Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Firma z Měcholup bojuje i proti hluku v open spacech. Máme zahraniční ambice, říká spoluzakladatel

Firma z Měcholup bojuje i proti hluku v open spacech. Máme zahraniční ambice, říká spoluzakladatel

9.4.2017 17:05
Autor: Petr Zelenka

Nemůžete se soustředit na práci, protože o stůl vedle se kolega po telefonu snaží prodat produkt, nebo tam zrovna probíhá improvizovaný míting. To snižuje produktivitu a zaměstnavatel přichází o peníze vynaložené na mzdách. Další scénář: Když si potřebujete zatelefonovat, třeba domů, kolegové slyší každé Vaše slovo, a to není zrovna příjemné. Nešvary moderních kancelářských prostor, čím dál častěji takzvaných „open officů“,  mají hodně co dočinění s akustikou. Tomu chce se svými řešeními učinit přítrž česká firma z Horních Měcholup SilentLab. O trendech v kancelářské architektuře, jejích produktech i zahraničních ambicích jsme se bavili se spoluzakladatelem Janem Kaňkou.

Patria.cz: Co všechno vlastně dělá Vaše firma? Pochopil jsem, že vyrábíte akustický nábytek, ale také s odhlučněním radíte.


Ano, umíme klientovi říct, co by si měl do kancelářských prostor nainstalovat, aby se mu tam zlepšila akustika, ale také vyrábíme vlastní produkty. Klientům navrhneme řešení, a pokud se jim líbí, tak dodáváme komplexní službu od návrhu a výpočtu až po samotnou instalaci našich produktů. A to je v rámci České republiky unikum.

Patria.cz: Jak jste se k tomuto byznysu vůbec dostali?

Úplně na začátku to byla souhra náhod, jako asi vždycky. Dělal jsem v korporaci, kde jsem nebyl úplně šťastný a potkal jsem lidi, kteří se pohybovali v oblasti interiérové výstavby. Vyměnili jsme si informace, řekl jsem jim, že jsem studoval akustiku, a to byl ten spouštěč toho, že jsme začali přemýšlet o novém byznysu. Pak vznikl SilentLab.

Patria.cz: Kdo jsou nejčastější klienti?

Standardně to jsou tři velké skupiny. Tou první jsou architekti, protože to jsou lidé, co stojí na začátku projektů. Když někdo chce postavit kancelář, začíná se s návrhem. Pak jsou to fit-outové firmy, které dodávají výbavu těch kanceláří. Pokud se klient stěhuje a má architektonický koncept a projekt, fit-outová firma pro ně to patro přestaví a vybaví nábytkem. Třetí skupina jsou korporace, které už mají velké kanceláře a potýkají se se známými problémy open spaců typu „je tam moc lidí, nemůžu se soustředit, nemám si kde zatelefonovat, jsem z toho frustrovaný.“ Ty projekty se nám tedy dělí na dva typy – buď se účastníme projektu, který je ještě na papíře a dá se ještě doladit, což je vždycky lepší, ale často nás oslovují i klienti, kteří už dávno v kanceláři sedí a bojují s tím, že tam není akustika taková, jakou by si představovali. Tyto klienty oslovujeme s naší „mikro kanceláří“ Micro Office.

Patria.cz: Jaký druh hluku korporacím vadí nejvíc? Hluk od přístrojů, kolegů, zvenčí? Anebo jim více jde o soukromí než o ticho?

To i to. V jednom křídle budovy je třeba až 80 lidí na jednom místě a bojují s tím, že nemají soukromí. Když je to nějaké call centrum, nebo tým lidí, který je třeba zaměřený na obchod a všichni jsou na telefonu, tak v té kanceláří vzniká velký hluk. Lidé, co se potřebují soustředit na nějakou detailnější práci, tak s tím mají celkem problémy. Jsou více ve stresu, jsou neefektivní a to má samozřejmě i další důsledky na zdraví těch zaměstnanců a stejně tak se to může promítnout i do finančních výsledků té dané společnosti.

Patria.cz: Viděl jsem Vaši akustickou „mikro kancelář“, to je Vaše vlajková loď, jestli tomu správně rozumím?

Je to naše vlajková loď, protože je to nejsofistikovanější produkt co máme a obecně nám otvírá nejvíc dveří. Díky tomu, že jsme minulý rok byli na veletrhu v Kolíně nad Rýnem, tak jsme naší mikro kancelář ukázali zbytku Evropy a dnes překračujeme hranice České republiky a hledáme partnery v zahraničí. Je to něco, co je na evropském ale i celosvětovém trhu unikátní. Jen minimum firem to umí udělat v takové kvalitě jako my. Primárně je Micro Office určená do open spaců. Je to řešení, které zaměstnancům umožní se v klidu zavřít, zavolat si, nebo v klidu s notebookem pracovat dvě hodinu v Excelu. Je to mobilní řešení bez jakéhokoliv zásahu do stavby, a když se firma stěhuje, může si ho vzít sebou.

Patria.cz: Takže do té „budky“ se dá vzít i notebook?

To je právě jedna z věcí, kde se lišíme od konkurence, protože naše Micro Office není primárně telefonní místností – to je důvod, proč se to jmenuje Micro Office. Bereme to tak, že to je skutečně alternativa ke kanceláři. Je tam standardně sezení, stolek, elektrická zásuvka, USB a datový kabel. Člověk se tam klidně může zavřít na celé dopoledne a dělat tam, co potřebuje.

Patria.cz: Říkal jste, že jste jedna z mála firem v regionu, která umí „telefonní budku“ udělat takhle kvalitně. Co děláte jinak než ostatní?


Ten rozdíl je primárně v tom, že jsme si na začátku řekli, že budeme řešit akustiku a výrobu nábytku, a spojili jsme tak know how v oboru s designem. Snažíme se, aby ty produkty byly funkční a zároveň designové. Je spousta výrobců kancelářského nábytku obecně, kteří se zaměřují na akustiku víc a víc, protože to je aktuálně ohromný trend, ale tím, že nemají know how a specialisty, jako my, je diametrální rozdíl ve funkčnosti.

Patria.cz: A co tedy dodává tu funkčnost?

Je to souhrn různých mnoha technických řešení. Víme, jak akusticky pracovat s jednotlivými materiály, jaké udělat skladby jednotlivých stěn, jak si poradit s tím, aby akustický útlum byl co největší.

Micro Office, „vlajková loď“ společnosti
microoffice
Zdroj: SilentLab


Patria.cz: Co se týče kancelářských prostorů, jaké vidíte trendy? Stále „letí“ open spacy? Podle některých studií nejsou pro produktivitu práce nejlepší.

Jsem přesvědčený, že open spacy s námi budou a možná ani nikdy nezmizí, protože svoje výhody určitě mají. Každopádně trend je, že se upouští od toho standardního řešení, kdy jednotlivé části open spaců byly rozsekané a byla to taková „králíkárna“, že každý měl svůj malý koutek a svoje místo. Práce se mění a máme nové prostředky (všichni máme chytré telefony, notebooky, tablety), takže jsme schopní pracovat z jakéhokoliv místa, z jakéhokoliv prostředí. Tím se mění i kanceláře. Člověk nemusí nutně sedět u stolu, kde má počítač – stejně tak může sedět na pohovce nebo na barové židli, nebo v kuchyňce. Kanceláře se dnes hodně dělí na jednotlivé typy prostorů, tedy na nějaké společné prostory, kde můžou tými řešit aktuální projekty, odpočinkové zóny, pak prostory, kde zase naopak jsou jednotlivé stoly a lidé tam dělají práci, na kterou se musí soustředit. Každý tento prostor má svá specifika a z pohledu akustiky se musí ke každému přistupovat trochu jinak. Takže sečteno podtrženo, podle mě open spacy pořád svou budoucnost mají.

Patria.cz: Vrátím se k tomu, co jste zmínil, že ten hluk snižuje produktivitu práce. Dokážete vyčíslit, jak moc a naopak - jak moc Vaše řešení dovedou zvýšit produktivitu práce v kanceláři?

Dnes to nejsme schopní přesně vyčíslit. Ale nějakou jednoduchou matematikou se dá něco odhadnout – řekněme, že kvůli hluku člověk půl hodiny denně pracuje neefektivně, což znamená, že za měsíc to je deset hodin, které zaměstnavatel proplatí a ten člověk fakticky neudělá žádnou práci. Kdyby mu měl zaplatit tři sta za hodinu, tak to jsou tři tisíce měsíčně, 36 tisíc za rok, a to je jeden člověk. Když jich tam sedí deset, bavíme se o statisících, když tam sedí stovky lidí, jsou to řády miliónů. Obecně je tohle přemýšlení na českém trhu úplně v plenkách. Naproti tomu v západní Evropě, tam už jsou akustická řešení brána jako standard kancelářských prostor a klienti na to mají i vyčleněný významný rozpočet v rámci projeků.

Patria.cz: Jak si Vaše firma stojí, když porovnáme zahraniční prodeje a tuzemské prodeje? Kam se chcete víc zaměřit?

Před rokem a půl jsme začali v Praze. Je pro nás nejdůležitější trh v České republice a na Slovensku, ale díky naší účasti na veletrhu v Kolíně nad Rýnem a tomu, že ty produkty opravdu jsou do velké míry unikátní, jsme oslovili velkou část Evropy. Jsme ve fázi, kdy hledáme partnery v zahraničí.

Patria.cz: Dovedete si Vaše řešení představit i mimo privátní sektor? Například v nemocnicích?


Určitě ano a myslím si, že tohle je velká budoucnost akustiky. Co se týče zdravotnictví nebo školství, v České republice je v tom obrovský potenciál. Například ve Skandinávii se dnes na akustiku ve zdravotnictví nebo ve školství dívají úplně jinak, berou to jako standard.

Patria.cz: Kde vidíte firmu za rok a za pět let? Chcete více vyrábět nebo se zaměřit spíše na tu konzultační činnost?

Na začátku jsme si řekli, že chceme spojit službu s produktem, což je skutečně hodně výjimečně, nejenom zde, ale troufnu si říct i v rámci celé Evropy. Kamkoliv dnes přijedeme a řekneme „jsme schopni to navrhnout a pokud si vyberete naše řešení, tak vám tu přidanou hodnotu garantujeme,“ tak to funguje na klienty a potenciální partnery jako kouzlo. Protože nikdo jiný jim nezaručí, že když si dají to a to na tu a tu stěnu, tak že tam budou mít akustickou pohodu, kterou potřebují. To spojení chceme držet v dlouhodobém horizontu. Za rok chceme být jedničkou na trhu v České republice a na Slovensku, což není těžké, protože to, co děláme, tady dnes nikdo jiný nedělá. Oslovujeme partnery v Evropě a jsem přesvědčený, že za rok nebo dva budeme do jisté míry etablovaní na evropském trhu a začneme se poohlížet po možnostech, jak se dostat dál do severní Ameriky. Za pět let chceme fungovat v Evropě, severní Americe a v Asii. To je ale jen vize, protože vlastně nevím, co mě čeká zítra, takže jak to v reálu bude, to se uvidí.

Patria.cz: Jak se vám vlastně hledají dodavatelé a lidé? Váš byznys je hodně specifický.

Máme každodenní problémy jako každá výrobní společnost, co se týče dodavatelů. Někteří jsou spolehliví, někteří nespolehliví, ale to není naše specifikum, i když máme vysoké nároky na zpracování a na detail. Co se týče lidských zdrojů, při hledání odborníků v akustice to není úplně jednoduché, protože jich je opravdu málo. Firmy, co jsou například v oboru chemie nebo biologie, na tom budou asi podobně.

Patria.cz: Nakolik jste vlastně česká firma? Stojí za Vámi český kapitál, vyrábí se Vaše výrobky zde?

Financování je z České republiky a všechno vyrábíme tady u nás. V Dolních Měcholupech máme kanceláře a stejně tak i výrobu. Všechny naše produkty vznikají tam. Tohle je něco, co klienty hodně oslovuje. Že nejsme někdo, kdo jenom přeprodává něco ze zahraničí, ale že máme výrobu kousek od Prahy.

Patria.cz: A jak se na Vás dívají v zahraničí?

Česká republika nikomu nic neříká, když už, tak reagují na Prahu. Nemám žádnou extrémně negativní nebo pozitivní zkušenost. Není to ani tak, že by klienti byli nedůvěřiví, protože jsme z východní Evropy. Máme špičkové produkty a to odkud jsou ve výsledku důležité vůbec není.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Čtěte více:

Petr Vít, ředitel online prodejce Astratex: Začít prodávat přes e-shop byla nouze ctnost. A vyšlo to!
12.11.2016 15:00
S ředitelem největšího on-line prodejce dámského spodního prádla a pl...
Petr Novotný, ředitel Lunaplastu pro Patrii Online: Krize se nás nedotkla. Pitná voda bude potřeba vždy
17.11.2016 13:00
S ředitelem Lunaplastu Petrem Novotným jsme se od povodní na soutoku L...
Diana Rysková, majitelka Medirolu: Rodinná firma vytváří pohodu i motivaci
19.11.2016 16:00
Společnost Medirol se za dvacet let existence dostala mezi největší sv...
Alojz Ryšavý, majitel ALO diamonds pro Patrii Online: Kvalitní šperk je bezpečná investice
15.12.2016 18:11
Alojz Ryšavý prodává diamantové šperky již více než dvacet let. Většin...

Offline rozhovory
Martin Novák, CFO ČEZ: Nenecháme si ujít příležitost ze služeb energetického trhu. Jen v ČR má kapacitu 700 miliard Kč
8.8.2017 18:44
700 miliard korun na českém trhu a 600 miliard euro na německém trhu...
Hyunho Sohn z Fidelity: K akciím technologických firem jsem stále obezřetně optimistický
11.7.2017 13:23
Hyunho Sohn, Portfoliomanager Fidelity Global Technology Fund nemá pos...
Vladimír Müller, majitel Dr. Müller Pharma: Když je člověk zatvrzelý a jde si za svým, prosadí se
1.7.2017 12:17
Společnost Dr. Müller Pharma vybudoval Vladimír Müller v Hradci Králov...
Jiří Konečný, majitel Elko EP: Bez inovací bychom ve světě neuspěli
24.6.2017 11:02
Firma Elko EP stojí na inovacích. Se svým systémem pro chytré budovy s...
Šéf ELTON Martin Pabiška: Hodinářský obor se vrací k řemeslné práci
17.6.2017 13:03
ELTON, hodinářská firma vyrábějící slavné hodinky Prim, otevřela Marti...
Rodinné firmy, budoucnost energetiky i logistika. Tak vidí klíčová témata šéf ČSOB Advisory Štěpán Černohorský
15.6.2017 17:34
Dnes předávání otěží v českých rodinných firmách, proměna tradiční i n...

Online rozhovory
Pieter Cleppe (Open Europe) pro Patria.cz: Macron by měl hlavně okleštit sociální stát
20.6.2017 17:25
Nový francouzský prezident Emmanuel Macron dostal v nedělních parlamen...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.

Nejčtenější zprávy týdne

Jsme také na sociálních sítích

Facebook Twitter Youtube RSS Slideshare

Právě diskutujete

Nejčtenější zprávy dne

Nejdiskutovanější zprávy týdne

Analýza dne

Analytici Patrie o Philip Morris: Šance na stabilní výplatu více než 1 000 Kč v dividendě
8.9.2017 14:03
První polovina letošního roku byla pro akciové trhy velice p...více