Celé páteční dopoledne se na evropských burzách neslo v očekávání, co že nám ten největší světový výrobce mobilních telefonů zase přichystá za překvapení a zda potvrdí negativní očekávání, která na sebe uvalil po oznámení o propadu tržeb minulý týden. Konkrétní výsledky najdete
ZDE - v krátkosti řekněme, že Nokia Oyj opravdu nezklamala a výsledky byly buďto na spodní hranici očekávání nebo mírně pod ní. Co ale ceně akcie opravdu zlomilo vaz, bylo oznámení o očekávané výši EPS pro druhé čtvrtletí roku 2004 - 0,13 - 0,15 EUR společně s názorem managementu, že tržby se buďto vůbec nezvýší nebo v horším případě klesnou. Co se tedy děje v tomto finském království technologií?:
*
Špatná doba. Skoro se tomu nechce věřit, ale zejména asijští výrobci začali finské Nokii šlapat poměrně těsně na paty. Jeden z posledních příkladů jsme mohli zaznamenat hned minulý týden - v okamžiku, kdy Jorma Ollila trhům oznamoval pokles tržeb kvůli výpadku v segmentu mobilních telefonů s kamerou, o dva dny později přímý konkurent, Samsung Electronics, zvýšil letošní odhad počtu prodaných telefonů na více jak 65 milionů kusů (což byla předpověď z ledna tohoto roku). V úterý dokonce tržní kapitalizace Samsung Electronics přesáhla tržní kapitalizaci Nokia Oyj (79,6 miliardy dolarů proti 77 miliardám). Toto jenom potvrzuje trend, kdy "klasičtí" výrobci mobilních telefonů tržní podíl ztrácejí a "nová generace" nastupuje - ke konci loňského roku ztratila Nokia a Motorola tržní podíl ve prospěch jmen jako Samsung, Siemens a LG (Nokia z 36,1 % na 34,7 %, Motorola na 14,2 % z 17,1 % zatímco podíl Samsung vzrostl na 9,9 % a posílený Siemens nyní zabírá 9,5 % trhu).
*
Inovace a inovativnost. Za loňský rok cena akcií Nokia Oyj i po započtení a reinvestici dividend poklesla o 7,64 %. Naopak cena akcií konkurenční firmy Samsung Electronics vzrostla o více jak 40 % a Siemens AG přidal 57 %. To samo o sobě ještě nemusí nic znamenat - něco to ale může vypovídat o oblibě telefonů, které ta která firma produkuje. Zde je bohužel potřeba přiznat, že Nokia opravdu zaspala, zejména v segmentu tzv. "véčkových" telefonů a telefonů s kamerou. V rámci všech takto vybavených telefonů prodaných v loňském roce neslo jenom 6 % značku Nokia, zatímco třetina jich patřila Sony Ericsson a 18 % bylo pod praporem Samsung Electronics. Nově uváděná Nokia N-Gage to nejspíš nezachrání. Ani domácí poptávka Nokii moc nepomáhá - v obchodech TeliaSoneraAB byl minulý měsíc mezi 6 nejprodávanějšími modely jenom jeden z dílny Nokia. Sony Ericsson měl 3 zástupce s tím, že nejprodávanější byl model T630. Na druhém místě byl Siemens A52.
*
Chystané změny ve vedení firmy. Smlouva současného CEO firmy Jormy Ollila vyprší v roce 2006. Nabízí se tedy otázka, kdo nastoupí na jeho místo - podle všech indikací to bude někdo ze současných zaměstnanců firmy. Prvním z nich je bývalý CEO, nyní vedoucí divize mobilních telefonů, Olli-Pekka Kallasvuo, pracující pro Nokii od roku 1980. Druhé zmiňované jméno je Anssi Vanjoki, vedoucí divize multimédií, který do Nokie nastoupil v roce 1991.
*
Ziskovost. Stejně jako na poli tržeb a tržního podílu se poslední dobou Nokii nedaří ani v oblasti ziskovosti. V posledním kvartále roku 2003 byl poměr čistého zisku k tržbám na 13 %, konkurenční Samsung je na 14 %.
*
Klientský přístup. Pomineme-li fakt, že poslední designové sady telefonů mnoho nadšení mezi spotřebiteli nevzbudily, firmě se podařilo "naštvat" také několik klientů z řad mobilních operátorů, kteří Nokii vyčítají, že jim brání prodávat její telefony pod vlastní značkou a neumožňuje instalovat externí software. Proto se např. francouzský Orange SA (třetí největší evropský mobilní operátor) rozhodl prodávat spíše telefony od firem jako Motorola a LG Electronics. Vodafone Plc uvedl svou službu Live! založenou kromě jiného na modelech firmy Samsung Electronics.
Petr Žabža, Patria Direct