Nápojářské skupině vzrostly za tři čtvrtletí tržby meziročně o 996,6 milionu korun, tedy o pětinu, na 6,06 miliardy korun. Provozní zisk před odpisy (EBITDA) jí ale klesl o 106,2 milionu na 880,2 milionu korun, pokles představuje 10,8 procenta a čistý zisk se snížil o 134,2 mil. Kč na 159,3 mil. Kč. Výrazný vliv na výsledky mají rostoucí náklady, zejména v segmentu Česko Slovensko.
"Přestože zažila historicky nejsilnější tržby v hlavní sezoně, musela se vyrovnávat s enormním nárůstem cen surovin, materiálů a energií. Zareagovala ale velmi pružně a zavedla úsporná opatření, která přispěla k tomu, že i nyní slibuje splnit vytyčený cíl EBITDA," uvedla . Spodní hranice plánovaného intervalu EBITDA, který firma zveřejnila, je 1,08 miliardy korun.

Ve třetím kvartálu vzrostly tržby o 11,0 % meziročně na 2,35 mld. Kč, provozní zisk EBITDA klesl o 11 % meziročně na 462,2 mil. Kč a čistý zisk klesl o 27 % na 190,6 mil. Kč.

Skupina se letos potýká s růstem nákladů, a to zejména na sladidla (88 mil. Kč) a PET lahve (170 mil. Kč). Náklady na energii vzrostly o cca. 144 mil. Kč a kapitálové náklady byly vyšší o 88 mil. Kč. Růst vstupních nákladů skupina promítá do cen.

Na celý letošní rok má za cíl zisk EBITDA ve výši 1,08 mld. Kč a růst tržeb o 19 %.
Nejsložitější situace je podle Kofoly letos v Česku a na Slovensku. Ke zvládnutí náročného období napomáhají firmě adriatický (jadranský) region a dceřiné firmy Leros a UGO. "Největší výzvou třetího čtvrtletí bylo vyrovnat se s enormním vlivem růstu vstupů. Ke zvládnutí této situace nám velmi pomohlo to, že jsme byli skvěle připraveni na sezonu," uvedl generální ředitel Skupiny Jannis Samaras. Počasí podle něj firmě přálo a sezona se vydařila v Česku, na Slovensku i v jadranském regionu.
"Ve třetím čtvrtletí naše tržby překročily 2,3 miliardy korun, k čemuž přispělo nejen zdražení některých produktů dané růstem cen vstupních surovin, ale i vysoké prodeje," uvedl Samaras. Dodal, že rostoucí vstupní náklady však snižují celkový provozní zisk skupiny před odpisy téměř o 11 procent.
Generální ředitel společnosti Radenska Marián Šefčovič uvedl, že celkové prodeje ve Slovinsku vzrostly ve třetím kvartále v prodaných kusech oproti loňskému roku o necelá tři procenta a v Chorvatsku o rekordních 11 procent. "V Chorvatsku jsme v segmentu HoReCa (hotely, restaurace a další gastronomické provozy) dokonce překonali prodeje z roku 2019 a vyrostli o 35 procent," uvedl Šefčovič.
V Česku a na Slovensku nejvíce rostl prodej nápojů v sudech a ve skle. "Na vysokých tržbách v ČeskoSlovensku se pak podílela i menší balení na cesty. Z retailových formátů se dařilo zejména vodám - Ondrášovce, Korunní a Kláštorné Kalcia," uvedl generální ředitel společnosti ČeskoSlovensko Daniel Buryš.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. má přes 2000 zaměstnanců.
Zdroj: , Bloomberg, ČTK