Jak se ovládá světová ekonomika? Nejdřív necháte vaše podniky nekontrolovaně expandovat, množit se a s pomocí levných úvěrů a exportních garancí je dotujete. Počkáte, až zlikvidují zahraniční konkurenci, a poté provedete konsolidaci, při níž přijdou slabí na špalek. A takhle postupujete z odvětví do odvětví.
Čína je momentálně v závěrečné fázi tohoto procesu v loďařském průmyslu. V uplynulých deseti letech se v zemi vyrojily stovky loděnic a jejich počet spolu se státními molochy dosáhl 1647. Výsledkem jsou obrovské nadkapacity. V rámci vládou nařízené stabilizace odvětví bude muset být uzavřena či sloučena třetina až polovina loděnic.
Státem kontrolovaní výrobci jsou ve výhodě, jelikož disponují snazším přístupem k úvěrům, a mohou si tak dovolit dál vyplácet mzdy, nakupovat suroviny a poskytovat výhodné finanční podmínky klientům. Dokládá to statistika objednávek. China State Shipbuilding Corp., China Shipbuilding Industry Corp. a další státní koncerny získaly v prvním pololetí tři čtvrtiny všech nových zakázek. I když se dá očekávat, že státní loděnice koupí vybrané soukromé konkurenty, většina jich půjde na odpis, jelikož jejich výrobní kapacity už nejsou potřeba.
„Soukromé loděnice nemají šanci. S jakými inovacemi mohou přijít, když nemají ani na výplaty?“ komentuje situaci v sektoru Park Moo Hyun z jihokorejského brokera (14,51 USD, -1,16%) Securities. Jeho slova potvrzuje osud China Rongsheng Heavy Industries Group, největšího čínského soukromého výrobce lodí, který musel začátkem července požádat o ochranu před věřiteli. Letos se mu nepodařilo získat zakázku na jedinou loď. „Vláda teď chce sázet na kvalitu, nikoli na kvantitu,“ tvrdí Park.
Po vyhlášení insolvence China Rongsheng, kdy se řada propuštěných pracovníků vydala protestovat před brány loděnice, zveřejnil Peking nový tříletý plán konsolidace odvětví, v jehož rámci má dojít k redukci kapacit. Rejdaři objednávající si čínské lodě, motory a hlavní součástky by měli získat preferenční zacházení u bank. Vybrané loděnice budou smět vydávat dluhopisy.
Čínská loďařská asociace kalkuluje, že třetině výrobních provozů hrozí uzavření do pěti let. Šéf Yangzijiang Shipbuilding Holdings, čínské soukromé loďařské dvojky, je ohledně výhledu odvětví ještě skeptičtější. Zavřít prý bude muset polovina loděnic, přičemž ze zbytku bude v zisku jen 20 %. Analytici možnost slučování a akvizic vzhledem k nedostatečné poptávce v oboru příliš optimisticky nevidí. Poukazují ale na to, že vláda by na ně mohla tlačit kvůli obavám ze sociálního napětí. Odvětví, které zaměstnává přes 670 tisíc lidí, je navíc považováno za strategicky důležité.
Podle posledního plánu má konsolidace dostoupit takového stupně, aby 70 % výstupu do roku 2015 připadalo na deset největších loděnic. V roce 2011 to bylo 48 %. Číňané se na pozici jedničky mezi loďaři dostali v roce 2008, kdy jejich loděnice podle údajů rejdařské firmy Clarkson registrovaly objednávky na 218 mil. tun nosnosti. Předstihly tím jihokorejské konkurenty, kteří dnes disponují pouze 65 loděnicemi.
Za prvních sedm měsíců letošního roku čínské loděnice přijaly objednávky na 27,8 mil. tun nosnosti, což představuje 47 % veškerého globálně objednaného objemu. Na Jihokorejce připadlo 33 % zakázek podle hmotnosti.
(Zdroje: Bloomberg, Reuters)