Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Neber úplatky, neber úplatky... nebo tu loď potopíš

Neber úplatky, neber úplatky... nebo tu loď potopíš

28.10.2020 6:24
Autor: Redakce, Patria.cz

Španělské království mělo po celých 250 let monopol na obchod mezi Mexikem a Manilou. Říkalo se, že lodě, které na této trase pluly, byly těmi nejbohatšími na světě, ale jak na stránkách VoxEU uvádějí Fernando Arteaga, Desiree Desierto a Mark Koyama, podstatná část tohoto bohatství skončila na dně oceánu a již nikdy se nedostala do lidských rukou. Podle ekonomů přitom hrál velkou roli právě tento monopol a s ním spojené jevy, jako jsou úplatky. 

Obchod, který zajišťovaly galeony plující do Manily a zpět, byl podle ekonomů v koloniální době tím „nejziskovějším a nejoslavovanějším na světě“. Jak bylo uvedeno, šlo o monopol, kdy španělské království vlastnilo lodě a omezovalo cesty flotil na jednu za rok. Navíc byl regulován o počet lodí ve flotile. V Mexiku a Španělsku přitom panovala obrovská poptávka po textilu, porcelánu a hedvábí z Asie. Obchod probíhal konkrétně tak, že kupci přiváželi zboží do přístavu v Manile, kde jej od nich za stříbro kupovali místní obchodníci. Ti se pak snažili dostat na lodě plující do Mexika. Oficiálně tak mohli činit jen někteří, ale jak zmiňují ekonomové, celý systém byl prolezlý korupcí a úplatky. 

Podle ekonomů tak měli kapitáni lodí motivaci k tomu, aby stavěli jednotlivé zájemce o prostor v galeonách proti sobě a tím zvyšovali částky úplatků. K tomu existovala motivace lodi přetěžovat, a to materiálem o co nejvyšší hodnotě. S tím, jak rostla mezní hodnota nákladu, se zase dál zvyšovala ochota loď přetížit a vyrazit na cestu o něco déle, tedy již v době, kdy bylo počasí větším nebezpečím a rostla pravděpodobnost potopení galeony. Ekonomové empiricky skutečně prokázali, že čím déle lodě vyplouvaly, o to větší u nich byla pravděpodobnost ztroskotání. Při cestách z Mexika do Manily, kdy lodě pluly prázdné, přitom takový vztah neexistoval. 

Celková analýza dostupných dat pak podle ekonomů ukazuje, že „lodě se potápěly kvůli úplatkům“. Tyto úplatky přitom pramenily z nedostatečných přepravních kapacit, které byly dány zmíněným monopolem španělské koruny. A Arteaga dodává, že koloniální obchod sice byl specifický, ale podobný mechanismus můžeme v praxi nacházet i dnes. Například u přepravních kapacit menších leteckých dopravců. Ti totiž podle něj zejména v rozvíjejících se zemích ne vždy dodržují předepsané limity a to má své důsledky v bezpečnosti této dopravy.

Zdroj: VoxEU


 

Čtěte více:

Eichengreen: Pestrá inflační historie Indie
26.10.2020 6:16
Inflační historie Indie je velmi pestrá. Jak na stránkách VoxEU poukaz...
Víkendář: Villeroy o dalším postupu ECB a vývoji v evropské ekonomice
25.10.2020 9:16
François Villeroy de Galhau působil od roku 2015 v čele francouzské ce...
Víkendář: Keynes měl pravdu
24.10.2020 9:08
Globální krizi roku 2008 doprovázel jeden významný jev – růst úspor. A...
Přichází boomdeflace?
23.10.2020 18:19
Cena mědi na světových trzích by měla dost záviset na aktuální a oček...
Rozbřesk: Čeští centrální bankéři se do snižování sazeb nehrnou
26.10.2020 9:17
Na úvod nového týdne ještě stojí za to ohlédnout se za pátečními předb...
Petr Dufek: Důvěra v české ekonomice opět klesá
26.10.2020 9:49
Říjnové výsledky důvěry v české ekonomice v podstatě nepřekvapily. Dův...

Váš názor
  • "čím déle lodě vyplouvaly"
    28.10.2020 10:58

    Krasna formulace, coz o to. Myslite, ze by to slo napsat i cesky?
    ferdinand
    • Re: "čím déle lodě vyplouvaly"
      28.10.2020 11:17

      přesně..
      I'm a looser baby...
Aktuální komentáře
05.08.2025
6:34FX Strategie: Americká inflace projde dalším testem. Pokud cla do cen prosáknou, dolar může zpevnit
04.08.2025
19:20Týdenní výhled: Většina cel vstupuje v platnost, v řešení Rusko a farma  
17:38Přichází roky vysokého růstu zisků?
17:18EK: Nejinovativnějšími zeměmi EU jsou Švédsko a Dánsko, ČR je na 19. místě
17:10Trump zavedl slibovaná cla. Kanada platí hned, většina od pátku. Jednání s Čínou a Mexikem pokračují
16:11Trh koriguje, ale korporátní zisky rostou: Ideální čas pro vstup, tvrdí Wilson z Morgan Stanley
14:54Hodiny tikají. Švýcarsko má čas do čtvrtka, aby snížilo Trumpovo vysoké clo
14:10Tesla přidělila Muskovi jako odměnu 96 milionů akcií v hodnotě 29 miliard USD
13:31Berkshire Hathaway hlásí slabší kvartál, odpis Kraft Heinz stál miliardy
11:44RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:42Trhy se vzpamatovávají z konce minulého týdne, teď čekají na další vlnu firemních výsledků  
11:05Prodeje Applu se rozjely, ale akcie technicky zůstává zamčená pod důležitou rezistencí  
9:53Zaměstnanci Boeingu vyrábějící stíhací letouny vstoupili do stávky
8:51Rozbřesk: Propad amerického trhu práce vrací do hry zářijové zasedání Fedu
8:40ČNB bude sazby držet, OPEC+ zvyšuje těžbu a Trump si vzal na mušku kromě Fedu i statistický úřad  
6:09Hloupí AI tradeři začali vytvářet kartely. Raději zůstanou kolektivně pozadu, lepší řešení nehledají
03.08.2025
14:58Eigen z JP Morgan: Trhům i ekonomice se vede dobře, proč snižovat sazby?
8:21Víkendář: Spojeným státům by stačilo, kdyby se dostaly jen na polovinu míry zdanění Velké Británie
02.08.2025
15:02Měl by šéf Fedu Powell sám odstoupit kvůli útokům Trumpa a jeho vlády?
8:13Víkendář: Oddlužení Spojených států - pět scénářů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Apollo Global Management Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Cummins Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Pfizer Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Zoetis Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
7:00Deutsche Post AG (06/25 Q2)
7:30HUGO BOSS AG (06/25 Q2)
9:00CZ - CPI, y/y
14:30USA - Zahraniční obchod, mld. USD
16:00USA - Index ISM ve službách