Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Doprava na Dunaji skomírá. Spojením s Rýnem by vznikla evropská tepna

Doprava na Dunaji skomírá. Spojením s Rýnem by vznikla evropská tepna

10.10.2012 16:31
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Plány Evropské unie na vytvoření obchodní tepny mezi Severním a Černým mořem uvázly na mrtvém bodě kvůli nulovému pokroku při modernizaci plavebního kanálu na řece Dunaj. Spory o financování, životního prostředí a přistěhovalecké politice brání v rozvoji druhé nejdelší řeky v Evropě, kterou by pro svůj byznys mohla využít řada velkých společností.

Objem zboží převáženého na Dunaji je o 80 % nižší než v případě Rýna, který je jedním z nejvytíženějších vodních toků kontinentu. Minulý rok bylo po řece ústící do Černého moře transportováno 45 mil. metrických tun nákladu, což je polovina oproti stavu před rozpadem Sovětského svazu. Přeprava nákladů v říčních člunech může přitom vyjít až šestkrát levněji než překonání stejné vzdálenosti po silnici a třikrát levněji než po železnici.

„Soukromý sektor je zoufalý. Rád by Dunaj využil, ale nemůže, a tak se dívá po alternativách,“ tvrdí Karin de Schepper, generální tajemnice organizace Inland Navigation Europe podporující námořní obchod. Části veletoku, který Napoleon Bonaparte označoval za „krále řek“, jsou téměř nesplavné, jelikož bez pravidelného prohrabávání dna se na nich vytváří rozsáhlé mělčiny, obzvlášť v obdobích sucha.

Sedm částí řeky pravidelně vykazuje hloubku menší než 2,5 metru potřebnou k tomu, aby mohla být označena za mezinárodní vodní tok. Loni v září a říjnu byl Dunaj po 38 dní nesplavný kvůli malé hloubce.

Dunaj, pramenící v německém Schwarzwaldu, se line víc jak 2800 kilometrů skrz 10 evropských zemí. Do jeho povodí spadá 19 států a pokrývá téměř pětinu území EU s populací přes 100 milionů. Vodní tok je také středobodem plánu Evropské komise na vytvoření nové cesty z Asie do severozápadní Evropy. K tomu má dojít s pomocí téměř 171kilometrového kanálu mezi německými městy Kelheim a Bamberg, skrz který teče Mohan, největší přítok Rýna. Spojovací kanál, který teoreticky umožnil přímou plavbu mezi nizozemským Rotterdamem a rumunskou Constantou, byl dokončen v roce 1992. Rekonstrukce plavební cesty na Dunaji by lodím plujícím po obvyklé cestě přes Středomoří a Atlantik ušetřila 3400 km.

dunaj

Kvůli zanesenému korytu musí být bárky často naloženy jen z poloviny, aby mohly bezpečně proplout, což zvyšuje náklady a zpožďuje dodávky. Četná přerušení plavby a nutnost kotvit na řece či v přístavech navíc vedou ke krádežím přepravovaného zboží. Po řece se tak převáží hlavně méně hodnotné komodity. Jako vhodnou dopravní tepnu ji odepsala například automobilka Ford, která kdysi Dunaj využívala k transportu vozů vyráběných v rumunské továrně Craiova. Stejně se zachoval Renault se svými modely značky Dacia. Skrz Constantu tak většinou proudí obiloviny a železo. Ovoce a zelenina netvoří ani 0,1 % celkového nákladu.

Investice do Dunaje se na první pohled zdají být solidní: za sedm let do roku 2013 bylo na rozvoj řeky ze strukturálních fondů EU přiděleno 700 mil. EUR. Další miliony plynou z infrastrukturního programu TEN-T, který má za cíl vytvořit nebo posílit hlavní transportní koridory Evropy.

Pokroku však brání žabomyší spory mezi státy tvrdohlavě hájícími své národní zájmy. Ukázkovým příkladem z regionu střední Evropy je slovensko-maďarský spor o vodní dílo Gabčíkovo-Nagymaros. Smlouvu o stavbě společného vodního díla na Dunaji podepsaly Československo a Maďarsko už v roce 1977. Po pádu komunismu ale Maďarsko práce na své půlce přerušilo a Slovensko dokončilo pouze svoji část, která je v provozu 20 let. Mezinárodní soudní dvůr v Haagu v roce 1997 rozhodl, že Slovensko na jednostranné dokončení díla nemělo právo, stejně jako Maďarsko nemělo právo odstoupit od původní smlouvy. Obě strany se do této chvíle nedokázaly dohodnout na kompromisu. Plány na modernizaci přístavu v Constantě, s nimiž mělo Rumunsku pomoci Nizozemí, zastavila diplomatická roztržka mezi Haagem a Bukureští kvůli vstupu Rumunska do Šenghenského prostoru a přílivu rumunských přistěhovalců do Nizozemí. V Německu zas plány na prohloubení koryta Dunaje sabotuje již třetí generace environmentalistů.

(Zdroj: Bloomberg, Čro, E15)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.11.2025
17:54Artur Gevorkyan a Andrej Bátovský o rekordních projektech, příležitostech pro akvizice, sázkách na defence sektor i burze, která posune firmu úplně jinam
17:20Kde jsou vlastně „standardní“ valuace a jak jsou na tom relativně k nim ty současné?
16:53Evropa může kompenzovat cla USA i bez nových smluv, tvrdí šéfka ECB
14:16Pozvánka na setkání s analytikem a makléřem Patrie ve středu 3. prosince v Praze
14:12Centrální banka nemusí být neomylná, ale musí být zodpovědná
12:30Perly týdne: Které akcie nejvíce těží z AI
11:21Dnes se může rozhodovat, jestli trhy vstoupí do korekce. Po veletoči na Wall Street padá i Evropa  
11:00Podnikatelská aktivita v eurozóně solidní, tempo brzdí průmysl
10:49Nové doporučení Patrie: Moneta atraktivní pro dividendy, prostor pro růst omezený  
10:35ČEB, a.s.: Informace o vyplácení úrokových výnosů z emise dluhopisů
10:03FRESH: Rozpočtové tornádo aneb co čekat od nové vlády? Odpovídá Mojmír Hampl
9:04Rozbřesk: Smíšená data z trhu práce komplikují Fedu prosincové rozhodnutí
8:48Výhled Nvidie trhy nepřesvědčil, Goldmani hlásí nárůst shortů a brexit stál Británii až 240 mld. liber  
7:14Slok: Prosincový pokles sazeb by pro Fed byl těžký
20.11.2025
22:01Wall Street pod tlakem: volatilita zasáhla technologie i kryptoměny  
17:37AI a „dobrá deflace“ druhé průmyslové revoluce
16:16Během posledních 15 let došlo k výrazné změně ve fungování Fedu a schopnosti monitorovat jeho politiku
16:02Trh s luxusním zbožím příští rok vzroste o tří až pět procent, očekává Bain
15:08Americký trh práce přinesl v září po několika slabých měsících slušné zlepšení  
14:34Abbott koupí za 21 miliard dolarů výrobce testů na rakovinu Exact Sciences

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data