Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Neber úplatky, neber úplatky... nebo tu loď potopíš

Neber úplatky, neber úplatky... nebo tu loď potopíš

28.10.2020 6:24
Autor: Redakce, Patria.cz

Španělské království mělo po celých 250 let monopol na obchod mezi Mexikem a Manilou. Říkalo se, že lodě, které na této trase pluly, byly těmi nejbohatšími na světě, ale jak na stránkách VoxEU uvádějí Fernando Arteaga, Desiree Desierto a Mark Koyama, podstatná část tohoto bohatství skončila na dně oceánu a již nikdy se nedostala do lidských rukou. Podle ekonomů přitom hrál velkou roli právě tento monopol a s ním spojené jevy, jako jsou úplatky. 

Obchod, který zajišťovaly galeony plující do Manily a zpět, byl podle ekonomů v koloniální době tím „nejziskovějším a nejoslavovanějším na světě“. Jak bylo uvedeno, šlo o monopol, kdy španělské království vlastnilo lodě a omezovalo cesty flotil na jednu za rok. Navíc byl regulován o počet lodí ve flotile. V Mexiku a Španělsku přitom panovala obrovská poptávka po textilu, porcelánu a hedvábí z Asie. Obchod probíhal konkrétně tak, že kupci přiváželi zboží do přístavu v Manile, kde jej od nich za stříbro kupovali místní obchodníci. Ti se pak snažili dostat na lodě plující do Mexika. Oficiálně tak mohli činit jen někteří, ale jak zmiňují ekonomové, celý systém byl prolezlý korupcí a úplatky. 

Podle ekonomů tak měli kapitáni lodí motivaci k tomu, aby stavěli jednotlivé zájemce o prostor v galeonách proti sobě a tím zvyšovali částky úplatků. K tomu existovala motivace lodi přetěžovat, a to materiálem o co nejvyšší hodnotě. S tím, jak rostla mezní hodnota nákladu, se zase dál zvyšovala ochota loď přetížit a vyrazit na cestu o něco déle, tedy již v době, kdy bylo počasí větším nebezpečím a rostla pravděpodobnost potopení galeony. Ekonomové empiricky skutečně prokázali, že čím déle lodě vyplouvaly, o to větší u nich byla pravděpodobnost ztroskotání. Při cestách z Mexika do Manily, kdy lodě pluly prázdné, přitom takový vztah neexistoval. 

Celková analýza dostupných dat pak podle ekonomů ukazuje, že „lodě se potápěly kvůli úplatkům“. Tyto úplatky přitom pramenily z nedostatečných přepravních kapacit, které byly dány zmíněným monopolem španělské koruny. A Arteaga dodává, že koloniální obchod sice byl specifický, ale podobný mechanismus můžeme v praxi nacházet i dnes. Například u přepravních kapacit menších leteckých dopravců. Ti totiž podle něj zejména v rozvíjejících se zemích ne vždy dodržují předepsané limity a to má své důsledky v bezpečnosti této dopravy.

Zdroj: VoxEU


 

Čtěte více:

Eichengreen: Pestrá inflační historie Indie
26.10.2020 6:16
Inflační historie Indie je velmi pestrá. Jak na stránkách VoxEU poukaz...
Víkendář: Villeroy o dalším postupu ECB a vývoji v evropské ekonomice
25.10.2020 9:16
François Villeroy de Galhau působil od roku 2015 v čele francouzské ce...
Víkendář: Keynes měl pravdu
24.10.2020 9:08
Globální krizi roku 2008 doprovázel jeden významný jev – růst úspor. A...
Přichází boomdeflace?
23.10.2020 18:19
Cena mědi na světových trzích by měla dost záviset na aktuální a oček...
Rozbřesk: Čeští centrální bankéři se do snižování sazeb nehrnou
26.10.2020 9:17
Na úvod nového týdne ještě stojí za to ohlédnout se za pátečními předb...
Petr Dufek: Důvěra v české ekonomice opět klesá
26.10.2020 9:49
Říjnové výsledky důvěry v české ekonomice v podstatě nepřekvapily. Dův...

Váš názor
  • "čím déle lodě vyplouvaly"
    28.10.2020 10:58

    Krasna formulace, coz o to. Myslite, ze by to slo napsat i cesky?
    ferdinand
    • Re: "čím déle lodě vyplouvaly"
      28.10.2020 11:17

      přesně..
      I'm a looser baby...
Aktuální komentáře
22.05.2025
17:20Výjimečný celý svět
16:50Ochlazení na akciovém trhu  
16:33Zlomový okamžik na evropském EV trhu? Čínská BYD poprvé poráží Teslu
16:12Jak Microsoft přemýšlí o AI? Základem jeho filosofie je paradox z 19. století
14:48Braňo Soták: Advance Auto Parts ukázala první světlo na konci tunelu, akcie prudce rostou  
14:48UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Pozvánka na řádnou valnou hromadu
12:55OPEC+ zvažuje třetí navýšení těžby. Akcie ropných těžařů dál klesají
12:53Trumpův návrh daňového zákona prošel Sněmovnou reprezentantů
11:07Dluhový problém v USA a Japonsku sráží dolů dluhopisy i akcie  
10:39Ifo: Podnikatelská nálada v Německu se v květnu zlepšila, index je na 87,5 bodu
10:38Bankovní asociace zhoršila odhad letošního růstu HDP ze 2,1 na 1,7 procenta
9:36Jakub Blaha: Colt CZ poráží výhled i odhady a slibuje zdvojnásobení tržeb  
9:10Rozbřesk:Od cel k rozpočtu. Nervozita na amerických trzích znovu stoupá
8:59ČEZ, a.s.: Pozvánka na valnou hromadu
8:53Evropa míří k červenému zahájení, výsledky zveřejnil Colt  
8:46Kofola odhaduje letošní růst tržeb o tři procenta, navrhne dividendu za rok 2024 ve výši 21 Kč
8:21Skupina Colt CZ v prvním čtvrtletí meziročně výrazně zvýšila výnosy i čistý zisk
6:15Budou trhy zase výrazně levnější?
21.05.2025
22:02Z růstu do propadu: Technologické hvězdy Wall Street nestačily na tlak z výnosů  
17:45Ziskové žně a chybějící investiční boom

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Prodeje starších domů