Tržby v tuzemském maloobchodě včetně motoristického segmentu v únrou vzrostly o meziročních 6,5 procenta, po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny vzrostly v únoru meziměsíčně o 0,8 %. Trh přitom očekával meziroční růst indikátorů jen o 3,8 procenta.
Na celkovém meziročním přírůstku tržeb se nejvíce podílely při stejném počtu pracovních dní letos i loni tržby za prodej motorových vozidel (+4,7 p.b.) a nepotravinářské zboží (+1,4 p.b.). Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily reálně meziměsíčně o 1,8 %; meziročně očištěné o pracovní dny i neočištěné vzrostly o 16,0 %. Pokračoval rychlý meziroční růst prodeje motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 18,1 %, který byl ovlivněn nízkou srovnávací základnou. Tržby za prodej motorových vozidel přesáhly o 3,7 % úroveň prodejů v únoru 2008.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 0,4 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 2,4 % shodně jako bez očištění. Meziročně neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 4,1 %, za prodej potravin o 1,4 %, za prodej pohonných hmot naopak klesly o 0,8 %.
Nejrychleji rostly tržby za prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 20,9 %). K celkovému růstu přispěl i specializovaný prodej textilu a obuvi (růst o 7,0 %), počítačového a komunikačního zařízení (o 5,2 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (o 4,8 %), výrobků pro domácnost (o 3,7 %), farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 1,6 %) a použitého zboží (o 1,2 %).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 101,4 %. Pokračoval výrazný růst cen pohonných hmot (o 11,7 %), podstatně méně pak cen za zboží prodávané v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 2,1 %) a za léky a zdravotnické potřeby (o 0,3 %). Nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 8,0 %) a textilu a obuvi (o 3,8 %).
(Zdroj: ČSÚ)
Analytický komentář Patrie bude následovat.