Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Komentář: Inflace opět překonala očekávání, schyluje s k výraznému růstu sazeb

Komentář: Inflace opět překonala očekávání, schyluje s k výraznému růstu sazeb

10.06.2022 9:39
Autor: Jan Bureš, Patria Finance

Inflace v květnu opět překvapila vyšším číslem jak nás, tak trh a také centrální banku. Meziměsíční nárůst o 1,6 dostal meziroční dynamiku na 16% - to je více než půl procentního bodu nad naším odhadem a více než procentní bod nad poslední prognózou ČNB. Hlavním tahounem dalšího zdražování (meziměsíčně) jsou vybrané potraviny (mléko a mléčné výrobky zdražily o více než 10%) a energie - plyn meziměsíčně zdražil o dalších 3,4% a meziročně je zatím v průměru dražší o 49,2%.

Inflačního vrcholu podle našeho názoru dosáhneme v červnu, kdy ještě zrychlí meziroční dynamiky energetické a potravinové inflace a celkově se můžeme pohybovat okolo 17%ního růstu spotřebitelských cen. V druhé polovině roku bude inflace zvolňovat, ale pravděpodobně velmi pozvolna a ke konci roku ještě dočasně zrychlí ( v důsledku výpadků DPH na konci roku 2021 a nižší srovnávací základně). Celkově tak za tento rok inflace může v průměru přesáhnout 14%. 

Pro ČNB jsou dnešní čísla výrazným pro-inflačním rizikem. Dalším je viditelně slabší koruna a také vyšší inflace v eurozóně a pravděpodobně i rychlejší růst sazeb ECB. V tomto kontextu je pravděpodobné, že stávající bankovní rada dostane na stůl od měnové sekce doporučení zvýšit sazby agresivněji než by naznačuje alternativní scénář poslední prognózy - ten předpokládá vrchol sazeb v blízkosti 6% (za předpokladu ukotvených inflačních očekávání), zatímco hlavní scénář volá po nutnosti zvýšit sazby až do blízkosti 8%. Předpokládáme, že v červnu proto bankovní rada rozhodne o zvýšení sazeb o 100-125 bps do blízkosti 7%. Bankovní rada v novém složení pak bude držet sazby stabiliní, ale pravděpodobně nebude apriori vylučovat jejich další nárůst. V takovém případě by koruna časem mohla pocítit úlevu.


 
 

Čtěte více:

Už jsme dosáhli dna na akciích? Stratégové JPMorgan již vidí býčí signály
10.06.2022 6:05
Obavy z jestřábích centrálních bank a možná recese letos vyvolaly na a...
Vyšší odhad inflace a nižší odhad růstu. ECB se chystá zvednout sazbu v červenci a zřejmě i v září
09.06.2022 14:07
Evropská centrální banka hodlá v červenci zvýšit základní úrokovou saz...
Italský dluh pod palbou. ECB se snažila, ale trhy reagují negativně
09.06.2022 16:11
Evropská centrální banka se na dnešním zasedání snažila hlavně zdůrazň...
Rozbřesk: Nečekaně jasně řečené A, ale nevyslovené B z ECB podtrhlo nohy italskému dluhu i eurodolaru
10.06.2022 9:09
Včerejší zasedání ECB bylo jedním ze dvou klíčových hřebů tohoto týdne...
Meziroční inflace opět zrychlila. Květnovému růstu cen dominovaly potraviny
10.06.2022 9:14
Spotřebitelské ceny v Česku stouply v květnu meziročně o 16 procent. P...

Váš názor
  • Hrbitovni svicka
    10.06.2022 12:35

    Nekdo vubec, nekdo 1x rocne, nekdo casto, nekdo pravidelne kazdou nedeli. Faktoru proc kdo a jak casto zapali na rodinne hrobce svicku je mnoho. Priklad ze zivota v CZ: po mnoho let svicka ve stejnem regalu stejneho bchodu se stejnym obalem, od prosince vsak jiz o 50% vyssi cena. Stejny obal, stejna grafika, jine hodnoty na obalu. V danem pripade doba horeni naplne POLOVICNI. Prepocet cena/doba horeni naplne ukazuje na snizeni uzitne hodnoty na 1/3. Truchlici senior, roky zvykly nakupovat tentyz produkt vedle stanice mhd, mozna zaznamena rust ceny o polovinu, uzitnou hodnotu svicky nevnima tak intenzivne jako u peciva.. /// Priklad svicky zda se pro ekonomiku a CPI marginalni... ale hned 3v1: a)klamani spotrebitele b)ekologicke lhani si do vlastni kapsy (stale stejne mnozstvi baleni na paletu, pri MARKANTNIM rustu cen energii) c) substituce (spotrebitel je zvykly kupovat konkretni produkt opakovane, kdezto STATISTICI vyhledavaji v regalu "ten nejlevnejsi produkt na 100g hmotnosti/ jednotku bez ohledu na uzitnou hodnotu" - prikladem je CHLEB konzumni za 28, chutny za 56 na kilo). /// Nabadani obyvatelstva k nahrazkam nebo k usporam prostrednictvim snizeni uzitne hodnoty (jako vytapeni o 1-2st mene- treba z 21st na 19st) je VEDOME podnecovani k budoucimu rustu zateze ZDRAVOTNICTVI. Ti mladsi se zacnou vic hybat?? Ti stari z chladu a permanentniho stresu v denodennim pohybu mezi TV a regalem v obchode pomrou --> penzijni fondy nezacnou chrochtat blahem, je to jen dalsi marna snaha o marginalni vylepseni "ponzi-penzi-skore", ale kazda desetinka nahoru se pocita jak vidno u GDP statistik... Co rika OUTLOOK pro zdravotnictvi? Nebo outlook pro povinnou skolni dochazku - ktera je prioritnim faktorem ovlivnujicim GDP? EROZE neni jen o půdě! (kdyz o erozi pudy jako spolecnost mluvime alespon se "snazime problem resit")
    Mudr.c
    • Re: Hrbitovni svicka
      10.06.2022 12:59

      Mezinárodní komise pro termální fyziologii rozdělila chladové adaptace do 4 skupin (Zeman In Máček, Radvanský 2011): genetická (jedinci žijící v chladnějším podnebí z pohledu evoluce, jsou schopni spát v chladu méně oblečeni a přikryti než středoevropané) / aklimatizace (získané modifikace v reakci na komplex zevních faktorů, jako jsou sezónní a klimatické změny) / aklimace (získané modifikace v reakci na jediný faktor prostředí (např. chladu)) / habitace (přivykání) – zmenšení reakcí nebo citlivosti po opakovaném chladovém podnětu
      Želvák Burzovní
      • jo
        10.06.2022 14:52

        ..a kdyz doma umrzne tak se adaptuje naprosto dokonale a 100% sladi svou telesnou teplotu s okolnim prostredim, i bez vytapeni.
        Ai-kun
        • Re: jo
          10.06.2022 15:12

          Jsem chtěl napsat něco jako jó vtipného, ale prostě lidi si zvyknou. Ten organismus na to má know-how, jak se adaptovat na nižší teploty. Bouře ve sklenici vody. Know-how ale nemá na vyšší teploty. By mě zajímalo, co by jako tahle vláda dělal, kdyby nás zasáhla nějak fakt krutohustá vlna veder, že by se projel sanitkou i poslední důchodce. Rozdávala a platila by lidem klimatizace?
          Želvák Burzovní
          •  
            10.06.2022 15:49

            klimatizace? Tahle vlada by ti spis poradila mokrej hadr na hlavu, nohy do lavoru se studnou vodou a nebo rybnik :)
            Ai-kun
  •  
    10.06.2022 11:00

    Pokud to chce ČNB skutečně zastavit, tak musí "šokovat". Zvednout to o procentní bod či dva, to stále není dost. Sazby je potřeba dát aspoň na 10 %. Chápu sekundární problémy, které to způsobí, ale pokud tu inflaci chtějí přetlačit, jiná cesta není.
    Honya
    •  
      10.06.2022 11:34

      přesně tak, jiná cesta není....ale mám strach s Alešem v čele....ten bude tak šokovat ve snížení sazeb, v lepším případě nebude dělat nic
      abc1
      •  
        10.06.2022 11:46

        tak sokujici by to bylo taky, v Turecku uz boj proti inflaci razantnim snizenim sazeb vyzkouseli a ted to zkousej i v Rusku. .. takze proc ne, kdyz uz do tam mame jit, tak teda poradne a s fanfarama, ne? :)
        Ai-kun
      •  
        10.06.2022 11:45

        Já bych čekal, že tam na tom červnovém zasedání dají pár bp navíc s předstihem "kvůli Michlovi", aby dopředu nastavili vyšší sazbu, protože tuší, že on s tím hýbat nebude. Otázka je, na kolik to nastaví. Je to absolutně kritické zasedání, protože to zakonzervuje sazbu do budoucna.
        Honya
  • Kurz CZK
    10.06.2022 10:48

    Nedá se někde zjistit, kolik EUR už ČNB utratila za udržování kurzu na 24,7 ?
    al321
    • Re: Kurz CZK
      10.06.2022 12:39

      Měsíční zprávy ČNB o stavu devizových rezerv. Nebude to přesné číslo, ale když započteš změny kursů ostatních rezervních měn a odhadneš změnu stavu akciového portfolia dostaneš se blízko reálnému číslu. jestli si dáš tu práci, zkus se podělit....
      ..
  • recese nevyhnutelná
    10.06.2022 9:55

    takové tempo nic jiného už nezastaví, kdo může tak prostě "pálí" peníze btw už jsme na tom jako Turci před rokem a čnb se stále bojí pořádně zvednout i když stát.zaměstnanci zase řvou, že chtějí + 15%
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Re: recese nevyhnutelná
      10.06.2022 10:06

      Nj realna sazba jde porad vic do zaporu tak co se da cekat. I ta eurozona ma realnej urok vyssi nez my, a to pri nulove sazbe..
      Ai-kun
    • Re: recese nevyhnutelná
      10.06.2022 10:00

      Pořád nerozumím tomu, v čem je problém, když je inflace 16 %, zvednout úrokové sazby dočasně na 20 %? A možná, že by dlouhodobě úrokové sazby (ty na vkladech) neměly být nižší, než inflace, dokud to tak bylo, tak nás nic z toho, co zažíváme nyní, netrápilo. Pořád nějaký vymatlaný inovace, jen aby nemohlo všechno fungovat normálně.
      SajzeKatze
      •  
        10.06.2022 10:09

        No problém je, že nepůjdou úvěrovat firmy, hypotékáři si hodí provaz a lidi, co vytloukali úvěr úvěrem budou skákat pod metro, takže metro nebude správně fungovat jako MHD, lidi budou chodit pozdě do práce, dostanou padáka, začnou ještě více skákat pod metro, atd.
        Želvák Burzovní
        •  
          10.06.2022 10:19

          Ano, TEĎ UŽ ANO, ale začalo se s tím už někdy v roce 2008, možná i dříve (já jsem se o to tehdy ještě tolik nezajímal). Zase na druhou stranu, když ten někdo na barák neměl, tak mu nikdy ani nepatřil (i za výrazně, násobně nižší ceny, než dnes). Jaký je důvod, aby mu ten barák splácela třeba nějaká babička nebo paní už v letech, co si spoří na důchod? Je to úplně postavený na hlavu. Nebýt toho, tak teď by bydlení bylo aspoň normálně dostupný i pro normální lidi a všechno by nebylo jenom o konzumu, bezhlavém rozhazování/utrácení a každý pako, co z hlavy nespočítá ani, kolik je 8 krát 7, by nejezdilo v nové Audi A8 na leasing.
          SajzeKatze
          •  
            10.06.2022 10:31

            ano, problém je v levných penězích....před 25 lety dokázala Itálie dluh financovat 13%....nyní při sazbě 4% bude krachovat....to je i s hypotékama, v roce 2008 byly hypotéka za 5% a nikdo to neřešil....a nyní při 5% se z toho dělá hysterie....pokud bude pokračovat současný model, tak za 10 roků nebude na financování bytu stačit ani úrok 1%, jak byty budou drahý....centrální banky již nejsou nezávislé instituce, bohužel
            abc1
            •  
              10.06.2022 11:40

              Ještě jedna myšlenka. Má vůbec smysl snažit se držet EU pohromadě? I za takovouhle cenu? V historii se už mnohokrát prokázalo, že spravovat takhle velké celky z jednoho místa, s podobnými principy fungování, je nesmysl, viz. SSSR, taky se to rozpadlo. Počítám, že EU na tom bude s počtem obyvatel podobně. I v USA (půlka/třetina obyvatel, co EU) je to rozsekané do 52 států, přičemž každý má svá vlastní pravidla.
              SajzeKatze
              •  
                10.06.2022 11:43

                No ono je otázkou, co za útvar dneska vlastně ta EU je. Třeba já to nevím. "Evropská unie (EU) je jedinečnou hospodářskou a politickou unií mezi 27 evropskými zeměmi." WTF? Tak hlavně, že je jedinečná. To byl i dort pejska a kočičky.
                Želvák Burzovní
            •  
              10.06.2022 10:35

              Jako pamatuji toho docela dost kupodivu. A fakt nevím, co si o tom myslet. Ona ta sazba asi nemá takový vliv, jak si mnoho lidí myslí. Vždy jde jenom o to, kolik se celkově zaplatí. Easy.
              Želvák Burzovní
              •  
                10.06.2022 11:41

                ..myslím, že zvyšování sazeb účinek má, ale ne kosmetické úpravy, které předvádí ČNB. Je to stejné, jako když jedete po dálnici 300 a před vámi se stane nehoda, taky nebudete "brzdit" jen trochu... Mně to přijde, že ČNB je v nějaké fázi, kdy doufá, že časem inflace odezní.. doufající fáze je ale ve financích vždycky průser.
                bob
              •  
                10.06.2022 11:11

                Takhle easy to je možná pro tebe, drtivá většina lidí, když jde sjednávat hypotéku, se ptá jen na to, NA KOLIK DOSÁHNE a už vůbec neřeší, kolik budou splácet a na jak dlouho. Žiju přece teď a tady a jenom jednou. A taky hlavně, MÁM NA TO PŘECE PRÁVO.
                SajzeKatze
                •  
                  10.06.2022 11:40

                  To se dostáváme k tomu, co říkám už delší dobu. Není možné, aby hypotéka byla levnější než nájem.
                  Želvák Burzovní
              •  
                10.06.2022 10:55

                samozřejmě že rozhodující je celková částka, ale pokud kupní cena bude takto radikálně růst, tak aby na to někdo měl, sazba bude muset být nízká.....a není možné aby hodnota peněz byla nulová.....potom ta dostupnost bydlení bude čím dál horší.....v roce 2008 garsonka stála cca 1 mil., sazba 5%, nyní garsonka 3 mil a i při sazbě 2% bude dostupnost bydlení horší.....pokud by reálné sazby byly kladné, tak by lidi nehysterčili aby přicházeli o úspory......
                abc1
                •  
                  10.06.2022 11:18

                  Ale jako na tu výstavbu bytů si ty firmy musí půjčit. Teď jsem zrovna prolezl ze zvědavosti po letech závěrku jednoho developera no a nevím nevím. Mně to přijde prostě až bizarní.
                  Želvák Burzovní
                  •  
                    10.06.2022 11:40

                    no nevím, jakého developera jsi prohlížel.....ale ty velké financují pouze z vlastních zdrojů....je nějaký úrok z úvěru netíží
                    abc1
                    •  
                      10.06.2022 11:53

                      Ti jsou nacamraní v Praglu. To tady nemám.
                      Želvák Burzovní
      •  
        10.06.2022 10:06

        ano, pokud by byly reálné úrokové sazby kladné, tak by k tomuto nikdy nedošlo, ani ceny nemovitostí nerosty ročně o 30%.....a blekotají nesmysly, že se málo staví....jak se může více stavět, když je omezený počet lidí i materiálu.....ekonomie není žádná exaktní věda, ale zákon poptávky a nabídky prostě bude platit vždy. V 80 letech taky Volcker srazil inflaci tak, že reálná sazba byla +8 %!!! a Regan ho podpořil tím, že když chtěl někdo stávkovat za vyšší sazby, pohrozil vyhazovem.....a tady odboráři chtějí kompenzovat inflaci a lid tomu tleská.....
        abc1
        •  
          10.06.2022 10:14

          Já se nedivím tomu, že lidi nechtějí reálně chudnout a chtějí dorovnat mzdy s inflací. Jenže tím se vracíme zase zpátky k té základní (a dle mě vylízané...) myšlence, proč by dlužníci měli být zvýhodňováni na úkor věřitelů? Je to úplně postavené na hlavu, jen to ty úspěšné ještě demotivuje od práce, cokoliv tvořit, proč, když mi to sežerou, ať už inflace nebo sociální stát? Normální stav by podle mě byl úrokové sazby na vkladech spořák inflace, na dlouhodobých vkladech inflace+1 až 2 % navíc, na hypotékách inflace+3 až +4 %. Dokud to nebude, tak se bude furt dokola jen řešit jedna nespravedlnost za druhou všude.
          SajzeKatze
  •  
    10.06.2022 9:47

    sazba 7% je málo, takto vysokou inflaci může srazit pouze pořádná recese....stavební práce rostou dvojciferným tempem, stavební materiál rovněž....úspory jsou 3 bilióny, pokud by občané ztratili úplnou důvěru v kačku tak tu máme Turecko
    abc1
Aktuální komentáře
19.04.2024
22:01Propadu na technologiích vévodil Netflix a Nvidia  
17:46Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?
16:46Poptávka po bezpečí slábne, ale investoři se zpět do akcií nehrnou  
16:37Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
14:31SAB Finance a.s.: Průběžné hospodářské výsledky za leden–březen/2024
13:24Perly týdne: Akcie a zlato za poslední desetiletí a co (ne)čekat od Applu i celého trhu
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data