AB InBev tváří tvář obavám evropských regulátorů o sílu super pivovaru po spojení se SABMillerem se rozhodl, že odprodá značky Peroni a Grolsch. Chce tím právě zmírnit obavy regulátora, že by kombinace AB InBev a měla až příliš dominantních postavení na evropském trhu s pivem.
Podle informací osoby obeznámené s celou věcí ještě finální rozhodnutí nepadlo. Takže ve výsledku může být všechno jinak nebo mohou být odprodány třeba jiné značky piv apod. Není zatím zcela jasné, jestli k tomu skutečně dojde.
Ani potenciální cena, za kterou by se prodej měl uskutečnit, není znám. Podle odhadů se ale má jednat o jednotky miliard. Potenciálními kupci by se mohli rekrutovat z řad světových konkurentů spojované dvojice - tedy , americký apod.
Není jasné, jestli by regulátor vůbec úbytek tržního podílu požadoval po spojené entitě. AB InBev ji zdá se, provede bez ohledu na to, jestli to regulátor bude chtít.
Obyčejně regulátor v Evropě zasahuje, pokud na nějakém trhu by kombinovaný tržní podíl všech piv na nějakém trhu přesáhl 40 %. Z těch západoevropských trhů toto splňuje jen ten belgický, kde má AB InBev přes 53 % trhu. Podle analytiků se očekává, že by se dalo očekávat, že by regulátor požadoval i snížení tržního podílu možná trošku překvapivě na českém trhu.
Pokud by se ovšem regulátor zaměřil i na určité produktové řady jako třeba ležák v láhvi, tak pak by převzetí SABMilleru bylo mnohem komplikovanější, co se pohledu regulátora týče.
Spojení ale stále dává smysl, zejména kdy AB InBev čelí problémům svých klíčových značek a nemá ani příliš dobrou pozici v trzích jako je Afrika nebo Jižní Amerika. S nákupem SABMilleru tento problém pomine. Obě společnosti čelí ovšem velké konkurenci malých pivovarů, které postupně ukrajují tržby gigantům. Důvodem je, že zejména evropské spotřebitele už přestala bavit stále stejná chuť a vrhli se na testování rozmanitosti jednotlivých typů a způsobů výroby piva.
AB InBev se dohodl na převzetí SABMilleru již před nějakou dobou. Výše obchodu je 71 mld. liber. Jedná se o tak velkou operaci, že si na ní musel AB InBev připravit i externí financování ve výši 75 mld. USD. AB InBev po spojení očekává, že by mu to mohlo přinést pozitivní synergické efekty v objemu 1,4 mld. liber ročně po 4 letech od dokončení akvizice.
Zdroj: FT