Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Letecká doprava jako motor ekonomiky

Letecká doprava jako motor ekonomiky

27.6.2011 9:11
Autor: Petr Kováč

Minulý týden probíhal v Londýně CEO summit zastřešený slovutným deníkem The Times. Tímto setkáním významných politiků a businessmanů (z celé řady jmen si dovolím např. jmenovat premiéra Davida Camerona, Ruperta Murdocha z News Corporation, Anu Botín CEO Santander UK nebo Boba Diamonda – CEO Barclays) se neslo jedno důležité heslo. Přejít z defensivního přístupu znovu do ofenzivy v rozvoji Velké Británie. Na rozdíl od nálady, která panovala na obdobné akci před rokem, kdy bylo hlavním tématem snižování deficitu, nyní se účastníci hlásili k tomu, že je nutné se aktivně zasloužit o další rozvoj promyšlenou politikou podporující další rozvoj. Jedním konkrétním příkladem byla diskuze o letecké dopravě, resp. o možnosti rozšíření kapacity leteckého uzlu Londýn. Myšlenka to není nijak nová, nicméně plán na postavení další kapacity, ať už prostřednictvím rozšíření Heathrow nebo postavením nového letiště, nevstoupil do realizační fáze. Nyní se tohoto tématu razantně chopil starosta Londýna Boris Johnson a učinil to hlavním tématem svého projevu.

Zdůraznil, že na příkladu Heathrow je transparentně vidět, jak jsou v oblasti infrastruktury dlouhodobá rozhodnutí naprosto klíčová. Před 20 lety Heathrow obsluhovalo více destinací, než je tomu nyní, a odklad rozhodnutí o rozšíření kapacity (který se v té době nabízel) byl tím hlavním důvodem poklesu významnosti tohoto mezinárodního leteckého uzlu. Tato skutečnost má ale přímý dopad na rozvoj domácí ekonomiky. Letecká doprava má jednoznačný vliv na růst či pokles národních ekonomik.

Z tohoto pohledu je tedy zjevné, že úlohou seriózních politiků má být právě sledování takovýchto dlouhodobých trendů či projektů, které sice nemohou být zrealizovány během jednoho volebního období, nicméně mohou skutečně ovlivnit budoucnost národních ekonomik mnohem více než mnohá krátkodobá řešení.

V Británii se v tomto ohledu (nejen v souvislosti s diskuzí o novém letišti, ale i v úvahách o rozvoji další infrastruktury) obracejí ke slavné Viktoriánské době, ve které Británie získala na významnosti právě promyšlenou investiční politikou namířenou do výstavy rozhodujících infrastrukturních staveb.

Není možné odhlédnout od paralely v ČR. Konkrétně rozšíření Letiště Praha o další paralelní dráhu je přesně tím projektem, který by měl být rozumnými politiky podporován a to nejen kvůli tomu, že se doposud jedná o státem vlastněný podnik. Aspekt jednoznačného významu letecké dopravy pro růst domácí ekonomiky platí pro vnitrozemský stát ještě mnohem víc než pro přímořskou krajinu.

Samozřejmě není možné pominout otázku ekologických dopadů, nicméně objektivní pozorovatel musí konstatovat, že letecká doprava za posledních 15 let udělala dramatický technologický posun směrem k nižší hlučnosti a především i efektivnímu provozu včetně nižších emisí. A bohužel do Šanghaje se rychlovlakem dojet nedá – abych si vypůjčil citát od Borise Johnsona.

Na konec si dovolím ještě jednu poznámku týkající se Británie. Politici v diskuzi o nových infrastrukturních projektech nemluví o dalším tištění peněz a zadlužení, ale velice střízlivě uvažují o komerčních aspektech všech takovýchto projektů. To si myslím je nedílnou součástí takovýchto úvah, pokud se mají stát reálnými projekty a ne pomníky bezbřehého zadlužování.


Váš názor
  • Shake Yerbeauty
    25.8.2011 23:39

    Akcie leteckých firem jsou neštěstí. Je to celkem logické. Každej si dnes může koupit letadlo, najmout posádku a létat kam chce kde chce. A pokud na to ještě hippie shake doplácí, pak je to fertigo. A to přiznávám, že Emirates jsou super airlines, docela mě těší, že každý můj let je dotován jejich blbostí. Ale Dubai je pouze mezipřistání. Tu frašku stačí vidět jednou.
    Dan
Aktuální komentáře
21.4.2018
7:36Víkendář: Obama nabízel falešnou naději, Trump se tím nezdržuje a v Sýrii si jde za svým
20.4.2018
22:04Wall Street zakončila v záporu, Apple -4 %; GE +4 %
18:10Proč se nyní trhy chovají tak zmateně? A jaká bude jejich dlouhodobá návratnost?
17:44Summary: Honeywell potěšil vylepšením výhledu, problémy Schlumbergeru se podepsaly na jeho provozní marži
17:10Pražská burza udržela ztrátu, ke krvácejícímu Tabáku se připojila CETV
16:55Trumpova intervence na ropě, zisky pro dolar a slabý závěr týdne pro korunu  
16:43Jakub Lukáš: Zisky na Monetě – není čas je zrealizovat? (video)
16:25Technická analýza: Libra ustupuje mílovými kroky, přešlapující korunu by mohli rozhýbat bankéři
15:44Jak Severní Korea čaruje s rozpočtem
15:29GE potěšil absencí špatných zpráv, stabilizace je stále daleko (komentář analytika)  
14:50Rusko chce zmírnit dobrovolné restrikce na těžbu ropy
14:27Kdo bude nakonec platit, když udělá robot chybu?
13:33Na pražské burze dnes těžko hledat ziskový titul. Nejvíce ztrácí Tabák
12:55Perly týdne: Nebezpečná technická formace, smrt Amazonem a Trump s Kimem v Praze
12:09Innogy: Investor má zájem o aktivity v ČR
11:56Morgan Stanley: Těžba bitcoinů při kurzu pod 8600 USD je ztrátová
10:33Blockchain přináší příslib rejdařské revoluce v hodnotě bilionu dolarů
10:26De Beers přichází s aplikací, která zajistí etický původ diamantů
10:19Sazby neporostou? Guvernér BoE poslal libru strmě dolů  
10:02Americký výprodej Tabáku se do Prahy nepřesune, Shire odepisuje 3,5 %

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    Nebyla nalezena žádná data