Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Automobilka Stellantis by kvůli rostoucím nákladům mohla zavřít další závody, varoval CEO Tavares

Automobilka Stellantis by kvůli rostoucím nákladům mohla zavřít další závody, varoval CEO Tavares

06.01.2023 10:40
Autor: Redakce, Patria.cz

Pokud vysoké ceny elektromobilů způsobí, že automobilový trh klesne z úrovně před pandemií, bude nutné zavřít další závody na výrobu aut. Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas to novinářům řekl šéf nadnárodní automobilové společnosti Stellantis Carlos Tavares. Upozornil, že společnost se potýká s vyšší inflací a s náklady na elektrifikaci.

Pokud automobilka nebude optimalizovat nákladovou strukturu, nemůže absorbovat dodatečné náklady na elektrifikaci, což může způsobit růst cen aut a vést ke zmenšení trhu, řekl Tavares. "Pokud se trh zmenší, nebudeme potřebovat tolik továren. Pak také budeme muset učinit některá neoblíbená rozhodnutí," řekl.

Šéf Stellantisu dodal, že automobilový průmysl musí absorbovat o 40 procent vyšší náklady na elektromobily. Rostoucí náklady spojené s elektrifikací automobilového trhu označil za nejvýznamnější problém, který ovlivňuje automobilový průmysl.

Stellantis má sídlo v Nizozemsku a minulý měsíc firma oznámila, že od 28. února zatím na dobu neurčitou přeruší provoz továrny na výrobu Jeepů v americkém státě Illinois. Bude také muset propouštět. Pokud se poptávka po autech opět zvýší, mohl by Stellantis rozhodnutí o budoucnosti závodu upravit, dodal Tavares.

Automobilky pociťují tlak inflace, která brzdí některé kupující, i když situace na trhu s polovodiči, kterých bylo od pandemie nemoci covid-19 nedostatek, se začala zlepšovat. Prostředí vyšších úrokových sazeb, vysoké inflace a dalších ekonomických problémů začalo mít dopad na výrobce po celém světě, uvedla agentura Reuters. Volkswagen minulý měsíc uvedl, že rok 2023 bude pravděpodobně „ještě náročnější“ než rok 2022.

Stellantis nemá jinou možnost než pokračovat ve snižování fixních, variabilních a distribučních nákladů, aby si udržel konkurenceschopnost a elektromobily se staly dostupnější pro střední třídu, řekl Tavares. Pokud by firma přestala pracovat na nákladech, do tří let by byla v problémech.

Stellantis také podle Tavarese uvažuje o zastavení výroby aut v Číně, která je největším automobilovým trhem na světě. Stellantis pokračuje v jednáních se svým čínským partnerem pro automobily Peugeot a Citroën. Setrvání v Číně s velkým objemem aktiv by představovalo velké riziko v případě eskalace geopolitického napětí se západním světem. "Jednání jsou těžká, jsou uctivá a nejsou hotová," řekl Tavares v Las Vegas.

Skupina Stellantis je čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě, vznikla začátkem roku 2021 spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler a francouzského konkurenta PSA. Fúze přivedla dohromady značky Peugeot, Citroën, Opel a DS se značkami Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Maserati, Alfa Romeo či Ram.

Zdroj: Bloomberg, ČTK

 

Čtěte více:

Automobilkám BMW i Stellantis vzrostly tržby. BMW ale klesl odbyt a Stellantis rostou zásoby
03.11.2022 10:07
Německý výrobce luxusních automobilů BMW ve třetím čtvrtletí zvýšil pr...
V Evropě nelze vyrábět cenově dostupné elektromobily. Stellantis se proto poohlíží po Indii
24.11.2022 12:38
Stellantis, mateřská společnost Fiatu, dospěla k závěru, že v současné...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět
16:50Ochlazení na akciovém trhu  
16:33Zlomový okamžik na evropském EV trhu? Čínská BYD poprvé poráží Teslu
16:12Jak Microsoft přemýšlí o AI? Základem jeho filosofie je paradox z 19. století
14:48Braňo Soták: Advance Auto Parts ukázala první světlo na konci tunelu, akcie prudce rostou  
14:48UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Pozvánka na řádnou valnou hromadu
12:55OPEC+ zvažuje třetí navýšení těžby. Akcie ropných těžařů dál klesají
12:53Trumpův návrh daňového zákona prošel Sněmovnou reprezentantů
11:07Dluhový problém v USA a Japonsku sráží dolů dluhopisy i akcie  
10:39Ifo: Podnikatelská nálada v Německu se v květnu zlepšila, index je na 87,5 bodu
10:38Bankovní asociace zhoršila odhad letošního růstu HDP ze 2,1 na 1,7 procenta
9:36Jakub Blaha: Colt CZ poráží výhled i odhady a slibuje zdvojnásobení tržeb  
9:10Rozbřesk:Od cel k rozpočtu. Nervozita na amerických trzích znovu stoupá
8:59ČEZ, a.s.: Pozvánka na valnou hromadu
8:53Evropa míří k červenému zahájení, výsledky zveřejnil Colt  
8:46Kofola odhaduje letošní růst tržeb o tři procenta, navrhne dividendu za rok 2024 ve výši 21 Kč
8:21Skupina Colt CZ v prvním čtvrtletí meziročně výrazně zvýšila výnosy i čistý zisk
6:15Budou trhy zase výrazně levnější?
21.05.2025
22:02Z růstu do propadu: Technologické hvězdy Wall Street nestačily na tlak z výnosů  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Prodeje starších domů