Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Funkční parita elektromobilů a kandidáti na podhodnocenou část vertikály

Funkční parita elektromobilů a kandidáti na podhodnocenou část vertikály

07.10.2021 17:40

Jedním z nejpopulárnějších investičních témat současnosti je elektrifikace silniční dopravy. Morningstar před pár dny přišla se seznamem elektrifikačních sázek mimo téměř konečnou část celé vertikály, tedy samotné automobilky (úplně konečnou částí by byla nabíjecí infrastruktura). Podívejme se s pár poznámkami na něj.

1. Pětka z elektrické vertikály: Podle Morningstar budou v roce 2030 tvořit dvě třetiny prodaných aut ve světě právě elektromobily a hybridy. Oné neatomobilkové části celé elektrovertikály přitom bývá věnována mnohem menší pozornost než třeba tomu, jak si vede Tesla, kolik hodlá do elektřiny investovat VW, Ford a podobně. Morningstar přitom tvrdí, že v onom zbytku vertikály lze najít podhodnocené akcie. Mají jimi být Du Pont, BorgWarner, Edison International a Sociedad Química y Minera de Chile.

Poslední jmenovaná akcie a společnost je těžařem lithia a jeho vztah k elektromobilitě je tak zřejmý – jde o počátek celé vertikály. Du Pont by s řadou vyráběných materiálů měl být klíčovým dodavatelem v celé elektrické vertikále a u elektromobilů by prý měl mít o 50 % vyšší tržby než u vozů se spalovacími motory.

Edison zase cílí na skutečný konec elektrické vertikály, protože buduje síť dobíjecích stanic. Zajímavé přitom je, že u něj Morningstar dodává, že tato utilita je samozřejmě regulovaným byznysem. A Kalifornie má ohledně regulace na straně financí „vstřícný přístup“, protože „chápe, že potřebuje finančně silné utility, které jsou schopny získávat kapitál pro naplnění environmentálních cílů“.

2. BorgWarner: Tato firma má podle odhadů Morningstar hodnotu akcií na téměř 70 dolarech, cena se pohybuje kolem 44 dolarů. Tedy slušný implikovaný potenciál pro firmu, která vyrábí řady automobilových systémů a součástek, včetně těch u motorů, dílů baterií, k tomu software elektromobilů a třeba dobíjecí systémy. Nyní firmě elektromobily generují asi 3 % tržeb, v roce 2030 by to prý mělo být asi 45 %. Největšími klienty firmy jsou nyní Ford a VW.

Pokud se podíváme na výsledky, zjistíme, že za posledních 12 měsíců generovala společnost na provozním toku hotovosti 1,48 miliard dolarů, po investicích firmě zbylo 0,85 miliard dolarů. Předchozí dva roky to bylo 0,53 a 0,58 miliardy dolarů. Beta, jako ukazatel rizika, se relativně nedávno pohybovala u dvou, nyní je podle Zacks na hodnotě 1,47. Tedy riziko stále znatelně nad celým trhem. Požadovaná návratnost by se tak mohla pohybovat kolem 9,4 %.

Pokud by BorgWarner od nynějška generoval stále oněch 0,85 miliard dolarů, současná hodnota tohoto toku hotovosti by podle mých kalkulací dosáhla 8,82 miliardy dolarů. Pokud by tato hotovost patřila akcionářům, můžeme výslednou hodnotu směle porovnat s kapitalizací, která dosahuje 10,5 miliard dolarů.

Je tedy vyšší a to znamená, že očekávání trhu jsou o něco výše, než oněch stagnujících 0,85 miliard dolarů. Konkrétně mi vychází, že kapitalizaci by ospravedlnilo, kdyby tato částka ročně rostla asi o 1,5 % ročně. Pokud by se tedy podařilo dlouhodobě dosahovat inflačních cílů kolem 2 %, Borgu by stačilo, aby na ospravedlnění své kapitalizace nominálně rostl pomaleji než inflace.

3. Parita a nová témata pro řidiče: Morningstar ohledně rozšiřování elektromobilů používá koncept funkční a nákladové parity. U té druhé není třeba dlouhého vysvětlování. Ta první by znamenala, že elektromobil je funkčně porovnatelný, či konkurenceschopný vůči spalovacím motorům. Morningstar míní, že této parity bude dosaženo ve chvíli, kdy bude mít elektromobil dojezd minimálně 300 mil a zároveň nabíjecí čas 10 minut. A obou parit bude podle firmy dosaženo kolem roku 2025, což bude znamenat exponenciální růst tržního podílu elektromobilů v druhé polovině desetiletí.

Mimochodem, během psaní tohoto článku shodou okolností poslouchám na půl ucha test Hyundai Kona na youtube kanálu Autocz. Po 38 000 ujetých kilometrech nechali mimo jiné otestovat zdraví baterie a výsledek byl na 100 %. Tedy žádná ztráty provozních kvalit. K tomu experti informovali, že zatímco vůz se (v únoru 2021) nabízel za cca 1,4 milionu , nová baterie vyjde na více než 1,2 milionu . Jednotlivé moduly se pak dají pořídit za 340 tisíc (je jich tam 5).

Tím nechci propagovat, či naopak nepropagovat konkrétní vůz, značku, či elektromobilitu jako takovou. Jen na závěr poukázat na to, že možná již za pět, deset let bude nemalá část řidičské populace sledovat u svého vozu úplně jiné věci, než tomu je dnes.


Čtěte více:

Komoditní mezery a ochlazující ekonomika
06.10.2021 17:33
O komoditách se hovoří hodně jak z hlediska investičního, tak makroeko...
Za měsíc o pětinu dole: Velká technologická jména na váš nákupní seznam
07.10.2021 6:26
Akcie technologických firem se propadly a nikdo neví, jak dlouho jim n...
Automobilový průmysl sráží výsledky celého odvětví
07.10.2021 9:50
Průmyslová výroba se v srpnu oproti červenci snížila o 3,2 %, proti lo...
O čem všem je raketový růst cen energií v Evropě?
07.10.2021 11:21
Zřejmý cíl Evropy v podobě přerodu energetiky na nízkoemisní včetně kl...
Využijte poklesů k nákupu i přes obavy z inflace, radí analytici Barclays
07.10.2021 12:57
Vzhledem k trvajícím obavám z inflace a dozrávání hospodářského cyklu...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.10.2021
18:17Tři témata pro kontrariány
17:33Inflační očekávání tlačí nahoru výnosy. Koruna dál ztrácí  
17:25Analytik Patrie k výsledkům Tesly: Rostoucí prodeje se opět vymykají konkurenci  
16:56Americké akcie jsou naceněné na dokonalost. Čína je investovatelná, říká šéf Bridgewater Associates
16:20Po náročném kvartálu poskytl Las Vegas Sands jen nic neříkající komentáře. Akcie reagují poklesem (komentář analytika)  
16:12ČNB obnoví po devíti letech odprodej části výnosů z devizových rezerv
16:01Analytik k výsledkům ABB: Ukázková tržní situace s polovodiči  
15:33Jan Cepák k aktuálním výsledkům ASML, Netflixu a Tesly
15:33Minimální mzda a aktivita. Dvojí interpretace jednoho příběhu
12:27ENERGO-PRO Green Finance s.r.o.: Nový ESG risk rating od Sustainanalytics
12:04Hodnotové investování: Desatero pro investory i manažery podle Jamese Montiera
11:27Česká exportní banka, a.s.: Informace o vyplácení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
11:07Negativní dopoledne v Evropě a otazníky kolem Evergrande  
10:12Petrus Advisers radí Monetě, aby přestala usilovat o revizi dohody s PPF. Má podle nich nulový přínos a brzdí růst akcií
9:50Švédský výrobce nákladních aut Volvo prudce zvýšil čtvrtletní zisk
9:33PayPal údajně jedná o převzetí internetové sociální sítě Pinterest
9:10Rozbřesk: Inflace v eurozóně nejvýš za 13 let, trhy překvapil konec šéfa Bundesbanky
8:54Akcie China Evergrande se propadly o 14 procent a Tesla vykouzlila doposud nejlepší čtvrtletí, futures jsou v červeném  
8:46Akcie Evergrande začaly obchodování dvouciferným propadem. Jednání o odprodeji aktiv krachla
8:26Tesla předvedla dosud nejlepší kvartální výsledek hospodaření, zásadně zvedla dodávky aut

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
American Airlines Group Inc (09/21 Q3, Bef-mkt)
Dow Inc (09/21 Q3, Bef-mkt)
Intel Corp (09/21 Q3, Aft-mkt)
IQVIA Holdings Inc (09/21 Q3, Bef-mkt)
Snap Inc (09/21 Q3, Aft-mkt)
Southwest Airlines Co (09/21 Q3, Bef-mkt)
Tractor Supply Co (09/21 Q3, Bef-mkt)
Whirlpool Corp (09/21 Q3, Aft-mkt)
6:30Nordea Bank Abp (09/21 Q3)
7:00ABB Ltd (09/21 Q3)
7:00Swedbank AB (09/21 Q3)
7:20Volvo AB (09/21 Q3)
7:30Huhtamaki Oyj (09/21 Q3)
8:00Barclays PLC (09/21 Q3)
13:00AT&T Inc (09/21 Q3)
14:00Union Pacific Corp (09/21 Q3)
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
22:10Chipotle Mexican Grill Inc (09/21 Q3)