Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Adidas ve 2Q: Proč se (možná) není třeba tolik bát „profit warningu“?

Adidas ve 2Q: Proč se (možná) není třeba tolik bát „profit warningu“?

7.8.2014 9:54
Autor: Jan Šumbera, Patria Research

Výrobce sportovního vybavení minulý týden zveřejnil profit warning pro letošní a následující rok. Ve stávajícím období ohlásil změnu cílového zisku na 650 mil. EUR z původně plánované hodnoty v rozmezí 830 – 930 mil. EUR, pro příští rok pak již nepočítá s dosažením smělých čísel na úrovni tržeb (17 mil. EUR) a provozní marže (11 %). Akcie Adidasu po oznámení profit warningu započaly prudký pokles a 19 % a aktuálně obchodují na 56,43 EUR.

Pří pohledu na hospodaření druhého čtvrtletí, které dnes Adidas oficiálně oznámil, však najdeme celou řadu pozitiv. V první řadě společnost hlásí meziroční růst tržeb o 2,4 %. To je výrazně lepší výsledek, než kterého bylo dosaženo v prvním čtvrtletí, kdy se tržby propadly o 5,8 %. Důvodem je především zvýšený zájem o výrobky divize adidas, ale daří se také Reebok. Pokud bychom navíc očistili tržby o kurzové vlivy, společnost by hlásila růst tržeb na úrovni 10 %.

Společnost rozděluje své podnikání do tří klíčových divizí – velkoobchodu, retailu a ostatních operací, mezi které patří především golfová divize.

Je pravdou, že hrubá marže za všechny tři divize klesla o 90 bps na 49,2 %. Na druhou stranu společnost v tomto ukazateli hlásí mezikvartální zlepšení o 10 bps a zdá se tak, že se podařilo marži stabilizovat. Co víc, současná úroveň marže, respektive její pokles z hodnot okolo 50 %, je důvodem výpadku divize TaylorMade-adidas Golf, která ve 2Q snížila objem tržeb o 21,9 % na 271 mil. EUR. To je zhruba stejná hodnota, které divize dosáhla v prvním čtvrtletí (264 mil. EUR). S ohledem na mezikvartální růst objemu zásob (rychlejší než růst tržeb) se pak zatím částečně odkládá proces výraznějšího snižování cen (částečné snížení proběhlo, což je patrné na hrubé marži), který by měl v následujících měsících přispět k odprodání starších modelových verzí v TaylorMade-adidas Golf. Zdá se proto, že Adidas ve ztrátové golfové části našel své poptávkové dno (úroveň tržeb mezi 260 – 270 mil. EUR) a plánovaná restrukturalizace by neměla vést k dalšímu zhoršení provozních výsledků. Na druhou stranu je dlužno dodat, že pro zbytek roku je taková informace spíše negativní, když nižší nacenění přebytečných zásob nadále bude tlačit na pokles marže.

Celkový objem tržeb pozitivně ovlivnil vývoj ve zbylých dvou divizích, které tvoří zhruba 89 % celkových tržeb. Velkoobchod rostl o 3,5 % a zvrátil tak vývoj prvního čtvrtletí, kdy klesl o 5 %. Stejně tak posílil maloobchod, a to dokonce o 10,5 %. Výsledky celkově ovlivnil pozitivní sentiment v poptávce po fotbalovém vybavení, kde se projevil úspěch Adidasem sponzorovaných národních týmů. Zvýšený zájem tak hlásí trhy v Německu, Argentině či Kolumbii. Pozitivnímu trendu by v následujících měsících měla přispět také začínající fotbalová sezóna a obvyklé turné klíčových mančaftů v portfoliu Adidas, kterými jsou Real Madrid a Manchester United. V souhrnu tak společnost počítá v letošním roce s tržbami z prodeje fotbalového vybavení na úrovni 2 mld. EUR. Velkoobchodní tržby pak těží také z vyššího zájmu o běžecké vybavení, u dceřiné společnosti Reebok je pak zájem o výrobky z oblasti fitness.

Na meziročně horším provozním výsledku (-12,5 %) se pak podepsal především vyšší objem nákladů na marketing a celkovou prodejní síť. Ty by měly růst i v dalších 18 měsících, když společnost představila svůj plán na zvýšení povědomí a brandové síly na trzích především Latinské Ameriky. Společnost na druhou stranu hodlá zbrzdit dříve avizovaný růst počtu prodejních míst v Rusku, kde celková nestabilita a nepříznivý vývoj rublu vede k přehodnocení dřívějších plánů.

Z celkových výsledků je tedy patrné, že Adidas dokázal stabilizovat pokles ve své ztrátové golfové divizi, která tlačí na pokles hrubé marže. Tu by postupně mohl zvyšovat vyšší objem realizovaných prodejů v retailové divizi, kde se marže v prvním čtvrtletí pohybovala těsně pod úrovní 60 %. Úkolem Adidas je pak dozajista maximalizovat prodeje skrze online kanály, u nichž je obvyklá vyšší marže spojená s nižšími provozními náklady. Společnosti také zdárně oživila poptávku ve velkoobchodní divizi. Pokud se tedy podaří efektivně usídlit plánované výdaje do marketingové podpory, golfová divize neklesne pod své poptávkové dno prvních dvou kvartálů a případně se také změní nepříznivé nastavení mezinárodních kurzů, Adidas by mohl zastavit pokles marže a postupně navyšovat objem dosažených tržeb. Negativní vliv odprodeje starších modelových řad sice bude proti tomuto trendu v krátkodobém horizontu působit, dlouhodobě by však neměl přetrvat. Společnost by pak ve střednědobém horizontu mohla těžit i z navýšení objemů tržeb ve fotbalové divizi (dopomůže turné po asijských zemích Adidasem sponzorovaných mužstev, a také zvýšený zájem o fotbal v USA, kde založení nového klubu připravuje hlavní tvář Adidasu David Beckham). Pro letošní rok však přílišný optimismu brzdí vývoj na úrovni provozní marže. Ta totiž v prvním čtvrtletí dosáhla 7,4 %, což je výrazně více, než dnes upravený výhled pro letošek předpokládá. Ten totiž počítá s hodnotou okolo 6,5 - 7 %, namísto původně odhadovaných 8,5 – 9 %. To tedy znamená, že v následujících kvartálech lze očekávat spíše nižší míru profitability, což ostatně potvrzuje také druhé čtvrtletí, kdy se provozní marže snížila na 6,3 %.

Adidas po poklesu obchoduje na úrovni P/E násobku 18,11, což je pod průměrem v daném sektoru 23,91.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data