Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Neměly by se na elektromobilitu připravovat hlavně elektrárny a přenosové soustavy?

Neměly by se na elektromobilitu připravovat hlavně elektrárny a přenosové soustavy?

09.10.2017 18:01
Autor: Redakce, Patria.cz

Velké ropné firmy neustále uvažují o tom, jak se vypořádat s možným vrcholem a následnou stagnací poptávky po ropě. Utility se ale s něčím takovým musely vypořádat už dávno. Jenže právě ony si možná budou v nadcházejících letech užívat opětovného růstu poptávky po elektrické energii. Ukazuje na to jeden prostý výpočet, říká Liam Denning z Bloomberg Gadfly.

Pokud vezmeme za příklad americký trh, dospějeme k následujícímu: V roce 2015 jezdilo v USA asi 190 milionů osobních vozů. Pro jednoduchost předpokládejme, že jednou budou všechny nahrazeny elektromobily, které na 1 kWh ujedou 3,5 mil, při provozu budou mít 10 % ztráty energie z článků a ročně průměrně ujedou 13 000 mil. Vyjde nám, že vzniklo nové významné centrum poptávky po elektřině.

Výsledný odhad nové poptávky po elektřině je v grafu vyznačen v posledním sloupci a je srovnáván s poptávkou domácností, služeb, průmyslu a současné dopravy. Zmíněný jednoduchý výpočet naznačuje, že poptávka po elektrické energii by se zvýšila zhruba o pětinu:

a

Pokud by k popsanému scénáři skutečně došlo, století staré stagnující odvětví by se těšilo asi 20% růstu poptávky. Šlo by o revoluční změnu, která by ale vyžadovala obrovské investice do přenosových soustav. Celková potřeba nových investic se bude do značné míry odvíjet od toho, kdy a jak budeme elektromobily nabíjet. Analytici z Rocky Mountain Institute ve své nové studii tvrdí, že do pěti let by v USA mohlo jezdit 2,9 milionu elektromobilů a poptávka po elektrické energii by se kvůli tomu zvedla o 11 TWh. Tedy jako kdyby vznikl další New Hampshire.

Rychlost, s jakou se budeme pohybovat směrem k elektromobilitě, není zatím ani zdaleka jasná. Trend ale ano a stejně tak je zřejmé, že celý systém výroby a přenosu elektrické energie by na změny měl být připraven. Podle zmíněné analýzy existuje riziko, že spadneme do problému „slepice, nebo vejce“: Tedy že automobilky budou čekat na to, až proběhnou investice do potřebné infrastruktury a utility budou zase čekat na vyšší počet elektromobilů. Pokud mají utility pokrýt dodatečné investice vyššími sazbami, musí jim to umožnit regulátoři. V konečném důsledku tedy záleží na tom, jak moc je pro vládu důležitá ochrana ovzduší.

 

Čtěte více:

Renault-Nissan bude v Číně vyrábět elektromobily
29.08.2017 13:45
Francouzsko-japonská automobilová aliance Renault-Nissan bude v Číně v...
Technická analýza: Ropa bojuje o psychologickou hranici 50 dolarů za barel
05.10.2017 16:42
I přes výrazný propad zásob surové ropy, který včera reportovala mezi...
Méně zakázek pro tuzemské automobilky…
09.10.2017 10:10
Výsledek tuzemského průmyslu dopadl oproti očekávání výborně. Jeho výr...

Váš názor
  • Naopak
    10.10.2017 8:14

    Budoucí vozidla si budou samy vyrábět energii a nemusí být nutně elektrická. Po 18ti měsících testů a dosažení Sigma 5 se bude demo nové technologie konat v listopadu t.r. před 40 přítomnými vědci a zástupci z průmyslové sféry. Přímý přenos z demo bude video streamingem. Média patrně nebudou přítomny - účelem je, aby management ČEZu a podobných firem ještě nejméně půl roku činil chybná investiční rozhodnutí. Nejedná se o žert, vynálezce a jeho partneři to takhle chtějí. Upřesnění podám jakmile bude k dispozici. Parametry: CoP s výměníkem tepla s účinností 0,1 je 2000. Bez výměníku tepla je CoP přes 20.000. BOM (Bill Of Materials) na jeden reaktor je 2 centy.
    Detective
    • Re: Naopak
      11.10.2017 13:59

      Co to je za článek? asi někoho chorobného. Nemá hlavu ani patu.
      uran
      •  
        11.10.2017 14:01

        Chtěl jsem napsat názor né článek. Článek je vpořádku
        uran
  • Konecne redakce pekny a dulezity clanek!
    09.10.2017 20:55

    Dulezity aspekt elektromobilu - kde se veme elektricka energie , dalsi aspekt jak budeme nabijet, kolik dojedeme a zda budeme topis svitit poustet sterace radio, jak budeme vyrabet -lithium a kobalt a jak budeme ekologicky likvidovat — spousta ovcanu krici elektroauta jupi ja je ale to je A. Nikdo nerika B,C,D,E...
    martík
Aktuální komentáře
21.02.2020
22:06Výprodeje na Wall Street pokračovaly i na konci týdne
17:48Smutek akciových soutěží krásy
17:03Aktivita v sektoru služeb USA klesla, je nejnižší od roku 2013
16:32UNICAPITAL Invest I a.s. - Oznámení o výplatě výnosu dluhopisů
16:31Euro na závěr týdne ožilo, akcie naopak padají  
15:52The Economist: Akcie velkých technologií na roztrhání. Nebo ne?
15:36Čínský solární průmysl by mohl letos vzrůst o 50 procent
14:10Německá hnědouhelná elektrárna Schkopau bude patřit EPH
14:03Z centrálního bankéře detektivem, aneb jak je těžké určit dopady viru
12:25Perly týdne: Nová kultovní akcie, recese s 25 % pravděpodobností a u nás větší kontrola investic
11:33Inflace v eurozóně v lednu zrychlila na 1,4 %
11:01Největší evropská pojišťovna Allianz dosáhla rekordního zisku
10:49IHS: Růst podnikatelské aktivity v eurozóně v únoru zrychlil
10:42Nečekaně dobrá data se míjí účinkem, obavy na trzích převažují  
10:41Damodaran: Aktuální cena rizika na realitách, akciích a dluhopisech
9:35Prodej aut v Číně v půlce února kvůli epidemii klesl o 92 procent
9:11Rozbřesk: Prodej aut v Číně propadá o hrozivých 92 %. ECB reviduje, nakupuje a reinvestuje...
8:55Nové případy nákazy koronavirem navyšují pesimismus na trzích, EU jedná o rozpočtu  
8:48S&P: Vládní dluhy letos narostou na 53 bilionů dolarů. O 30 procent víc proti roku 2015
8:24Cena zlata kvůli koronaviru vystoupila na sedmileté maximum

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    9:30DE - PMI v průmyslu
    10:00EMU - PMI v průmyslu
    10:30UK - PMI v průmyslu
    11:00EMU - CPI, y/y
    16:00USA - Prodeje starších domů