Pokud sledujete ekonomická a business periodika, pravděpodobně neuniknete několikrát měsíčně tomu, že si přečtete statistiky z různých zdrojů o tom, jak se zrovna ve světě i v české kotlině daří M&A transakcím, tedy česky řečeno prodejům a koupím firem.
Jejich aplikovatelnost pro rozhodování třeba o tom, jestli máte prodat firmu, nebo jestli bude lepší počkat, bývá všelijaká, mj. i proto že ti, kteří se M&A živí, a píší o tom, vás většinou skálopevně ujišťují, že buď (a) firmy se teď zrovna prodávají jako na běžícím páse, nebo (b) firmy se teď zrovna až tak moc neprodávají, ale každou chvíli už to musí začít (autor tohoto článku v tom není čestnou výjimkou :-)).
Ale pochopitelně za tou malou spolehlivostí stojí i prostý fakt že použitelných dat je poměrně málo, společnosti a jejich majitelé neradi zveřejňují údaje, které se týkají konkrétních transakcí, a v Čechách to platí dvojnásob.
Zajímavý pohled, kterým jsme nedávno dostali možnost prostudovat, jsou interní statistiky společnosti, od které máme my, Patria Corporate Finance, řešení pro organizaci virtuálních dataroomů. Takové řešení nám umožňuje nahradit papírový dataroom elektronickým, nastavovat různé úrovně přístupu pro jejich uživatele, což jsou většinou lidé, kteří pracují na akvizici společnosti našeho klienta, a řídit a monitorovat jejich práci v dataroomu. Koho by to zajímalo blíž, konkrétně používáme řešení jedné kanadské firmy, které je založeno na kombinaci klienta pro upload a organizaci dokumentů a webového přístupu, a má celkem dobrý poměr cena-výkon. Protože jim nedělám reklamu, uvedu i to že řešení není úplně dokonalé a má i některé drobné mouchy, stejně jako konkurenční produkty ale celkově s nimi máme dobré 3leté zkušenosti.
Co vyplývá ze statistik této společnosti na základě aktuálních údajů od ca 250 M&A poradenských firem, které její řešení používají, a z ankety která mezi nimi proběhla?
- Každá z těchto M&A firem v průměru zakládá 1 nový dataroom měsíčně. To celkem odpovídá i našim zkušenostem, kdy radíme ca 15-20 firmám při hledání investora ročně. Neznamená to automaticky, že všechny projekty dopadnou, ale je jasně vidět růst, konkrétně za posledních 24 měsíců o 43%, přičemž data jsou především z USA a Kanady, ale i Evropy včetně CEE uživatelů.
- Nové projekty se objevují sezónně – jasný vrchol je v září a říjnu, naopak spíš „mrtvo“ je v lednu a únoru, kdy většina poradců čeká na dodání ročních uzávěrek od svých klientů, aby mohla spustit proces. Dá se tedy čekat, že letos po prázdninách bude celkem rušno.
- V sektoru technologií je nárůst ještě výraznější, a to přestože jejich pokles po pádu v roce 2008 nebyl tak velký jako v jiných odvětvích. Hlavní “buzzwords” kolem technologických transakcí jsou software as a service (SaaS) a dále cloud computing.
- Pro M&A poradce, kteří jsou především z USA, je teď hlavní otazník ohledně dalšího vývoje spojen s koncem kvantitativního uvolňování (QE), a tím, jestli se USA podaří najít rozumnou exitovou strategii z tohoto fiskálního dobrodružství, i když poslední makročísla tomu moc nenasvědčují.
- Naopak, pozitivně vidí otázku daňových změn v USA, což je samozřejmě pro tamější byznys zásadní téma – např. rok 2010 byl hodně ovlivněn vyčkáváním, zda budou zrušeny daňové změny prezidenta Bushe. Pokud by k tomu došlo, pro majitele firem by to znamenalo výrazný nárůst daně z kapitálového výnosu, a proto hodně z nich čekalo až na konec roku 2010, kdy se ukázalo, že současný prezident v tomto musí ustoupit.
Co se dá na základě výše uvedeného čekat v nejbližších měsících v oblasti technologií? Počet a objem transakcí je na vzestupu, ale nedosahuje vrcholu z roku 2008. Poradci, kteří byli v anketě osloveni, v této fázi cyklu očekávají velké transakce ze strany firem, které nahromadily během období 2008 – 2010 zásoby hotovosti (Microsoft, , IBM) a přitom cíle jejich akvizic ještě nemají úplně závratná cenová očekávání.
Z toho by se zdálo, že během druhého pololetí tohoto roku přijde pár zajímavých velkých akvizic. Potom se efekt těchto velkých transakcí spolu s vlnou internetových IPO promítne do očekávání menších firem, a ceny na trhu začnou růst.
Takže závěr je jednoznačný, ale byli jste varování už na začátku článku – firmy v oblasti technologií se prodávají jako na běžícím páse, a to nejlepší teprve začne…