Potíže, se kterými se firma International Business Machines musí vyrovnávat, jsou obecně známé. Pokles významu "mainframových" počítačů a rychlý přesun zájmu trhu k osobním „mikro“ počítačům způsobil, že IBM tak trochu ujel vlak. Neschopnost firmy adaptovat se na změnu poptávky měla v první polovině 90. let za následek veliké ztráty. Od té doby jako by firma hledala sama sebe. Dlouho se jí nedařilo najít takové produkty, které by byly pro domácnosti a firmy přitažlivé. Drtivý nástup společnosti DELL tuto krizi jenom zvýraznil.
Na přelomu tisíciletí se firma vyhoupla zpět do černých čísel. Toto zlepšení se nicméně konalo především díky technické vyspělosti, tradici a schopnosti firmy produkovat velmi kvalitní výrobky, nikoliv však díky strategii nebo nové vizi firmy. Za rok 2002 jsme mohli pozorovat nový propad výsledků na +3,579 mld. USD z předchozího zisku 7,713 mld. USD. Rok 2003 nevypadá, soudě podle pohybů na burze, o nic lépe.Akcie v průběhu roku 2003 reagovaly strmým poklesem, z kterého se doposud nevzpamatovaly.
CEO firmy Sam Palmisano dnes, podle Financial Times, oznámí zavedení pobídek, které IBM zavede pro softwarové vývojáře. Cílem těchto pobídek v celkové výši okolo 1 mld. USD je přesvědčit programátorské firmy, aby své produkty upravovaly pro softwarovou technologii, kterou IBM vytváří. Jedná se především o operační systém Linux a programovací jazyk Java. Dá se říci, že se jedná o pokus, jak přímo konkurovat Microsoftu.
Bude však tato snaha úspěšná? Firma se evidentně snaží najít svou novou vizi a stát se opět průkopníkem. Tato snaha ji charakterizuje. Bohužel ji však také charakterizuje směr tohoto snažení. Firma se snaží pohybovat po cestě fundamentálních technických prostředků, které však pro běžného uživatele nejsou moc použitelné a už vůbec ne pohodlné. Přesně jako s "mainframy". Je zde pochopitelně šance, že firma uspěje a stane se světovým lídrem, ovšem akciové trhy si to nejspíše nemyslí. Na New York Stock Exchange titul za posledních 10 dní ztratil 2,70 % své hodnoty.
Ondřej Stehlík, Patria Direct