Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Padají hvězdy, akcie i rating

Padají hvězdy, akcie i rating

03.03.2020 17:35

Moody’s před několika dny snížila rating francouzské automobilce Renault, a to na úroveň „junk“, tedy úroveň neinvestiční. Moody’s tento krok komentovala tak, že automobilka čelí slabé ziskovosti a bojuje se slábnoucí poptávkou. Podobně je na tom její japonský partner Nissan a na obě společnosti dolehla i kauza Carlose Ghosna. Dovolím si pár poznámek.

Za prvé, pozor na nekritický pohled na hvězdy. Může to být jen můj dojem, ale zdá se mi, že pokud nějaká firma „disponuje“ hvězdným ředitelem, kterému jsou někdy připisovány až nadpřirozené schopnosti, dostaví se nejednou s touto hvězdou spojené problémy. Nevím, jaká byla a je realita kolem pana Carlose Ghosna, ale to, že šlo o hvězdu tohoto typu a že nyní firma v souvislosti s ním čelí problémům, je zřejmé.

Řada firem vznikla a rozvinula se díky neobvyklým schopnostem zakladatele a/nebo ředitele, ale někdy to tak bývá, že se silné stránky časem postupně mění ve slabé, výhody v nevýhody a podobně. Možná existuje umění v čas odejít, předat, upozadit se, sednout si dozadu. Záměrně nechci být konkrétní v příkladech, protože ty bych pak pro férovost musel rozebrat z obou stran. Ale vlastně to tak udělal velmi jednoduše nedávno Aswath Damodaran, když napsal, že pan Musk je pro Teslu jak přínosem, tak brzdou. Všichni máme slabosti a pokud u hvězd vnímáme jen jednu jejich stránku, je to zrádné.

Za druhé, odvětví pod tlakem: Moody’s podle CNBC tvrdí, že Renault se v dohledné době nevrátí ke „zdravým maržím“ a čekají jej podobné výzvy jako ostatní automobilky – včetně vysokých investic do nízkoemisních vozidel. Pokud si ale připomeneme následující tabulku od zmíněného pana Damodarana, zjistíme, že v roce 2019 na tom Renault s provozními maržemi nebyl zase tak zle. Tedy ve srovnání s jinými firmami z odvětví - blíží se například BMW a celkově se řadí spíše k těm lepším. Jde jen o jeden rok, ale získáváme tím trochu pojem o tom, co se děje v celém odvětví.

1


Zdroj: Aswath Damodaran

Za třetí, cena a hodnota. S&P Global Market Intelligence očekává, že v roce 2021 porostou tržby Renaultu o necelá 2 % a zvýší se EBITDA marže, firma postupně zlepší ziskovost a provozní tok hotovosti, ale na její volný tok hotovosti potáhne dolů CapEx – vyšší investice (zřejmě i v souvislosti s elektromobilitou). Výsledný volný tok hotovosti ukazuje následující graf s tím, že po posledním roce předpokládám, že FCF poroste o 2 % ročně (tj., s inflací):

2


Pokud počítám s požadovanou návratností 5,75 % (nulové výnosy dlouhodobých vládních obligací, beta 1,37 a riziková prémie trhu 5,5 %), tak současná hodnota uvedeného toku hotovosti dosahuje 16,5 miliardy eur. Tržní kapitalizace je nyní na cca 7,5 miliardách eur. Takže trh je ohledně schopnosti generovat hotovost u Renaultu mnohem skeptičtější. Kapitalizaci by pak podle mých odhadů ospravedlnil například následující tok hotovosti:

3

Trh tedy podle uvedeného scénáře očekává, že Renault bude do deseti let na volném toku hotovosti (na vlastní jmění) vydělávat asi 500 milionů eur. Pro srovnání: Za posledních 12 měsíců firma vydělala 1,42 miliard eur, v roce 2018 1,88 miliardy eur, rok předtím 2,1 miliardy eur. Můžeme to tedy interpretovat tak, že trh je hodně skeptický. Nebo to vzít z obráceného směru: Trh má pravdu a u Renaultu skutečně dojde k výraznému zhoršení financí. Pokud by to platilo u celého odvětví, které je z nemalé části už tak finančně zkoušené, mohlo by se dostavit to, o čem se již dlouho hovoří: Vlna fůzí a akvizic, větší omezování výrobních kapacit, konsolidace. Čímž se vlastně vracíme k onomu „junk“ ratingu ze začátku.

 

Čtěte více:

Renault snižuje výhled (komentář analytika)
18.10.2019 14:57
Francouzská automobilka Renault dnes přistoupila ke snížení výhledu pr...
AFP: Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi oživuje spolupráci
29.11.2019 9:33
Francouzsko-japonská automobilová aliance Renault-Nissan-Mitsubishi za...
Exšéf automobilky Nissan Ghosn uprchl z Japonska do Libanonu
31.12.2019 9:50
Bývalý předseda správní rady japonské automobilky Nissan Motor Carlos ...
Automobilka Renault má za loňský rok ztrátu, první za deset let
14.02.2020 11:04
Francouzská automobilka Renault vykázala za loňský rok ztrátu 141 mili...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data