Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Neber úplatky, neber úplatky... nebo tu loď potopíš

Neber úplatky, neber úplatky... nebo tu loď potopíš

28.10.2020 6:24
Autor: Redakce, Patria.cz

Španělské království mělo po celých 250 let monopol na obchod mezi Mexikem a Manilou. Říkalo se, že lodě, které na této trase pluly, byly těmi nejbohatšími na světě, ale jak na stránkách VoxEU uvádějí Fernando Arteaga, Desiree Desierto a Mark Koyama, podstatná část tohoto bohatství skončila na dně oceánu a již nikdy se nedostala do lidských rukou. Podle ekonomů přitom hrál velkou roli právě tento monopol a s ním spojené jevy, jako jsou úplatky. 

Obchod, který zajišťovaly galeony plující do Manily a zpět, byl podle ekonomů v koloniální době tím „nejziskovějším a nejoslavovanějším na světě“. Jak bylo uvedeno, šlo o monopol, kdy španělské království vlastnilo lodě a omezovalo cesty flotil na jednu za rok. Navíc byl regulován o počet lodí ve flotile. V Mexiku a Španělsku přitom panovala obrovská poptávka po textilu, porcelánu a hedvábí z Asie. Obchod probíhal konkrétně tak, že kupci přiváželi zboží do přístavu v Manile, kde jej od nich za stříbro kupovali místní obchodníci. Ti se pak snažili dostat na lodě plující do Mexika. Oficiálně tak mohli činit jen někteří, ale jak zmiňují ekonomové, celý systém byl prolezlý korupcí a úplatky. 

Podle ekonomů tak měli kapitáni lodí motivaci k tomu, aby stavěli jednotlivé zájemce o prostor v galeonách proti sobě a tím zvyšovali částky úplatků. K tomu existovala motivace lodi přetěžovat, a to materiálem o co nejvyšší hodnotě. S tím, jak rostla mezní hodnota nákladu, se zase dál zvyšovala ochota loď přetížit a vyrazit na cestu o něco déle, tedy již v době, kdy bylo počasí větším nebezpečím a rostla pravděpodobnost potopení galeony. Ekonomové empiricky skutečně prokázali, že čím déle lodě vyplouvaly, o to větší u nich byla pravděpodobnost ztroskotání. Při cestách z Mexika do Manily, kdy lodě pluly prázdné, přitom takový vztah neexistoval. 

Celková analýza dostupných dat pak podle ekonomů ukazuje, že „lodě se potápěly kvůli úplatkům“. Tyto úplatky přitom pramenily z nedostatečných přepravních kapacit, které byly dány zmíněným monopolem španělské koruny. A Arteaga dodává, že koloniální obchod sice byl specifický, ale podobný mechanismus můžeme v praxi nacházet i dnes. Například u přepravních kapacit menších leteckých dopravců. Ti totiž podle něj zejména v rozvíjejících se zemích ne vždy dodržují předepsané limity a to má své důsledky v bezpečnosti této dopravy.

Zdroj: VoxEU


 

Čtěte více:

Eichengreen: Pestrá inflační historie Indie
26.10.2020 6:16
Inflační historie Indie je velmi pestrá. Jak na stránkách VoxEU poukaz...
Víkendář: Villeroy o dalším postupu ECB a vývoji v evropské ekonomice
25.10.2020 9:16
François Villeroy de Galhau působil od roku 2015 v čele francouzské ce...
Víkendář: Keynes měl pravdu
24.10.2020 9:08
Globální krizi roku 2008 doprovázel jeden významný jev – růst úspor. A...
Přichází boomdeflace?
23.10.2020 18:19
Cena mědi na světových trzích by měla dost záviset na aktuální a oček...
Rozbřesk: Čeští centrální bankéři se do snižování sazeb nehrnou
26.10.2020 9:17
Na úvod nového týdne ještě stojí za to ohlédnout se za pátečními předb...
Petr Dufek: Důvěra v české ekonomice opět klesá
26.10.2020 9:49
Říjnové výsledky důvěry v české ekonomice v podstatě nepřekvapily. Dův...

Váš názor
  • "čím déle lodě vyplouvaly"
    28.10.2020 10:58

    Krasna formulace, coz o to. Myslite, ze by to slo napsat i cesky?
    ferdinand
    • Re: "čím déle lodě vyplouvaly"
      28.10.2020 11:17

      přesně..
      I'm a looser baby...
Aktuální komentáře
03.12.2025
13:01Paměťové čipy zdražují o desítky procent a jejich výrobci nestíhají
11:59Evropské trhy pokračují vzhůru podobně jako krypto  
11:06Anthropic plánuje v příštím roce IPO
10:33Airbus kvůli vadě trupových panelů snížil cíl dodávek na letošní rok
8:50EU ukončí dovoz ruského plynu do roku 2027. Maďarsko a Slovensko přehlasovány
8:45Rozbřesk: Čína chce bojovat s průmyslovou deflací. Co to znamená pro Evropu a Česko?
8:43Nový AI čip od Amazonu, úvěrové riziko Oraclu na maximu od krize a zákaz dovozu ruského plynu do EU  
6:00Google se veze na AI vlně, pro Apple je umělá inteligence stále hrozbou?
02.12.2025
22:02Optimismus se vrací na americké trhy: Nasdaq posiluje, riziková aktiva ožívají  
17:27Ztrácí se výhoda vysokoškolského vzdělání?
16:13Skupina deseti evropských bank založila konsorcium pro stablecoin vázaný na euro
16:03Sociální politika po americku: Miliardář Dell dá dětem do deseti let 250 dolarů na investice
14:22Webinář Investiční trefy a přešlapy 2025 s Pavlem Mokošem již 4. prosince
14:19Britská centrální banka varuje před propadem trhů kvůli vývoji kolem AI
13:04Italská módní skupina Prada koupila od Američanů menšího rivala Versace
12:46OECD nechala výhled růstu globální ekonomiky beze změny, výhled Česka pro letošek zlepšila
12:08Altman bije na poplach. OpenAI odkládá plány na reklamu a agentickou AI, aby zlepšila kvalitu ChatGPT
11:50Inflace v eurozóně v listopadu nečekaně stoupla na 2,2 procenta
10:40Evropské akcie spolu s kryptem otáčejí nahoru  
10:02Svítá Bayeru na lepší časy? Podpora generálního prokurátora v případu Roundupu posílá akcie nejvýše od ledna 2024

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
C3.ai Inc (10/25 Q2, Aft-mkt)
Dollar Tree Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
Macy's Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
Salesforce Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
Snowflake Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
UiPath Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)