Nemůžete se soustředit na práci, protože o stůl vedle se kolega po telefonu snaží prodat produkt, nebo tam zrovna probíhá improvizovaný míting. To snižuje produktivitu a zaměstnavatel přichází o peníze vynaložené na mzdách. Další scénář: Když si potřebujete zatelefonovat, třeba domů, kolegové slyší každé Vaše slovo, a to není zrovna příjemné. Nešvary moderních kancelářských prostor, čím dál častěji takzvaných „open officů“, mají hodně co dočinění s akustikou. Tomu chce se svými řešeními učinit přítrž česká firma z Horních Měcholup SilentLab. O trendech v kancelářské architektuře, jejích produktech i zahraničních ambicích jsme se bavili se spoluzakladatelem Janem Kaňkou.
Patria.cz: Co všechno vlastně dělá Vaše firma? Pochopil jsem, že vyrábíte akustický nábytek, ale také s odhlučněním radíte.
Ano, umíme klientovi říct, co by si měl do kancelářských prostor nainstalovat, aby se mu tam zlepšila akustika, ale také vyrábíme vlastní produkty. Klientům navrhneme řešení, a pokud se jim líbí, tak dodáváme komplexní službu od návrhu a výpočtu až po samotnou instalaci našich produktů. A to je v rámci České republiky unikum.
Patria.cz: Jak jste se k tomuto byznysu vůbec dostali?
Úplně na začátku to byla souhra náhod, jako asi vždycky. Dělal jsem v korporaci, kde jsem nebyl úplně šťastný a potkal jsem lidi, kteří se pohybovali v oblasti interiérové výstavby. Vyměnili jsme si informace, řekl jsem jim, že jsem studoval akustiku, a to byl ten spouštěč toho, že jsme začali přemýšlet o novém byznysu. Pak vznikl SilentLab.
Patria.cz: Kdo jsou nejčastější klienti?
Standardně to jsou tři velké skupiny. Tou první jsou architekti, protože to jsou lidé, co stojí na začátku projektů. Když někdo chce postavit kancelář, začíná se s návrhem. Pak jsou to fit-outové firmy, které dodávají výbavu těch kanceláří. Pokud se klient stěhuje a má architektonický koncept a projekt, fit-outová firma pro ně to patro přestaví a vybaví nábytkem. Třetí skupina jsou korporace, které už mají velké kanceláře a potýkají se se známými problémy open spaců typu „je tam moc lidí, nemůžu se soustředit, nemám si kde zatelefonovat, jsem z toho frustrovaný.“ Ty projekty se nám tedy dělí na dva typy – buď se účastníme projektu, který je ještě na papíře a dá se ještě doladit, což je vždycky lepší, ale často nás oslovují i klienti, kteří už dávno v kanceláři sedí a bojují s tím, že tam není akustika taková, jakou by si představovali. Tyto klienty oslovujeme s naší „mikro kanceláří“ Micro Office.
Patria.cz: Jaký druh hluku korporacím vadí nejvíc? Hluk od přístrojů, kolegů, zvenčí? Anebo jim více jde o soukromí než o ticho?
To i to. V jednom křídle budovy je třeba až 80 lidí na jednom místě a bojují s tím, že nemají soukromí. Když je to nějaké call centrum, nebo tým lidí, který je třeba zaměřený na obchod a všichni jsou na telefonu, tak v té kanceláří vzniká velký hluk. Lidé, co se potřebují soustředit na nějakou detailnější práci, tak s tím mají celkem problémy. Jsou více ve stresu, jsou neefektivní a to má samozřejmě i další důsledky na zdraví těch zaměstnanců a stejně tak se to může promítnout i do finančních výsledků té dané společnosti.
Patria.cz: Viděl jsem Vaši akustickou „mikro kancelář“, to je Vaše vlajková loď, jestli tomu správně rozumím?
Je to naše vlajková loď, protože je to nejsofistikovanější produkt co máme a obecně nám otvírá nejvíc dveří. Díky tomu, že jsme minulý rok byli na veletrhu v Kolíně nad Rýnem, tak jsme naší mikro kancelář ukázali zbytku Evropy a dnes překračujeme hranice České republiky a hledáme partnery v zahraničí. Je to něco, co je na evropském ale i celosvětovém trhu unikátní. Jen minimum firem to umí udělat v takové kvalitě jako my.
Primárně je Micro Office určená do open spaců. Je to řešení, které zaměstnancům umožní se v klidu zavřít, zavolat si, nebo v klidu s notebookem pracovat dvě hodinu v Excelu. Je to mobilní řešení bez jakéhokoliv zásahu do stavby, a když se firma stěhuje, může si ho vzít sebou.
Patria.cz: Takže do té „budky“ se dá vzít i notebook?
To je právě jedna z věcí, kde se lišíme od konkurence, protože naše Micro Office není primárně telefonní místností – to je důvod, proč se to jmenuje Micro Office. Bereme to tak, že to je skutečně alternativa ke kanceláři. Je tam standardně sezení, stolek, elektrická zásuvka, USB a datový kabel. Člověk se tam klidně může zavřít na celé dopoledne a dělat tam, co potřebuje.
Patria.cz: Říkal jste, že jste jedna z mála firem v regionu, která umí „telefonní budku“ udělat takhle kvalitně. Co děláte jinak než ostatní?
Ten rozdíl je primárně v tom, že jsme si na začátku řekli, že budeme řešit akustiku a výrobu nábytku, a spojili jsme tak know how v oboru s designem. Snažíme se, aby ty produkty byly funkční a zároveň designové. Je spousta výrobců kancelářského nábytku obecně, kteří se zaměřují na akustiku víc a víc, protože to je aktuálně ohromný trend, ale tím, že nemají know how a specialisty, jako my, je diametrální rozdíl ve funkčnosti.
Patria.cz: A co tedy dodává tu funkčnost?
Je to souhrn různých mnoha technických řešení. Víme, jak akusticky pracovat s jednotlivými materiály, jaké udělat skladby jednotlivých stěn, jak si poradit s tím, aby akustický útlum byl co největší.
Micro Office, „vlajková loď“ společnosti
Zdroj: SilentLab
Patria.cz: Co se týče kancelářských prostorů, jaké vidíte trendy? Stále „letí“ open spacy? Podle některých studií nejsou pro produktivitu práce nejlepší.
Jsem přesvědčený, že open spacy s námi budou a možná ani nikdy nezmizí, protože svoje výhody určitě mají. Každopádně trend je, že se upouští od toho standardního řešení, kdy jednotlivé části open spaců byly rozsekané a byla to taková „králíkárna“, že každý měl svůj malý koutek a svoje místo. Práce se mění a máme nové prostředky (všichni máme chytré telefony, notebooky, tablety), takže jsme schopní pracovat z jakéhokoliv místa, z jakéhokoliv prostředí. Tím se mění i kanceláře. Člověk nemusí nutně sedět u stolu, kde má počítač – stejně tak může sedět na pohovce nebo na barové židli, nebo v kuchyňce. Kanceláře se dnes hodně dělí na jednotlivé typy prostorů, tedy na nějaké společné prostory, kde můžou tými řešit aktuální projekty, odpočinkové zóny, pak prostory, kde zase naopak jsou jednotlivé stoly a lidé tam dělají práci, na kterou se musí soustředit. Každý tento prostor má svá specifika a z pohledu akustiky se musí ke každému přistupovat trochu jinak. Takže sečteno podtrženo, podle mě open spacy pořád svou budoucnost mají.
Patria.cz: Vrátím se k tomu, co jste zmínil, že ten hluk snižuje produktivitu práce. Dokážete vyčíslit, jak moc a naopak - jak moc Vaše řešení dovedou zvýšit produktivitu práce v kanceláři?
Dnes to nejsme schopní přesně vyčíslit. Ale nějakou jednoduchou matematikou se dá něco odhadnout – řekněme, že kvůli hluku člověk půl hodiny denně pracuje neefektivně, což znamená, že za měsíc to je deset hodin, které zaměstnavatel proplatí a ten člověk fakticky neudělá žádnou práci. Kdyby mu měl zaplatit tři sta za hodinu, tak to jsou tři tisíce měsíčně, 36 tisíc za rok, a to je jeden člověk. Když jich tam sedí deset, bavíme se o statisících, když tam sedí stovky lidí, jsou to řády miliónů. Obecně je tohle přemýšlení na českém trhu úplně v plenkách. Naproti tomu v západní Evropě, tam už jsou akustická řešení brána jako standard kancelářských prostor a klienti na to mají i vyčleněný významný rozpočet v rámci projeků.
Patria.cz: Jak si Vaše firma stojí, když porovnáme zahraniční prodeje a tuzemské prodeje? Kam se chcete víc zaměřit?
Před rokem a půl jsme začali v Praze. Je pro nás nejdůležitější trh v České republice a na Slovensku, ale díky naší účasti na veletrhu v Kolíně nad Rýnem a tomu, že ty produkty opravdu jsou do velké míry unikátní, jsme oslovili velkou část Evropy. Jsme ve fázi, kdy hledáme partnery v zahraničí.
Patria.cz: Dovedete si Vaše řešení představit i mimo privátní sektor? Například v nemocnicích?
Určitě ano a myslím si, že tohle je velká budoucnost akustiky. Co se týče zdravotnictví nebo školství, v České republice je v tom obrovský potenciál. Například ve Skandinávii se dnes na akustiku ve zdravotnictví nebo ve školství dívají úplně jinak, berou to jako standard.
Patria.cz: Kde vidíte firmu za rok a za pět let? Chcete více vyrábět nebo se zaměřit spíše na tu konzultační činnost?
Na začátku jsme si řekli, že chceme spojit službu s produktem, což je skutečně hodně výjimečně, nejenom zde, ale troufnu si říct i v rámci celé Evropy. Kamkoliv dnes přijedeme a řekneme „jsme schopni to navrhnout a pokud si vyberete naše řešení, tak vám tu přidanou hodnotu garantujeme,“ tak to funguje na klienty a potenciální partnery jako kouzlo. Protože nikdo jiný jim nezaručí, že když si dají to a to na tu a tu stěnu, tak že tam budou mít akustickou pohodu, kterou potřebují. To spojení chceme držet v dlouhodobém horizontu.
Za rok chceme být jedničkou na trhu v České republice a na Slovensku, což není těžké, protože to, co děláme, tady dnes nikdo jiný nedělá. Oslovujeme partnery v Evropě a jsem přesvědčený, že za rok nebo dva budeme do jisté míry etablovaní na evropském trhu a začneme se poohlížet po možnostech, jak se dostat dál do severní Ameriky. Za pět let chceme fungovat v Evropě, severní Americe a v Asii. To je ale jen vize, protože vlastně nevím, co mě čeká zítra, takže jak to v reálu bude, to se uvidí.
Patria.cz: Jak se vám vlastně hledají dodavatelé a lidé? Váš byznys je hodně specifický.
Máme každodenní problémy jako každá výrobní společnost, co se týče dodavatelů. Někteří jsou spolehliví, někteří nespolehliví, ale to není naše specifikum, i když máme vysoké nároky na zpracování a na detail. Co se týče lidských zdrojů, při hledání odborníků v akustice to není úplně jednoduché, protože jich je opravdu málo. Firmy, co jsou například v oboru chemie nebo biologie, na tom budou asi podobně.
Patria.cz: Nakolik jste vlastně česká firma? Stojí za Vámi český kapitál, vyrábí se Vaše výrobky zde?
Financování je z České republiky a všechno vyrábíme tady u nás. V Dolních Měcholupech máme kanceláře a stejně tak i výrobu. Všechny naše produkty vznikají tam. Tohle je něco, co klienty hodně oslovuje. Že nejsme někdo, kdo jenom přeprodává něco ze zahraničí, ale že máme výrobu kousek od Prahy.
Patria.cz: A jak se na Vás dívají v zahraničí?
Česká republika nikomu nic neříká, když už, tak reagují na Prahu. Nemám žádnou extrémně negativní nebo pozitivní zkušenost. Není to ani tak, že by klienti byli nedůvěřiví, protože jsme z východní Evropy. Máme špičkové produkty a to odkud jsou ve výsledku důležité vůbec není.