Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Zdraví vs chuť: Co je víc? Martin Jahoda vede rodinnou firmu Emco již dva roky

Zdraví vs chuť: Co je víc? Martin Jahoda vede rodinnou firmu Emco již dva roky

16.10.2021 14:13
Autor: Redakce

Martin Jahoda vede již druhým rokem rodinnou firmu Emco. Převzal ji po svém otci Zdeňkovi a strategicky ji spolu připravují na další budoucnost. V cereáliích nahrazují cukr zdravější vlákninou z čekanky, dívají se po nových segmentech na trhu a zároveň s českými zemědělci domlouvají pěstování ovsa výhradně pro Emco. „Máme vlastní ovesný mlýn a oves nově nakupujeme napřímo od konkrétních farmářů. Po republice jich je asi čtyřicet, přesně víme, kde je zasetý a dokonce někteří z nich přímo označují svá pole, že na nich roste oves pro nás,“ vysvětluje Martin Jahoda, jenž zároveň vymýšlí zbrusu novou značku.

Jak jste prošli covidem?

Martin Jahoda (MJ): Vyplatila se nám velká variabilita našich produktů. Fungoval nám například snídaňový segment, naopak zpomalily snacky, které si lidé kupují při cestování. Výrazně jsme zeštíhleli divizi gastro, ale řetězce nakupovaly a rostl také náš vlastní e-shop, jenž jsme naštěstí založili před dvěma lety. Tím, že v něm kromě Emca prodáváme také značky, které distribuujeme, jako je Barilla, Heinz či Häagen-Dazs, už máme velký záběr. Podobné zkušenosti jsme měli při exportu. Naši zákazníci jsou velmi různí, takže jsme vždy měli nějaký segment, který nebyl covidem zasažen a rostl.

Co chystáte v byznysu nového?

MJ: Nad budoucností se zamýšlíme pořád. Vedle značky Emco, která dělá cereálie, by časem mohla vyrůst ještě jiná naše vlastní značka, kterou rozvineme v jiných segmentech trvanlivých potravin. Hodně na ní pracujeme a počítám, že to bude pro firmu v budoucnu velmi důležité.

Kdy byste nový segment a značku mohli uvést na trh?

MJ: Předpokládám, že někdy v průběhu příštího roku. Hodně jsem v tom projektu osobně zapojený a baví mě. Byznys je obecně kombinací vůle a vášně. Vášeň se naučit nemůžete a já ji pro naši novou věc mám velkou.

Emco

Co se dá ve vaší branži vymyslet nového?


MJ: Největší téma je cukr. Spotřebitelé jsou na něj stále citlivější a my ho nahrazujeme například vlákninou z čekanky. V našich klíčových kategoriích jako jsou müsli, tyčinky či kaše vždy nabízíme výrobky, které neobsahují přidaný cukr a jsou postavené na vláknině z čekanky. Spotřebitelsky i obchodně to funguje stále lépe. Takové Emco produkty mají označení „Super“.

Jaké další trendy vidíte?

MJ: Rostlinné stravování. My ho děláme třicet let, ale zejména u mladších spotřebitelů hraje stále větší roli. Spotřebitelé také oceňují, když mají výrobky vysoký podíl proteinů. Bílkoviny můžete dodat buď rostlinné, nebo živočišné a my jdeme cestou těch rostlinných. A velkým trendem je také „clean label“. Tedy jasně označené a popsané obaly, které nejsou plné malých písmen a éček.

Jací jsou Češi zákazníci?

MJ: Vždy byli a jsou stále více náročnými zákazníky. Za kvalitu a zdraví jsou ochotni si připlácet a začíná být pro ně také důležitější i původ surovin. Jsou zatíženi na několik nutričních témat, kdy cukr je jeden z nich. Prostě jsou to dobří zákazníci. Stále častěji si otočí výrobek, aby se povídali na nutriční tabulku a to je správně.

Nakupujete od českých zemědělců?

MJ: Snažíme se o to, přičemž našim hlavním vstupem je oves. Máme vlastní ovesný mlýn a udělali jsme velký pokrok v tom, že oves nakupujeme od konkrétních farmářů. Po republice jich je asi čtyřicet, přesně víme, kde je zasetý a dokonce někteří z nich přímo označují svá pole, že na nich roste oves pro Emco. Máme s nimi totiž dopředu dohody, že ho vykoupíme a garantujeme jim cenu. Mě pak velmi těší vidět pole, kde rostou zrna přímo pro nás. Jezdím často po Česku na kole a v létě se kochám, jak vše dozrává.

Emco

Kam všude exportujete?

MJ: Do hodně zemí, kam by to naše české zákazníky možná ani nepadalo. Typicky například pás severoafrických zemí – Egypt, Tunisko, Maroko, Alžírsko. Všude tam jsou lidé zvyklí jíst ovesné vločky. Často těm místním „supermarketům“ říkáme „rakve, biče, olejovky“ – na pár metrech čtverečních koupíte vše včetně naši vloček (smích).

V Japonsku jsme zase ve čtvrtém největším tamním řetězci. Japonci jsou fanatici na kvalitu, takže bylo náročné se tam dostat, opravdu pravidelně rozebírají naše müsli zrníčko po zrníčku a běda, kdyby se objevila otruba. Ale stojí nám to za tu námahu. Také se nám daří v turistických oblastech jako jsou Seychely, Maledivy a Mauricius. Nejsou to nijak přehnané objemy, ale vždy se podivím, když takové destinace vidím v seznamu zákazníků. Často jde o hotelové komplexy, které kupují naše snídaně.

Jak chcete dále růst?

MJ: Export je nekonečné moře příležitostí. A je to výsledek práce celé firmy, což na první pohled nemusí být zřejmé. Nejde totiž jen o obchodníky. Důležitá je také kvalita podpořená nejrůznějšími certifikáty, které zákazníci vyžadují různé v různých zemích. Na významu v posledních měsících získává také spolehlivá logistika. Plus je důležitá výroba, která musí být schopna rychle reagovat na výkyvy poptávek.

Stále se také díváme po distribuci nových zahraničních značek na českém trhu. V samotné kategorii müsli máme v Česku podíl 54 procent, což je velmi dobré a těžko nějak výrazně narosteme. Proto se díváme na jiné kategorie. Příležitost jsou například sušenky.

Jakou máte strategii?

MJ: Vždy se snažíme představovat zdravější alternativu klasického výrobku se skvělou chutí a příznivými nutričními hodnotami. I když působíme v kategoriích zdravých potravin, tak na chuti nemůžeme dělat kompromisy. Bez skvělé chuti si totiž spotřebitel výrobek opakovaně nekoupí a bez opakovaného nákupu nemůže být firma úspěšná.

 


Čtěte více:

Cesta za dokonalým zvukem: Jiří Pavelka vyrábí audiokabely i za 450 tisíc korun
07.08.2021 14:34
Jiří Pavelka, zakladatel firmy Orchestra Instruments s.r.o., pochází z...
Základem je správně zvolená ponožka: Jan Jendřejek vyrábí jedny z nejkvalitnějších ponožek v Česku
14.08.2021 14:32
Jan Jendřejek začal po škole pracovat v bývalé baťovské továrně v Krno...
Dorty, do kterých se zamilujete: Martin Klar se rozhodl dodávat prémiové dorty do supermarketů v celé Evropě
21.08.2021 14:57
Martin Klar se rozhodl změnit tuzemskou cukrařinu. Z Ostravska chce zá...
Digitalizace nás skokově posunula: Ota Horák provedl svou firmu digitalizací
05.09.2021 14:03
Ota Horák, šéf a spolumajitel firmy SpoluWorks Perfecta, dokázal to, o...
Otec a syn, Jaroslav a Dušan Vrtalovi, dobývají s českými dveřmi Evropu
11.09.2021 15:20
Otec a syn, Jaroslav a Dušan Vrtalovi, společně vedou nejznámějšího če...
Boty Vasky, od 23letého Václava Staňka, které pobláznily mladou generaci
18.09.2021 14:54
Vasky, nejslavnější porevoluční značka českých bot, za níž stojí teprv...
Mistři parfémových flakonů: Heinz-Glas Decor je součástí největšího světového dodavatele
25.09.2021 13:57
Do Německa je to z největší firmy v chebském regionu necelý kilometr a...
Tokoz vyrábí visací zámky přes 100 let. Chce dál být rodinnou firmou
02.10.2021 14:34
České kvalitní visací zámky, kování, a navíc zakázková výroba pro auto...
Z technologií budoucnosti děláme technologie dneška. Gerald Rausnitz provádí 88letou firmu Meopta proměnou
09.10.2021 14:05
1600 zaměstnanců, tržby přes 3,5 miliardy korun a export do více než...

    Offline rozhovory
    Ročně prodáme stovky tisíc montérek: Bratři Ratajovi vybudovali největšího tuzemského dodavatele pracovních oděvů
    30.10.2021 14:27
    Firma Canis bratří Jaromíra (54) a Jiřího (50) Ratajových, která prodá...
    Po datových centrech chceme být lídry i ve výdejních boxech: Conteg Group se vrhla do dalšího odvětví
    23.10.2021 14:08
    Nejvýznamnější středoevropský výrobce rozvaděčů a všeho „železa“ a chl...
    Zdraví vs chuť: Co je víc? Martin Jahoda vede rodinnou firmu Emco již dva roky
    16.10.2021 14:13
    Martin Jahoda vede již druhým rokem rodinnou firmu Emco. Převzal ji po...
    Z technologií budoucnosti děláme technologie dneška. Gerald Rausnitz provádí 88letou firmu Meopta proměnou
    09.10.2021 14:05
    1600 zaměstnanců, tržby přes 3,5 miliardy korun a export do více než...

    Online rozhovory

    Váš názor
    Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.

    Nejčtenější zprávy týdne

    Jsme také na sociálních sítích

    Facebook Twitter RSS Youtube RSS

    Právě diskutujete

    Nejčtenější zprávy dne

    Nejdiskutovanější zprávy týdne

    Analýza dne

    Analýza Pilulka.cz: Nižší diskont zvedá valuaci
    11.11.2021 17:53
    Uplynulý turbulentní rok se nesl ve znamení návratu k normál...více