Puls světového obchodu byl v posledních dvou desetiletích měřen hlavně s pomocí nákladů na námořní přepravu. Jedním z takových ukazatelů je třeba tzv. Baltic Dry Index, který sleduje ceny lodního prostoru na obřích transportních lodích převážejících uhlí, železnou rudu a obilí. Index na sebe v poslední době poutá pozornost analytiků, jelikož za poslední měsíc klesl o 60 %, což je nejdelší série po sobě jdoucích propadů v posledních devíti letech.
Pokud k tomu dodáme, že čínské dovozy železné rudy a uhlí v červnu klesly o 6 % respektive o 8 %, zdá se, že Baltic Dry signalizuje problém na obzoru. Odborníci poukazují na fakt, že propad přepravních tarifů byl nejhlubší u největších plavidel sloužících k transportu železné rudy a uhlí z Austrálie a Brazílie do Číny, což by mohlo naznačovat ochabování poptávky v nejdynamičtější ekonomice světa. Pronájem prostor gigantických korábů stál v květnu 48 000 USD denně, teď se pohybuje kolem 18 000 USD za den.
Čínští oceláři to věru nemají lehké. Opatření na zchlazení trhů s nemovitostmi způsobila pád cen stavební oceli o 17 % (od poloviny dubna). Cena za tepla válcovaných ocelových plátů, které používají výrobci aut a domácích spotřebičů, klesla v podobném rozsahu. Mezitím však v prvních šesti měsících vzrostla cena importované železné rudy o téměř 50 %, což se podepsalo na tenkých maržích. Je tedy možné, že ocelárny vyprazdňují své skladové zásoby, protože zaznamenávají pokles poptávky a protože očekávají, že po zbytek roku budou ceny nezpracované rudy na sestupné trajektorii. Spotové ceny v čínských přístavech v posledních týdnech klesly, což naznačuje, že vyskladňování již začalo.
O skutečné příčině poklesu Baltic Dry, a tedy i o situaci čínských ocelářů, však panují pochybnosti. Je možné, že spíše než klesající poptávku po surovinách signalizuje vývoj indexu rostoucí nabídku přepravních lodí. Baltic Dry zaznamenal prudký vzestup v roce 2008, když čínský dovoz komodit vystřelil dramaticky vzhůru, lodní kapacity nebyly k dispozici a přístavy byly ucpané tunami zboží a surovin. Finanční krize pak index vrátila zpět na udržitelnou úroveň, avšak výsledkem této turbulentní etapy byl vzestup objednávek transportních plavidel, obzvlášť těch největších, které se používají při obchodu s Čínou. Konstrukce těchto korábů obvykle trvá tři roky a navzdory některým stornovaným zakázkám je tedy teď na moře spouštěna jedna loď za druhou, což pochopitelně vede k převisu nabídky.
Ostatní indikátory nevzbuzují takový pesimismus jako Baltic Dry. Sazby námořní kontejnerové přepravy se drží na vcelku stabilních úrovních. Letecká přeprava dokonce raketově roste, v květnu meziročně o 34 %. Avšak vzduchem se dopravují hotové výrobky s vysokou přidanou hodnotou, zatímco námořní velkoobchod odráží poptávku po surovinách, ze kterých jsou tyto výrobky zhotoveny. Pokud se v poklesu Baltic Dry zrcadlí víc než jen převis nabídky kapacit, mohlo by se jednat o zlou předzvěst budoucího vývoje.
(Zdroj: The Economist)