Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Letecká doprava jako motor ekonomiky

Letecká doprava jako motor ekonomiky

27.6.2011 9:11
Autor: Petr Kováč

Minulý týden probíhal v Londýně CEO summit zastřešený slovutným deníkem The Times. Tímto setkáním významných politiků a businessmanů (z celé řady jmen si dovolím např. jmenovat premiéra Davida Camerona, Ruperta Murdocha z News Corporation, Anu Botín CEO Santander UK nebo Boba Diamonda – CEO Barclays) se neslo jedno důležité heslo. Přejít z defensivního přístupu znovu do ofenzivy v rozvoji Velké Británie. Na rozdíl od nálady, která panovala na obdobné akci před rokem, kdy bylo hlavním tématem snižování deficitu, nyní se účastníci hlásili k tomu, že je nutné se aktivně zasloužit o další rozvoj promyšlenou politikou podporující další rozvoj. Jedním konkrétním příkladem byla diskuze o letecké dopravě, resp. o možnosti rozšíření kapacity leteckého uzlu Londýn. Myšlenka to není nijak nová, nicméně plán na postavení další kapacity, ať už prostřednictvím rozšíření Heathrow nebo postavením nového letiště, nevstoupil do realizační fáze. Nyní se tohoto tématu razantně chopil starosta Londýna Boris Johnson a učinil to hlavním tématem svého projevu.

Zdůraznil, že na příkladu Heathrow je transparentně vidět, jak jsou v oblasti infrastruktury dlouhodobá rozhodnutí naprosto klíčová. Před 20 lety Heathrow obsluhovalo více destinací, než je tomu nyní, a odklad rozhodnutí o rozšíření kapacity (který se v té době nabízel) byl tím hlavním důvodem poklesu významnosti tohoto mezinárodního leteckého uzlu. Tato skutečnost má ale přímý dopad na rozvoj domácí ekonomiky. Letecká doprava má jednoznačný vliv na růst či pokles národních ekonomik.

Z tohoto pohledu je tedy zjevné, že úlohou seriózních politiků má být právě sledování takovýchto dlouhodobých trendů či projektů, které sice nemohou být zrealizovány během jednoho volebního období, nicméně mohou skutečně ovlivnit budoucnost národních ekonomik mnohem více než mnohá krátkodobá řešení.

V Británii se v tomto ohledu (nejen v souvislosti s diskuzí o novém letišti, ale i v úvahách o rozvoji další infrastruktury) obracejí ke slavné Viktoriánské době, ve které Británie získala na významnosti právě promyšlenou investiční politikou namířenou do výstavy rozhodujících infrastrukturních staveb.

Není možné odhlédnout od paralely v ČR. Konkrétně rozšíření Letiště Praha o další paralelní dráhu je přesně tím projektem, který by měl být rozumnými politiky podporován a to nejen kvůli tomu, že se doposud jedná o státem vlastněný podnik. Aspekt jednoznačného významu letecké dopravy pro růst domácí ekonomiky platí pro vnitrozemský stát ještě mnohem víc než pro přímořskou krajinu.

Samozřejmě není možné pominout otázku ekologických dopadů, nicméně objektivní pozorovatel musí konstatovat, že letecká doprava za posledních 15 let udělala dramatický technologický posun směrem k nižší hlučnosti a především i efektivnímu provozu včetně nižších emisí. A bohužel do Šanghaje se rychlovlakem dojet nedá – abych si vypůjčil citát od Borise Johnsona.

Na konec si dovolím ještě jednu poznámku týkající se Británie. Politici v diskuzi o nových infrastrukturních projektech nemluví o dalším tištění peněz a zadlužení, ale velice střízlivě uvažují o komerčních aspektech všech takovýchto projektů. To si myslím je nedílnou součástí takovýchto úvah, pokud se mají stát reálnými projekty a ne pomníky bezbřehého zadlužování.


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  • Shake Yerbeauty
    25.8.2011 23:39

    Akcie leteckých firem jsou neštěstí. Je to celkem logické. Každej si dnes může koupit letadlo, najmout posádku a létat kam chce kde chce. A pokud na to ještě hippie shake doplácí, pak je to fertigo. A to přiznávám, že Emirates jsou super airlines, docela mě těší, že každý můj let je dotován jejich blbostí. Ale Dubai je pouze mezipřistání. Tu frašku stačí vidět jednou.
    Dan
Aktuální komentáře
21.7.2017
15:16Týden technicky: Euro Draghimu nevěří
15:15eBay (-3,4 %) kvartálními čísly otřásl důvěrou investorů
14:54Státní dluh ČR v pololetí stoupl o 175 miliard na 1,79 bilionu korun
14:05České dráhy, a.s.: oznámení úrokové sazby na 9. výnosové období
13:59Tržby a zisk General Electric ve 2. čtvrtletí roku výrazně klesly
13:41Ekonomika KLDR rostla loni nejvíc od roku 1999. Pomohl export i zbrojení
12:25Výsledky Qualcommu investory nezajímaly. Bojí se o výsledek miliardového sporu s Apple Inc.
11:57Kronus: Výsledková sezóna v USA se rozjíždí, jsem zvědavý na GE (video)
11:35Oživení na globálním trhu s hodinkami pomohlo Swatch zvýšit meziročně zisky
11:18Vyšetřování Trumpových vazeb na Rusko se rozšiřuje. Prezident prý zjišťuje, zda si může udělit milost
10:45Unipetrol ohlásil silná kvartální čísla (Komentář analytika Patria Finance)  
10:41Euro přerušilo jízdu, udrží zisky? Koruna nový atak nepodniká  
9:44Rozbřesk: Draghimu se nepodařilo zkrotit euro, to sílí na dvouletá maxima. A koruna otestovala 26,00
9:39Že by renesance? Microsoft opět zářil v cloudu
8:58V Praze bude investory zajímat Unipetrol. Futures naznačují další poklesový den v Evropě  
8:33ECB může za páteční ztráty akciové Asie  
8:04Unipetrol zdvojnásobil pololetní čistý zisk na 6,4 miliardy korun
6:47Pokud chceme být bohatí, musíme stále něco vyrábět. Internetová ekonomika stačit nebude
6:05Kvartálním číslům Unipetrolu pomohou marže i pojistné plnění (Prognóza analytiků Patria Finance)  
20.7.2017
22:04Wall Street zakončila beze změny, Qualcomm po výsledcích -5 %

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    Nebyla nalezena žádná data