Evropa:
Britská farmaceutická společnost dnes oznámila vytvoření joint-venture se společností spojením divizí Consumer Health. Kombinované tržby by měly dosáhnout 9,8 mld. GBP a obsadily by tím první místo na globálním trhu s léky bez předpisu (7,3% podíl; dvojka na trhu 4,1% podíl). GSK bude mít v joint-venture 68% majoritu a do tří let od uzavření transakce z něj chce vystoupit prostřednictvím IPO. Své slovo budou mít samozřejmě i regulátoři, pokud však vše proběhne hladce, celá akvizice by měla proběhnout do druhé poloviny roku 2019.
Akcie GSK dnes nabírají 4 %.
USA:
Micron Technology F1Q19
Přední světový výrobce paměťových čipů nám včera v noci naservíroval výsledky, které sice víceméně splnily očekávání, nicméně výhled pro další kvartál je dost pochmurný. Tržby se posunuly nahoru o 16 % yoy na 7,9 mld. USD (konsensus 8,0 mld. USD), mezikvartálně však sklouzly o 6 %. Společnosti se vyplatil důraz na efektivitu produkce a hrubá marže se opět rozšířila, konkrétně o 3,5 p.b. yoy na 59 %. Čistý zisk na akcii vyskočil i díky tomu o 20 % yoy na 2,97 USD, přičemž trh počítal s výsledkem nižším o 2 centy. Dle komentáře managementu došlo ke kumulaci hned několika problémů – nízká poptávka po nejvýkonnějších chytrých telefonech, propad těžby kryptoměn a naskladnění komponentů výrobci datových center před zavedením cel na čínský dovoz.
V dodavatelském řetězci se proto hromadí čipy NAND i DRAM. Tržby z NAND v kvartálu F1Q19 poklesly jen o 2 % qoq díky vyšším prodejům ze získaného tržního podílu v segmentu mobilů. DRAM už takové štěstí neměl a tržby sklouzly až o 9 % qoq, přičemž největším problémem se ukázala průměrná prodejní cena. Výhled pro příští kalendářní rok na optimismu rozhodně nepřidává. U obou typů čipů očekává management v CY19 převis nabídky nad poptávkou a zároveň přistoupil k snížení odhadovaného růstu poptávky (DRAM z +20 % na +16 %; NAND z +35 až +40 % na +35 %). Nejproblematičtější by měla být první polovina roku, v druhé polovině by se měl trh narovnávat ze dvou důvodů – u NAND pomůže elasticita poptávky (nižší cena = vyšší poptávka) a u DRAM se vyčistí zásoby v dodavatelských řetězcích.
Samotný se ve světle těchto událostí rozhodl podpořit trh stejně jako ostatní velcí hráči a přistupuje k osekání plánovaných kapitálových výdajů ve FY19 (negativní pro a ASML). Původní scénář počítal s 10,5 mld. USD, nyní je to už jen 9 až 9,5 mld. USD. Výhled na další fiskální kvartál směřuje tržby mezi 5,7 až 6,3 mld. USD, což sotva splňuje konsensus 6,2 mld. USD. Hrubá marže 50 až 53 % se sice drží predikcí, avšak odhadovaný čistý zisk na akcii v intervalu 1,65 až 1,85 USD je jednoznačně zklamáním. Pozitivní komentář o izolaci dopadu obchodní rozepře Čína-USA na vlastní byznys se v těchto souvislostech poněkud ztrácí.
Abychom to nějak sumarizovali, věci se rozhodně nevyvíjejí dobře. Oživení trhu v druhé polovině roku je sice reálné (obnova poptávky datových center; obnova výroby procesorů), avšak zpozdit by se mohl kvůli slabšímu globálnímu hospodářskému růstu. I kdyby vše proběhlo hladce, momentální převis nabídky nad poptávkou je určujícím negativním faktorem a dokud se nevyřeší, je investice do Micronu příliš riziková i při nynější nízké ceně. Lze však najít i pozitiva. Nižší kapitálové výdaje jsou rozumným krokem pro stabilizaci trhu a například odměna akcionářů v podobě nezměněného zpětného odkupu akcií (50 % volného cashflow) svědčí o přetrvávajícím optimismu managementu. Eliminace negativních efektů tarifů je také rozhodně plusem.
Investoři byli před otevřením trhu nepřekvapivě dost negativní a akcie začínaly obchodovat s 8% skluzem proti včerejší zavírací ceně. Téměř okamžitě se však začaly dávat dohromady a v době psaní textu klesají o 4 %.
(Investiční tipy) F2Q19
Kvartální výsledky globálního dopravce byly zosobněním současných obav o tempo hospodářského růstu. Zatímco čísla za F2Q19 se s pomocí nižších daňových nákladů ještě jakžtakž držela konsensu (tržby +10 % yoy na 17,8 mld. USD; čistý zisk na akcii +25 % yoy na 4,03 USD), výhled na fiskální rok 2019 má značné trhliny. Hlavním problémem se jeví divize Express (globální přeprava), která je největším generátorem tržeb. Již v tomto kvartálu co do provozního zisku zaostala za konsensem. Negativní názor na globální hospodářský růst přinutil management eliminovat cílený provozní zisk této divize pro rok 2020 (1,2 až 1,5 mld. USD). Žádnou upravenou verzi navíc neposkytl. Ze stejného důvodu bylo přistoupeno ke snížení čistého zisku na akcii pro FY19 ze 17,2 až 17,8 USD na současných 15,5 až 16,6 USD. Potenciální vzpruhu může poskytnout osekávání výdajů přes redukci pracovní síly a nadbytečných přepravních kapacit, efekt však nebude okamžitý.
Akcie reagují na horší výhled až 10% poklesem.