Německé automobilky daly jasně najevo, že hodlají vzít útokem luxusní vozy od Tesly. Je tak možné, že společnost Elona Muska nesměřuje k dominanci v celém odvětví, ale stane se pouze katalyzátorem, který změní chování hlavních hráčů. Náskok, který má, se zmenšuje a jeho význam je zejména v Evropě pochybný. Ukázalo se to na autosalónu ve Frankfurtu, kde automobilky , , , i kladly velký důraz na jejich nové elektromobily. O některých se otevřeně hovořilo jako o „zabijácích Tesly“. Většinou jde o koncepty, které se na trh nedostanou dříve než v roce 2018. S ohledem na to, jak se vyvíjejí tržby Tesly, ale nelze hovořit o nějakém velkém tlaku, kterému by automobilky čelily.
Mission E od bude zrychlovat z nuly na 100 km za hodinu za 3,5 sekundy, což odpovídá výkonu sportovních modelů od Tesly. Jeho nabití na 80 % ale trvá pouze 15 minut. E-tron Quattro SUV od by mělo mít podobné parametry. Mercedes zatím nepředstavil žádný vůz, který by Tesle konkuroval. Oznámil však, že s ním na trh hodlá přijít. sleduje trochu jinou strategii. Nesnaží se o výrobu elektromobilů s velkým dojezdem, ale rozšiřuje svou současnou nabídku elektromobilů. Právě dojezd je kamenem úrazu u většiny současných vozů a zatím tento problém umí řešit nejlépe. V reálném provozu se ale ani jejím vozům nedaří dosáhnout takového dojezdu, o kterém společnost oficiálně hovoří.
Nejvíce elektromobilů na hlavu najdeme v Norsku. V této zemi také proběhlo porovnání toho, jakým dojezdem se chlubí vybrané vozy (minimum a maximum, v km). Výsledky jsou shrnuty v grafu:
Zdroj: EVNorway.no
má tedy před konkurencí velký náskok, ale vozům se spalovacími motory se stále vyrovnat nemůže. Její vozy jsou navíc drahé. V srpnu se v Norsku prodávalo více vozů i3 (které jsou asi o 60 % levnější) i více vozů Nissan Leaf. Řada zákazníků se tedy nedomnívá, že kvůli výhodám spojeným s delším dojezdem stojí za to platit vyšší cenu.
V Norsku jsou elektromobily podporovány řadou kroků – nevztahují se na ně dovozní cla ani daň z přidané hodnoty, mají přístup do pruhů vyhrazených pro autobusy, vláda podporuje síť dobíjecích stanic. Tyto vozy jsou tak podobně atraktivní jako ty klasické, ale ani v takové situaci nedovede získat vedoucí pozici na trhu. V Německu, kde se elektromobily nijak nedotují, je pak pro ni situace ještě horší. Tržby Tesly jsou nyní vyšší než u konkurence díky tomu, že se zaměřuje na luxusní vozy. Ale nové modelové řady od německých automobilek změní i to. Společnost Bosh, která je jejich hlavním dodavatelem baterií, navíc věří tomu, že do tří let se dojezd zvýší na 500 kilometrů.
se tak stane jednou z mnoha firem, tradiční automobilky budou těžit z výhod, které už dnes mají. Prodávají miliony vozů, a to jim umožňuje zvyšovat náklady spojené s výzkumem a vývojem elektromobilů. v první polovině letošního roku prodělala 338 milionů dolarů a až se na trhu objeví konkurenční vozy, bude těžké udržet valuaci jejích akcií tam, kde se nachází nyní.
V Evropě a v Číně nemá navíc ani zdaleka takové lobbistické páky jako v USA. V těchto zemích tak budou sítě pravděpodobně budovány s ohledem na místní standardy a ne podle toho, co by vyhovovalo Tesle. Řada lidí věří ve výhodu, kterou má společnost přicházející na trh s přelomovým produktem. Takový pohled ale ignoruje sílu, kterou mají zavedené společnosti.
Očekávalo se například, že Watch podkope pozici švýcarských výrobců hodinek, ale k tomu nedochází. Tyto firmy také experimentují s chytrými hodinkami, ale nemusí nikam spěchat. Pro ně je výhodnější čekat, jaké budou zkušenosti Applu. Německé automobilky a jejich japonské protějšky jsou na tom, co se týče Tesly, podobně. Pro ni bude těžké přežít v boji s technologicky vyspělými firmami, které mají dost zdrojů a čekají na vhodnou dobu k útoku.
Autorem je Leonid Bershidsky.
Zdroj: Bloomberg