Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Letecká doprava jako motor ekonomiky

Letecká doprava jako motor ekonomiky

27.06.2011 9:11
Autor: Petr Kováč

Minulý týden probíhal v Londýně CEO summit zastřešený slovutným deníkem The Times. Tímto setkáním významných politiků a businessmanů (z celé řady jmen si dovolím např. jmenovat premiéra Davida Camerona, Ruperta Murdocha z News Corporation, Anu Botín CEO Santander UK nebo Boba Diamonda – CEO Barclays) se neslo jedno důležité heslo. Přejít z defensivního přístupu znovu do ofenzivy v rozvoji Velké Británie. Na rozdíl od nálady, která panovala na obdobné akci před rokem, kdy bylo hlavním tématem snižování deficitu, nyní se účastníci hlásili k tomu, že je nutné se aktivně zasloužit o další rozvoj promyšlenou politikou podporující další rozvoj. Jedním konkrétním příkladem byla diskuze o letecké dopravě, resp. o možnosti rozšíření kapacity leteckého uzlu Londýn. Myšlenka to není nijak nová, nicméně plán na postavení další kapacity, ať už prostřednictvím rozšíření Heathrow nebo postavením nového letiště, nevstoupil do realizační fáze. Nyní se tohoto tématu razantně chopil starosta Londýna Boris Johnson a učinil to hlavním tématem svého projevu.

Zdůraznil, že na příkladu Heathrow je transparentně vidět, jak jsou v oblasti infrastruktury dlouhodobá rozhodnutí naprosto klíčová. Před 20 lety Heathrow obsluhovalo více destinací, než je tomu nyní, a odklad rozhodnutí o rozšíření kapacity (který se v té době nabízel) byl tím hlavním důvodem poklesu významnosti tohoto mezinárodního leteckého uzlu. Tato skutečnost má ale přímý dopad na rozvoj domácí ekonomiky. Letecká doprava má jednoznačný vliv na růst či pokles národních ekonomik.

Z tohoto pohledu je tedy zjevné, že úlohou seriózních politiků má být právě sledování takovýchto dlouhodobých trendů či projektů, které sice nemohou být zrealizovány během jednoho volebního období, nicméně mohou skutečně ovlivnit budoucnost národních ekonomik mnohem více než mnohá krátkodobá řešení.

V Británii se v tomto ohledu (nejen v souvislosti s diskuzí o novém letišti, ale i v úvahách o rozvoji další infrastruktury) obracejí ke slavné Viktoriánské době, ve které Británie získala na významnosti právě promyšlenou investiční politikou namířenou do výstavy rozhodujících infrastrukturních staveb.

Není možné odhlédnout od paralely v ČR. Konkrétně rozšíření Letiště Praha o další paralelní dráhu je přesně tím projektem, který by měl být rozumnými politiky podporován a to nejen kvůli tomu, že se doposud jedná o státem vlastněný podnik. Aspekt jednoznačného významu letecké dopravy pro růst domácí ekonomiky platí pro vnitrozemský stát ještě mnohem víc než pro přímořskou krajinu.

Samozřejmě není možné pominout otázku ekologických dopadů, nicméně objektivní pozorovatel musí konstatovat, že letecká doprava za posledních 15 let udělala dramatický technologický posun směrem k nižší hlučnosti a především i efektivnímu provozu včetně nižších emisí. A bohužel do Šanghaje se rychlovlakem dojet nedá – abych si vypůjčil citát od Borise Johnsona.

Na konec si dovolím ještě jednu poznámku týkající se Británie. Politici v diskuzi o nových infrastrukturních projektech nemluví o dalším tištění peněz a zadlužení, ale velice střízlivě uvažují o komerčních aspektech všech takovýchto projektů. To si myslím je nedílnou součástí takovýchto úvah, pokud se mají stát reálnými projekty a ne pomníky bezbřehého zadlužování.


Váš názor
  • Shake Yerbeauty
    25.08.2011 23:39

    Akcie leteckých firem jsou neštěstí. Je to celkem logické. Každej si dnes může koupit letadlo, najmout posádku a létat kam chce kde chce. A pokud na to ještě hippie shake doplácí, pak je to fertigo. A to přiznávám, že Emirates jsou super airlines, docela mě těší, že každý můj let je dotován jejich blbostí. Ale Dubai je pouze mezipřistání. Tu frašku stačí vidět jednou.
    Dan
Aktuální komentáře
18.10.2019
17:44Investiční poučení z optimálního času odvolání brankáře
17:11Nervozita na hlavních trzích stoupá, koruna i pražská burza však rostou  
16:15Blanas: Nebojme se robotů
16:10Coca-Cola: Zahraniční expanze a méně cukru vyšperkovalo tržby
14:58Cecchetti: Dolarové intervence by byly velmi špatným krokem
14:57Renault snižuje výhled (komentář analytika)  
14:28Turkstream ještě letos: Gazprom začal plnit ropovod do Turecka, Bulharska, Srbska, Maďarska
13:11Perly týdne: Olivy za Airbus, neuvěřitelné měnové trhy a u nás sociální bezpečí, ale 2 600 dětí bez domova
12:21Volvo přijelo s chmurným výhledem na příští rok (komentář analytika)  
11:19Britské hlasování se blíží a libra mírně roste. Stoupá napětí, nikoli skepse  
11:06Damodaran radí investorům: Jděte tam, kde je nejméně vidět
10:13ČEZ, a. s. – Oznámení o výplatě úrokového výnosu
9:44Renault (-12 %) horším odhadem pro zisk i tržby zahrál na temnou notu
9:34Rozbřesk: Projde dohoda o brexitu britským parlamentem? Velká otázka pro trhy
8:57Smíšená čínská data mohou burzy naladit negativně. Jak vyhodnotí čísla z Avastu?  
8:39Člen bankovní rady Michl: V listopadu budu hlasovat pro ponechání sazeb
8:34Růst čínského HDP ve třetím kvartálu zpomalil: 6 %
8:33Avast (+2,7 %) ve čtvrtletí zvedl tržby i provozní zisk (+komentář analytika)
5:47Fed: Byla Austrálie skutečně 28 let bez recese?
17.10.2019
22:01Americké akcie poblíž historických maxim

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    4:00Čína - HDP, q/q
    4:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
    4:00Čína - Průmyslová výroba, y/y