Jak investoři a trhy reagují na zprávy v médiích? Ekonom Damien Puy poukazuje na blogu Mezinárodního měnového fondu na to, že tato otázka je předmětem výzkumů již řadu desetiletí a nyní se při hledání odpovědi musí brát ohled i na nové informační technologie. Ty totiž zvyšují jak dosah, tak rychlost šíření zpráv a informací. A k tomu se vnějšímu světu otevírá řada rozvíjejících se trhů, takže je nyní může ovlivňovat i dění a informace z celé globální ekonomiky.
Ekonom analyzoval data týkající se 4 milionů článků o financích, firemním sektoru, ekonomice a politice. Tyto články byly zveřejněny agenturou Reuters v letech 1991–2015 a k jejich analýze byly použity moderní technologie s cílem zjistit, zda bylo celkové vyznění daného článku pozitivní nebo naopak negativní. Záleželo tedy například na četnosti slov jako „krize, oživení, růst, útlum“. Následně byl na základě vyznění článků z daného dne sestaven index celkového mediálního sentimentu a ekonom pak zkoumal, jaký mohl mít dopad na dění na trzích.
„Zjistili jsme, že náhlé změny sentimentu v mediálních zprávách měly významný dopad na ceny aktiv, a to po celém světě. Potvrzuje se tak, že tón, jakým média hovoří, je velmi dobrou aproximací sentimentu investorů. Také se ukazuje, že na daném domácím trhu mají větší roli zahraniční zprávy (a investoři) než zprávy týkající se domácího vývoje. Zahraničními zprávami se přitom míní ty, které se týkají několika zemí zároveň,“ píše ekonom. Takže vlna mediálního optimismu týkající se globálního dění má na ceny aktiv dlouhotrvající znatelný dopad, zatímco lokální optimismus má vliv omezený a krátkodobý.
Tento rozdíl dokumentuje i následující graf, který na základě dat modeluje typický dopad pozitivního globálního sentimentu (zelená křivka) a sentimentu domácího:
Druhý graf pak ukazuje vztah mezi posuny v mediálním optimismu na straně jedné a averzí k riziku na straně druhé:
„Stále se snažíme úplně pochopit, jak mediální sentiment ovlivňuje ceny aktiv a proč toho zřejmě o investičním sentimentu říká více než jiné běžně používané indikátory. Naše dosavadní analýza každopádně ukazuje, že sledovat vyznění mediálních zpráv v reálném čase je velmi efektivní cestou, jak reagovat na náhlé změny sentimentu, které by se jinde neprojevily,“ uzavírá Puy.
Zdroj: MMF