Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Tesla tlak „zabijáků“ z Německa neustojí, její valuace půjde dolů

Tesla tlak „zabijáků“ z Německa neustojí, její valuace půjde dolů

25.09.2015 12:34
Autor: Redakce, Patria.cz

Německé automobilky daly jasně najevo, že hodlají vzít útokem luxusní vozy od Tesly. Je tak možné, že společnost Elona Muska nesměřuje k dominanci v celém odvětví, ale stane se pouze katalyzátorem, který změní chování hlavních hráčů. Náskok, který Tesla má, se zmenšuje a jeho význam je zejména v Evropě pochybný. Ukázalo se to na autosalónu ve Frankfurtu, kde automobilky VW, Audi, Porsche, BMW i Daimler kladly velký důraz na jejich nové elektromobily. O některých se otevřeně hovořilo jako o „zabijácích Tesly“. Většinou jde o koncepty, které se na trh nedostanou dříve než v roce 2018. S ohledem na to, jak se vyvíjejí tržby Tesly, ale nelze hovořit o nějakém velkém tlaku, kterému by automobilky čelily.

Mission E od Porsche bude zrychlovat z nuly na 100 km za hodinu za 3,5 sekundy, což odpovídá výkonu sportovních modelů od Tesly. Jeho nabití na 80 % ale trvá pouze 15 minut. E-tron Quattro SUV od Audi by mělo mít podobné parametry. Mercedes zatím nepředstavil žádný vůz, který by Tesle konkuroval. Oznámil však, že s ním na trh hodlá přijít. BMW sleduje trochu jinou strategii. Nesnaží se o výrobu elektromobilů s velkým dojezdem, ale rozšiřuje svou současnou nabídku elektromobilů. Právě dojezd je kamenem úrazu u většiny současných vozů a Tesla zatím tento problém umí řešit nejlépe. V reálném provozu se ale ani jejím vozům nedaří dosáhnout takového dojezdu, o kterém společnost oficiálně hovoří.

Nejvíce elektromobilů na hlavu najdeme v Norsku. V této zemi také proběhlo porovnání toho, jakým dojezdem se chlubí vybrané vozy (minimum a maximum, v km). Výsledky jsou shrnuty v grafu:

dalsi

Zdroj: EVNorway.no

Tesla má tedy před konkurencí velký náskok, ale vozům se spalovacími motory se stále vyrovnat nemůže. Její vozy jsou navíc drahé. V srpnu se v Norsku prodávalo více vozů i3 (které jsou asi o 60 % levnější) i více vozů Nissan Leaf. Řada zákazníků se tedy nedomnívá, že kvůli výhodám spojeným s delším dojezdem stojí za to platit vyšší cenu.

V Norsku jsou elektromobily podporovány řadou kroků – nevztahují se na ně dovozní cla ani daň z přidané hodnoty, mají přístup do pruhů vyhrazených pro autobusy, vláda podporuje síť dobíjecích stanic. Tyto vozy jsou tak podobně atraktivní jako ty klasické, ale ani v takové situaci nedovede Tesla získat vedoucí pozici na trhu. V Německu, kde se elektromobily nijak nedotují, je pak pro ni situace ještě horší. Tržby Tesly jsou nyní vyšší než u konkurence díky tomu, že se zaměřuje na luxusní vozy. Ale nové modelové řady od německých automobilek změní i to. Společnost Bosh, která je jejich hlavním dodavatelem baterií, navíc věří tomu, že do tří let se dojezd zvýší na 500 kilometrů.

Tesla se tak stane jednou z mnoha firem, tradiční automobilky budou těžit z výhod, které už dnes mají. Prodávají miliony vozů, a to jim umožňuje zvyšovat náklady spojené s výzkumem a vývojem elektromobilů. Tesla v první polovině letošního roku prodělala 338 milionů dolarů a až se na trhu objeví konkurenční vozy, bude těžké udržet valuaci jejích akcií tam, kde se nachází nyní.

V Evropě a v Číně nemá Tesla navíc ani zdaleka takové lobbistické páky jako v USA. V těchto zemích tak budou sítě pravděpodobně budovány s ohledem na místní standardy a ne podle toho, co by vyhovovalo Tesle. Řada lidí věří ve výhodu, kterou má společnost přicházející na trh s přelomovým produktem. Takový pohled ale ignoruje sílu, kterou mají zavedené společnosti.

Očekávalo se například, že Apple Watch podkope pozici švýcarských výrobců hodinek, ale k tomu nedochází. Tyto firmy také experimentují s chytrými hodinkami, ale nemusí nikam spěchat. Pro ně je výhodnější čekat, jaké budou zkušenosti Applu. Německé automobilky a jejich japonské protějšky jsou na tom, co se týče Tesly, podobně. Pro ni bude těžké přežít v boji s technologicky vyspělými firmami, které mají dost zdrojů a čekají na vhodnou dobu k útoku.

Autorem je Leonid Bershidsky.

Zdroj: Bloomberg


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.02.2020
22:06Výprodeje na Wall Street pokračovaly i na konci týdne
17:48Smutek akciových soutěží krásy
17:03Aktivita v sektoru služeb USA klesla, je nejnižší od roku 2013
16:32UNICAPITAL Invest I a.s. - Oznámení o výplatě výnosu dluhopisů
16:31Euro na závěr týdne ožilo, akcie naopak padají  
15:52The Economist: Akcie velkých technologií na roztrhání. Nebo ne?
15:36Čínský solární průmysl by mohl letos vzrůst o 50 procent
14:10Německá hnědouhelná elektrárna Schkopau bude patřit EPH
14:03Z centrálního bankéře detektivem, aneb jak je těžké určit dopady viru
12:25Perly týdne: Nová kultovní akcie, recese s 25 % pravděpodobností a u nás větší kontrola investic
11:33Inflace v eurozóně v lednu zrychlila na 1,4 %
11:01Největší evropská pojišťovna Allianz dosáhla rekordního zisku
10:49IHS: Růst podnikatelské aktivity v eurozóně v únoru zrychlil
10:42Nečekaně dobrá data se míjí účinkem, obavy na trzích převažují  
10:41Damodaran: Aktuální cena rizika na realitách, akciích a dluhopisech
9:35Prodej aut v Číně v půlce února kvůli epidemii klesl o 92 procent
9:11Rozbřesk: Prodej aut v Číně propadá o hrozivých 92 %. ECB reviduje, nakupuje a reinvestuje...
8:55Nové případy nákazy koronavirem navyšují pesimismus na trzích, EU jedná o rozpočtu  
8:48S&P: Vládní dluhy letos narostou na 53 bilionů dolarů. O 30 procent víc proti roku 2015
8:24Cena zlata kvůli koronaviru vystoupila na sedmileté maximum

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data