Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Co věští index Baltic Dry čínské ekonomice

Co věští index Baltic Dry čínské ekonomice

15.7.2010 15:57
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Puls světového obchodu byl v posledních dvou desetiletích měřen hlavně s pomocí nákladů na námořní přepravu. Jedním z takových ukazatelů je třeba tzv. Baltic Dry Index, který sleduje ceny lodního prostoru na obřích transportních lodích převážejících uhlí, železnou rudu a obilí. Index na sebe v poslední době poutá pozornost analytiků, jelikož za poslední měsíc klesl o 60 %, což je nejdelší série po sobě jdoucích propadů v posledních devíti letech.

Pokud k tomu dodáme, že čínské dovozy železné rudy a uhlí v červnu klesly o 6 % respektive o 8 %, zdá se, že Baltic Dry signalizuje problém na obzoru. Odborníci poukazují na fakt, že propad přepravních tarifů byl nejhlubší u největších plavidel sloužících k transportu železné rudy a uhlí z Austrálie a Brazílie do Číny, což by mohlo naznačovat ochabování poptávky v nejdynamičtější ekonomice světa. Pronájem prostor gigantických korábů stál v květnu 48 000 USD denně, teď se pohybuje kolem 18 000 USD za den.

Čínští oceláři to věru nemají lehké. Opatření na zchlazení trhů s nemovitostmi způsobila pád cen stavební oceli o 17 % (od poloviny dubna). Cena za tepla válcovaných ocelových plátů, které používají výrobci aut a domácích spotřebičů, klesla v podobném rozsahu. Mezitím však v prvních šesti měsících vzrostla cena importované železné rudy o téměř 50 %, což se podepsalo na tenkých maržích. Je tedy možné, že ocelárny vyprazdňují své skladové zásoby, protože zaznamenávají pokles poptávky a protože očekávají, že po zbytek roku budou ceny nezpracované rudy na sestupné trajektorii. Spotové ceny v čínských přístavech v posledních týdnech klesly, což naznačuje, že vyskladňování již začalo.

O skutečné příčině poklesu Baltic Dry, a tedy i o situaci čínských ocelářů, však panují pochybnosti. Je možné, že spíše než klesající poptávku po surovinách signalizuje vývoj indexu rostoucí nabídku přepravních lodí. Baltic Dry zaznamenal prudký vzestup v roce 2008, když čínský dovoz komodit vystřelil dramaticky vzhůru, lodní kapacity nebyly k dispozici a přístavy byly ucpané tunami zboží a surovin. Finanční krize pak index vrátila zpět na udržitelnou úroveň, avšak výsledkem této turbulentní etapy byl vzestup objednávek transportních plavidel, obzvlášť těch největších, které se používají při obchodu s Čínou. Konstrukce těchto korábů obvykle trvá tři roky a navzdory některým stornovaným zakázkám je tedy teď na moře spouštěna jedna loď za druhou, což pochopitelně vede k převisu nabídky.

Ostatní indikátory nevzbuzují takový pesimismus jako Baltic Dry. Sazby námořní kontejnerové přepravy se drží na vcelku stabilních úrovních. Letecká přeprava dokonce raketově roste, v květnu meziročně o 34 %. Avšak vzduchem se dopravují hotové výrobky s vysokou přidanou hodnotou, zatímco námořní velkoobchod odráží poptávku po surovinách, ze kterých jsou tyto výrobky zhotoveny. Pokud se v poklesu Baltic Dry zrcadlí víc než jen převis nabídky kapacit, mohlo by se jednat o zlou předzvěst budoucího vývoje.

Baltic Dry Index

(Zdroj: The Economist)


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data