídících aut je přitom důležité, aby připojení nebylo přerušeno a aby probíhalo ve vysokých rychlostech. Nemyslitelná je pak situace, kdy by se kvalita a rychlost připojení měnila s překročením hranic. Jednotná evropská regulace by tyto problémy mohla řešit. Brusel nyní jedná jak s automobilkami, tak s telekomunikačními společnostmi, jeho prioritou je ale odstranění zmíněného rychlostního limitu pro samořídící vozy ve výši 10 kilometrů za hodinu.

Autory jsou Joanna Plucinska a Joshua Posaner.

Zdroj: Politico


Čtěte více:

Tim Cook: Verdikt EU k Applu přišel z politických míst
01.09.2016 13:00
Za „politický“ a „nesnesitelný“ označil Tim Cook úterní verdikt Evrop...
„Genetická“ akcie pro příští desetiletí
01.09.2016 17:40
Podívejme se dnes na třetího kandidáta na „akcii pro následujících des...
ISM pod 50! Aktivita v americkém průmyslu začala překvapivě klesat
01.09.2016 16:18
Průzkum ISM ve výrobním sektoru americké ekonomiky dopadl překvapivě š...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
04.05.2025
14:44Co dělat, když se dlouhodobé dluhopisy chovají jako akcie? Postřehy Fidelity
8:31Víkendář: Prudký růst ziskovosti evropských bank jako důsledek protiinflační politiky ECB
03.05.2025
14:37PIMCO: Přichází změna investičního paradigmatu, posun k novému ale bude trvat dlouho
8:21Víkendář: Podle nové studie hrála politika ECB při snižování inflace jen podružnou roli
02.05.2025
17:20Evropa směřuje k rovnováze, USA se budou letos (opět) spoléhat na spotřebitele?
16:48TikTok dostal v EU pokutu 530 milionů eur za nedostatky při ochraně dat
16:19S&P 500 stoupá a přesně po měsíci maže ztráty z cel  
16:16Reuters: ČNB pravděpodobně sníží úrokové sazby, ale zůstává opatrná
15:41Trh práce v zámoří dál podporuje akcie. Útlum zaměstnanosti se nekoná  
14:23Dubnový deficit rozpočtu se prohloubil, příjmová strana se ale lepší
13:53Morgan Stanley: Trh s humanoidními roboty dosáhne na 5 bilionů dolarů
13:50Výsledky ropných gigantů Chevronu a Exxonu: Zisky klesají, ale strategie zůstává
13:45LVMH propustí přes tisíc zaměstnanců. Důvodem jsou problémy na klíčových trzích
13:23Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí prodej o 8,2 procenta na 238.600 aut
13:06Perly týdne: Americké akcie za zenitem, Čína pod tlakem
12:44Prodej vozů Tesla ve Švédsku v dubnu klesl o 81 procent, propadá se i jinde
12:20Inflace v eurozóně si v dubnu udržela tempo růstu, tlačily ji nahoru zejména služby
12:16WOOD & Company, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s: Výroční zpráva za rok 2024
12:06Březnová nezaměstnanost v EU stagnovala na 5,8 %. Nejnižší byla v Česku
11:08Patria zvyšuje cílovou cenu Erste Bank, potvrzuje odolný výkon a nákladovou disciplínu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Berkshire Hathaway Inc (03/25 Q1)
ON Semiconductor Corp (03/25 Q1, Bef-mkt)
Palantir Technologies Inc (03/25 Q1, Aft-mkt)
Tyson Foods Inc (03/25 Q2, Bef-mkt)
Vertex Pharmaceuticals Inc (03/25 Q1, Aft-mkt)
16:00USA - Index ISM ve službách
22:05Ford Motor Co (03/25 Q1)
22:05Mattel Inc (03/25 Q1)
22:15Clorox Co/The (03/25 Q3)