Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Pandemie nakonec nemá na internetový byznys takový dopad, jak se čekalo

Pandemie nakonec nemá na internetový byznys takový dopad, jak se čekalo

22.03.2022 14:15
Autor: Redakce, Patria.cz

Není pochyb, že internet pomohl řadě firem projít pandemií. Není ale jisté, jak se bude tento posun k digitální ekonomice a e-commerce vyvíjet dál. Tématu se věnovali ekonomové Mezinárodního měnového fondu a výsledky jejich analýzy shrnují na blogu MMF s tím, že online nákupy měly před pandemií ve světě v průměru asi 10% podíl na celkových výdajích, na vrcholu pandemie dosáhl téměř 15 % a v roce 2021 klesl na 12,2 %. Jaká jsou další zjištění získaná na základě spolupráce se společností Mastercard?

V některých zemích leží online výdaje v poměru k výdajům celkovým stále nad trendem nastaveným před pandemií, ale ve Spojených státech a v řadě dalších vyspělých zemí klesly, a to dokonce pod tento trend. Rozdíly ve vývoji mohou být podle ekonomů vysvětleny i tím, jak přísné byly restrikce uplatňované během pandemie. V zemích s přísnějšími opatřeními totiž bude přirozeně panovat tendence k většímu nárůstu online transakcí a naopak. 

Tento efekt daný mírou restrikcí byl podle dat pozorován zejména ve druhé polovině roku 2020, pak ale slábl podobně, jako slábla celková vazba mezi uzavíráním ekonomiky a hospodářskou aktivitou. Významnou roli pak mohla hrát i fiskální podpora, která sama o sobě podpořila spotřebu. A tam, kde se střetávala s restrikcemi, se nákupy realizovaly více přes internet. 

Dnes se běžně tvrdí, že pandemie posunula spotřebitele směrem k internetu dlouhodobě, protože ti se naučili více využívat tento prodejní kanál. Ekonomové MMF tvrdí, že během pandemie sice přišla vlna nákupů přes internet, ale data již tolik nepodporují tezi o rozšířeném dlouhodobém přesunu tímto směrem. Existují nicméně velké rozdíly mezi jednotlivými odvětvími, kdy silnější efekt nacházíme u restaurací (přesněji řečeno u roznášky jídla), zdravotní péče a některých částí retailového obchodu, například elektroniky a oblečení. Rozdíly v sektorech mohou podle ekonomů odrážet míru jejich digitalizace před pandemií, a tudíž to, jak moc se dotahovaly na běžný standard v odvětvích jiných.

Vedle rozdílné předpandemické míry digitalizace pak může hrát roli i fakt, že někde mobilita nemusí být stále plně otevřená a některé sektory se více spoléhají na osobní kontakt. Každopádně data ukazují, že online výdaje k výdajům celkovým nejrychleji rostly a pak zase klesaly v zemích, kde e-commerce kvetla již před pandemií. Podle ekonomů to vše znamená, že odvětví s nižší mírou „digitální vyspělosti“ mají větší potenciál pro rozvoj e-commerce, a to zejména v rozvíjejících se zemích. Jinak řečeno, nakonec nedochází k tomu, že by se rozšiřovala digitální mezera mezi odvětvími a zeměmi, ale může spíše docházet k jejímu uzavírání.

Zdroj: Blog MMF


 
 

Čtěte více:

Prémie za malou kapitalizaci: Kde je zakopaný pes?
19.03.2022 15:07
Po desetiletí analytici a investoři věřili v prémii za malou kapitaliz...
Investoři by si měli koupit těchto 11 dividendových akcií, říká Jim Cramer
21.03.2022 6:08
Seznam dividendových akcií, u kterých nedávno došlo ke zvýšení dividen...
Korekce je u konce. Využijte příležitostí k nákupu, radí investor Jim Paulsen
21.03.2022 10:50
„Hádám, že korekce je u konce,“ říká známý investor Jim Paulsen z Leut...
Jak se chovají retailoví investoři v době vysoké volatility trhů?
21.03.2022 15:23
V posledních týdnech došlo k výraznému posunu v investičním sentimentu...
Stagflace eurozóně nehrozí, říká šéfka ECB Lagarde. Břímě vyšších cen energií by měly nést vlády
21.03.2022 14:45
Prezidentka Evropské centrální banky Christine Lagarde zavrhla obavy z...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět
16:50Ochlazení na akciovém trhu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data