Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Proč mě rozčilují investoři -„nedoukové“

Proč mě rozčilují investoři -„nedoukové“

19.10.2012 13:53
Autor: Anonymní Investor, ???

Řeknu Vám to na rovinu. O investování a tradingu se s lidmi bavím nerad. A to hlavně proto, že vůbec neví, o čem je řeč (což je ta lepší varianta) nebo proto, že mají polovičaté znalosti (to je ta horší varianta).

Když mluvíte s někým, kdo nikdy nevlastnil akcii či jiný cenný papír (podílový list nepočítám neb jim ho prodal „bankéř“ na pobočce jejich banky, který s největší pravděpodobností sám nevěděl, co klientovi prodává), můžete se snažit, jak chcete a stejně to dotyčný (minimálně napoprvé) nechápe, i když se někdy tváří, že chápe.

To ještě není taková hrůza. Opravdová „tragédie“ ovšem je, když někdo „trochu investuje“. Tzn. že udělá několik málo obchodů ročně. Všichni takoví se totiž chovají víceméně náhodně, a to že někdy vydělají, je vlastně pro ně dlouhodobě ztráta, protože je to nikdy nedonutí hlouběji studovat a následně své znalosti přenést do praxe. Navíc se většinou tváří, že o tom vědí své, a že jim nikdo nemusí nic radit. Pokud radu chtějí, tak konkrétní nákupní doporučení. Což jak ti zkušenější z Vás vědí, je nesmysl, protože když Vám řeknu, že akcie ČEZu bude na 100 % za rok stát 1 000 , tak na téhle informaci stejně s bídou vydělá půlka lidí, protože emočně nezvládnou volatilitu pozice.

Chyby, které dennodenně vidím, a které mi programově pijí krev:

1. Absence dlouhodobé strategie
Já opravdu respektuji, že každý se na trzích chová jinak. K pravidelným ziskům může vést spoustu cest. Na druhou stranu pozoruji, že když už nějakou strategii lidi mají, tak nevidím, že by byla dostatečně silná, nemluvě o tom, že jí daní jedinci nejsou schopni konzistentně dodržovat.

2. Přeskakování z jedné strategie do druhé
Další věc, ze které mě jímá hrůza. Zpravidla sleduji, že když už se lidé rozhodnou, že budou pracovat nějakým způsobem „strategicky“, tak to po prvním neúspěchu vzdají. Úplně klasický příklad, se kterým se setkávám – investor „nedouk“ zahlédne někde nějakou strategii, několik měsíců ji pozoruje, jak by mohla fungovat a je nedůvěřivý. V momentě, když strategie funguje z jejich pohledu dostatečně dlouho (většinou déle než je nutné), začnou jí obchodovat. Samozřejmě každá strategie má slabší chvilky, a když tak dlouho dobře fungovala, tak jako naschvál (z mého pohledu zcela logicky) začne selhávat ve chvíli, kdy do ní nasypu reálné peníze. „Něco je špatně!!!“ rozezvučí se tamtamy mysli. A rychle šup - strategii přeruším nebo přeskočím do jiné. Samozřejmě chvíli poté strategie zase jako na potvoru začne fungovat. Ale to zpravidla už ten dotyčný neví, nebo mu to stejně přijde podezřelé.

Mimochodem tohle je bezvadný příklad psychologie obchodování = nejdříve strach, pak chamtivost a pak zase strach. Výsledek – investor „nedouk“ prodělá…

3. Mýtus, že akcie dlouhodobě jenom rostou, takže to vysedím
Jasně, indexy historicky rostly, ale:
a/ Je to jenom historie.
b/ (a to je důležitější) Tohle je vždy ilustrováno na příkladu indexů. Ale jak víme, báze indexu se v čase vyvíjí a zároveň my se snažíme zpravidla vybírat jednotlivé akcie. Je dokázáno, že velká většina profesionálních portfolio manažerů (neřku-li individuálních investorů) svůj boj s benchmarky prohrává. Takže akcie rostou, ok. Ale když už, tak si kupte ETF na S&P a držte ho aspoň 10 let. Tam ale máte měnové riziko, takže pánbůh s vámi.

4. Money management je cizí slovo
Lidi to fakt neřeší a vlastně ani neví, co to je. Upřímně - zní to úplně jinak, než jaký to vlastně má význam. Ale práce se stop-lossy a velikostí pozice je to, co je stejně důležité jako vstup do pozice. Ale povídejte to průměrnému investorovi. Jedním uchem tam a druhým ven…

No myslím, že by se toho našlo daleko víc, ale (minimálně) pro dnešek to stačí. Když už mě nebaví se o tom s někým bavit (resp. mě to rozčiluje), tak jsem to mohl aspoň napsat.

Díky, že jste to dočetli až do konce.

Mějte se krásně a hodně zdaru.

Investor


Váš názor
  • Kartářka nebo finanční poradce - vyjde to nastejno
    25.10.2012 17:29

    U pana Žabži opět není povolení diskuze. Napíšu vám svoje zkušenosti s finančními poradci. Jsou jen špatné. V právě začínající krizi jsem poptával levné úvěry pro prodej bytů . Poradce od Partners mi poradil úrok 6 % s 5letou fixací. Prý přijde obrovská inflace, je to 4 roky a ještě nepřišla. Rozhodli jsme se celá rodina zrušit pojistky. Poradce se nás snažil převědčit k jiné pojistce a různým připojištěním. Je to blbost , máme jiné přijmy. Do třetice naše banka nás cpala do podílových a jiných fondů. Mnozí mí známí přišli o vše a ještě museli zaplatit doplatit fondu. Což je totální paradox.
    Jezdec.
    • Re: Kartářka nebo finanční poradce - vyjde to nastejno
      08.11.2012 10:11

      Hele, poradenství v jakékoliv podobě je de facto mystifikace, fabulace a manipulace. Poradenství není sofistikovaná věda. Je to pouze individuální projev, založený na vlastních pocitech a informacích, který už vůbec nemusí kolidovat s pocity druhé strany. A kde máš jistotu, že strana, která se nechala ovlivnit poradenstvím, neměla lepší výsoledky, kdyby se řídila vlastními informacemi a pocity? Prostě je to moderní šarlatánství, víc NIC.
      Jesse
    • Re: Kartářka nebo finanční poradce - vyjde to nastejno
      08.11.2012 9:40

      Nu, existuje takové zrádné pravidlo, které nepotápí jen jedno plavidlo. Nevím proč si někdo myslí, že pokud existuje určitá informace, která Vám dává výhodu na trhu, nebude putovat dál, necháte si ji pro sebe anebo okruh určitých lidí(nejčastěji známí). Proč by finanční poradce měl kvalitně poradit, když na tom obchodu může vydělat sám. Nevěřte, neboť věřit poradci je zkoro jako věřit církvi. Hodně zdaru Malý Nevim
      Malý Nevim
      •  
        08.11.2012 10:03

        Pokud dělám analýzu - poradenství , musím ze sebe vydat to nejlepší. Jinak přijdu o zakázku. Tak nerozumím tomu proč vy finanční poradce neměl udělat totéž ? To potom není poradce. To si můžu vytáhnout kostky a házet si s nimi pro zábavu. Ukončeme tuto debatu. Je to plácání prázdnou slámou. Já poradenství nemám moc rád. Když mě někdo přesvědčuje jak je poradenství skvělé a nutné, připomene mi to smutný rozhovor s jednim kamarádem. Jejich firma se dostala díky krizi do potíží. Najali si známého milionáře majitele velké poradenské firmy. Za drahé peníze dostali rady, které věděli . Při skleničce se následně dozvěděli, že jeho předcházející firmy zkrachovali. Úspěch nastal až se začal věnovat poradenství.
        Jezdec.
      •  
        08.11.2012 9:44

        Ale stačí to napsat jen jednou, ne?:-))
        Jesse
    • Re: Kartářka nebo finanční poradce - vyjde to nastejno
      08.11.2012 9:40

      Nu, existuje takové zrádné pravidlo, které nepotápí jen jedno plavidlo. Nevím proč si někdo myslí, že pokud existuje určitá informace, která Vám dává výhodu na trhu, nebude putovat dál, necháte si ji pro sebe anebo okruh určitých lidí(nejčastěji známí). Proč by finanční poradce měl kvalitně poradit, když na tom obchodu může vydělat sám. Nevěřte, neboť věřit poradci je zkoro jako věřit církvi. Hodně zdaru Malý Nevim
      Malý Nevim
    • Re: Kartářka nebo finanční poradce - vyjde to nastejno
      08.11.2012 9:40

      Nu, existuje takové zrádné pravidlo, které nepotápí jen jedno plavidlo. Nevím proč si někdo myslí, že pokud existuje určitá informace, která Vám dává výhodu na trhu, nebude putovat dál, necháte si ji pro sebe anebo okruh určitých lidí(nejčastěji známí). Proč by finanční poradce měl kvalitně poradit, když na tom obchodu může vydělat sám. Nevěřte, neboť věřit poradci je zkoro jako věřit církvi. Hodně zdaru Malý Nevim
      Malý Nevim
    • Re: Kartářka nebo finanční poradce - vyjde to nastejno
      08.11.2012 9:40

      Nu, existuje takové zrádné pravidlo, které nepotápí jen jedno plavidlo. Nevím proč si někdo myslí, že pokud existuje určitá informace, která Vám dává výhodu na trhu, nebude putovat dál, necháte si ji pro sebe anebo okruh určitých lidí(nejčastěji známí). Proč by finanční poradce měl kvalitně poradit, když na tom obchodu může vydělat sám. Nevěřte, neboť věřit poradci je zkoro jako věřit církvi. Hodně zdaru Malý Nevim
      Malý Nevim
    • Re: Kartářka nebo finanční poradce - vyjde to nastejno
      08.11.2012 9:40

      Nu, existuje takové zrádné pravidlo, které nepotápí jen jedno plavidlo. Nevím proč si někdo myslí, že pokud existuje určitá informace, která Vám dává výhodu na trhu, nebude putovat dál, necháte si ji pro sebe anebo okruh určitých lidí(nejčastěji známí). Proč by finanční poradce měl kvalitně poradit, když na tom obchodu může vydělat sám. Nevěřte, neboť věřit poradci je zkoro jako věřit církvi. Hodně zdaru Malý Nevim
      Malý Nevim
    • Re: Kartářka nebo finanční poradce - vyjde to nastejno
      08.11.2012 9:40

      Nu, existuje takové zrádné pravidlo, které nepotápí jen jedno plavidlo. Nevím proč si někdo myslí, že pokud existuje určitá informace, která Vám dává výhodu na trhu, nebude putovat dál, necháte si ji pro sebe anebo okruh určitých lidí(nejčastěji známí). Proč by finanční poradce měl kvalitně poradit, když na tom obchodu může vydělat sám. Nevěřte, neboť věřit poradci je zkoro jako věřit církvi. Hodně zdaru Malý Nevim
      Malý Nevim
    • Re: Kartářka nebo finanční poradce - vyjde to nastejno
      25.10.2012 18:44

      S těmi doplatky fondu možná myslel poplatek za obhospodařování fondu-ehm-rozkradení fondu:)Možná ten poplatek už nebylo z čeho strhnout,tak jim vzali dům.K čemu jsou vlastně banky.Měly by být pouze státní.
      ?
      • PetrR
        25.10.2012 18:53

        To těžko, fondy jsem obchodoval. Ten si průběžně strhávají, ty prodáváš za vyhlašovasnou obchodní cenu pro stanovený den a´t si v mínusu, či v plusu...Jediná možnost, což by ovšm byl jejich problém v neznalosti, některé fondy jsou stanovené na minimální ,časový úsek, poku ho nedodržíš, platíš výstupní poplatek, ale to je dáno dopředu...
        Velkamedvědice
        • Re: PetrR
          25.10.2012 19:45

          Oni ti poradci se snaží uživit jak můžou v rámci platných zákonů.Je to jejich práce.Bohužel většinou o lži.Pánové Žabžové si našli zaměstnavatele,kteří jim platí,aniž by museli dělat práci těch fin.poradců.Umí jen říkat své názory a kritizovat-radit?V čem jsou tedy poradci horší než mluvčí-od nichž se zaměstnavatel distancuje-neboť říkají jen vlastní názor.Je tedy podle pana Žabži práce poradce jako podvod?A je podvod lákat investory ke svému brokerovi za nehorázné obchodní poplatky?Mezi práci poradce a pana Žabži nevidím rozdíl.Vy ano?
          ?
          • názor
            26.10.2012 1:55

            já si nejsem jistý - je to jako dobré vyhonění či pořádná půlhodinová šukačka s plácnutím pravačky na zadeček? já si myslim, že špatné není anii jedno ani druhé, to druhé je ale vzácnějš. Obojí vede ke ztrátě, aŤ jenom semene nebo i majetku.....NĚKDY SE NĚCO I URODÍ. Tož tak.
            db
          • PetrR
            25.10.2012 19:52

            Proboha proč mě vykáš? Tendenční otázce nerozumím. Možná nějací xenofobní primitovové dělí lidi na poradce a jiné. Já je dělím na slušné a podvodníky. "Když si byl malej, chtěl si být velkej, teď se Ti to povedlo, tak už kurva nelkej"
            Velkamedvědice
            • VM
              26.10.2012 13:18

              NOK teď nemám. Dívám se na HLF a přemýšlím zda zariskuji a koupím. Měli by mít dobré výsledky a měla by tam být šance něco vydělat. uvidím dnes večer. Příští týden se podívám na KITD. Možná, že by se tam mohlo i něco pozitivního dít. Na NOK se chystám až se začne prodávat nový telefon. Doufám , že cena NOKu ještě klesna tak na 2,2 . Myslím si, že by se mohli jejich telefony velmi dobře prodávat. Vycházím z poptávky mladých. Znám situaci na trhu v Západní Evropě. Je to pouze můj názor a můj pocit. Za fusakli netahám, jen jsem změnil produkt, aby z toho nebylo poznat s kým bylo jednáno. Pan Žabža je odborník a nechci znevažovat jeho práci. Jen říkám, že mé zkušenosti jsou takové jako jsou. Je jedno zda si jdete pro radu k finační skupině Partners či čarodějnici . Důležitá je vlastní hlava a rozum.
              Jezdec.
              • Re: VM
                26.10.2012 13:26

                S Tvým závěrem přesně souhlasím.Máme svoji hlavu. Poradci tě tak mohou navést na produk, co odpovídá Tvé představě investice, ale rozhodně Tě neporadí ze směrem trhů. To je problém i pro renomované analytiky z mezinárodních agentur, natož pro vílu u přepážky.
                Velkamedvědice
    • Re: Kartářka nebo finanční poradce - vyjde to nastejno
      25.10.2012 18:42

      HLAVNĚ se řiď video radami pana Zabzi.Skoncis v ridi:)Ale on neradí.Jen říká svůj názor.
      ?
    • Re: Kartářka nebo finanční poradce - vyjde to nastejno
      25.10.2012 17:37

      Žádnou ztrátu podílovému fondu určitě doplácet nemuseli. To Tě někdo tahá za fusekli. Co je jiný fond těžko říct. Co má Žabža společného, že jste naletěli finančním u poradci mi nedochází. Diskuze uzavřel proo, že si chytráci neschopni investovat sami na něm léčeli mindráky, skutečně není vědma.Držíš ještě NOK??
      Velkamedvědice
  • Rozhovor
    24.10.2012 16:19

    Peněženka: Já nosím v sobě peníze. Těžko si něco užitečnějšího představiti lze. Stojan na deštníky: Souhlasím ale netřeba se v hodnocení plést. Kdybych já neexistoval je nutné mě hned vynalézt. Vlajková tyč: Já přejdu skromně bez komentáře. Beze mne jak by prapory mohly ukázat své tváře? Jsem skromná a mlčím když nesu prapor. Ostatně nemám právo říkat svůj názor. Talisman: Nosit štěstí je mé povolání nikoliv věc odvahy. Jiná trojice (zdvihne hlavu) Nádherné povahy!
    Pound
    • Re: Rozhovor
      24.10.2012 16:21

      Nebo třeba mlčeti zlato.
      Velkamedvědice
  •  
    24.10.2012 15:55

    vas kdyby zde cetli kdo to tu nezna tak vas polituje ze prodelavate vsichni i gate...:D...cekate na navrat up na pozice ze ztrat ? :D
    OPTIMISTA
    •  
      24.10.2012 15:58

      Já čekám volební oporu a v prosinci výše než dnes. Ovšem, co čekám já....
      Velkamedvědice
  • Z radosti, že chvíle je sladká
    24.10.2012 15:18

    líbezná - zapřísahá dámu, v níž našly útulek radost adůstojnost, jakož i všelijaké dobro, aby mu věnovala přízen´a polibky, které mu už rok náleží. Senher Savaricu, štědrý přebohatě i k poslednímu poddanému, lidé vědí svatě, že slavné činy tvé jsou chváli hodny i velkodušná slova tvá a život plodný. ,, I připadl hrad Austorsovi a poezie Pierovi, a on zpíval ženě Bernarda de Tierci".
    Pound
    • Re: Z radosti, že chvíle je sladká
      24.10.2012 15:36

      Inu, kolik třešní, tolik višní
      Velkamedvědice
  • CNBC
    24.10.2012 14:23

    http://www.cnbc.com/id/49526511
    Pound
  • WB
    24.10.2012 14:19

    celou deobu v paví telce. Ještě po přestávce bude. BH má nyní 40 miliard volných tolarů...
    Kalka.
    • Re: WB
      24.10.2012 14:29

      Slušně improvizuje. Hlupák. Asi četl a.i.
      Velkamedvědice
  • Co předpokládá pohyb?
    24.10.2012 12:44

    Odpověď: Stálost předpokládá pohyb.
    Pound
Aktuální komentáře
06.05.2025
16:09Palantir Technologies (Investiční tipy): Lídra indexu S&P 500 doběhla realita (-13 %)  
14:59Pokud jednání s USA selžou, EU zavede cla za 100 miliard eur
14:29Kdo je Buffettův nástupce? Nenápadný Kanaďan je součástí Berkshire již 25 let
13:24Šok v Německu: Merz se napoprvé nestal kancléřem. Druhý pokus ještě dnes
13:12FLASH: Merz utrpěl šokující porážku. Nezískal potřebné množství hlasů ke zvolení kancléřem
12:27Podpis nových Dukovan musí čekat. EDF i KHNP chystají právní kroky
11:25Damodaran: Investoři dopad cel na Apple přeceňují a nedoceňují jeho schopnost adaptovat se
11:21Čínské firmy obcházejí americká cla manipulací s fakturami, upozornil FT
11:04Výsledky FIXED: Obrat loni narostl, ale na ambiciózní půlmiliardový cíl nedosáhl
10:53Kam dál po strmém růstu? Akcie v Evropě míří dolů, americké futures také  
10:50Šindel: Dubnová inflace výrazně zpomalila, ovšem při stále silném růstu jádrové inflace
10:27Soudní pře kolem jaderného tendru: Nabídka KHNP je ve všech parametrech výhodnější, ať EDF zveřejní svou
9:19Rozbřesk: Fed půjde od zápasu k zápasu, aneb tvrdá americká data nejsou tak zlá
8:54Merz přichází na německou scénu, Fordu klesne zisk kvůli clům, americký berňák nestíhá a futures jsou smíšené  
6:09Trump jako budíček pro Evropu? Podcast MakroMixér s Alexandrem Hobzou, který se podílel na vzniku Draghiho zprávy
05.05.2025
17:41Setkání s analytikem a makléřem Patrie již zítra v Českých Budějovicích
17:32Firmy se cel nebojí? Průzkumy ISM za duben nedopadly špatně  
16:38Burza v USA otevírá v červeném. V Evropě roste DAX a z titulů Erste po oznámení akvizice  
14:53Obchodní chaos. Trumpovo eso v rukávu, Powellova noční můra
13:07Týdenní výhled: Fed sazby nezmění, ČNB nejspíš ano. Z našich tipů reportují AMD, PLTR, UBER nebo MELI  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - CPI, y/y