Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Neměly by se na elektromobilitu připravovat hlavně elektrárny a přenosové soustavy?

Neměly by se na elektromobilitu připravovat hlavně elektrárny a přenosové soustavy?

09.10.2017 18:01
Autor: Redakce, Patria.cz

Velké ropné firmy neustále uvažují o tom, jak se vypořádat s možným vrcholem a následnou stagnací poptávky po ropě. Utility se ale s něčím takovým musely vypořádat už dávno. Jenže právě ony si možná budou v nadcházejících letech užívat opětovného růstu poptávky po elektrické energii. Ukazuje na to jeden prostý výpočet, říká Liam Denning z Bloomberg Gadfly.

Pokud vezmeme za příklad americký trh, dospějeme k následujícímu: V roce 2015 jezdilo v USA asi 190 milionů osobních vozů. Pro jednoduchost předpokládejme, že jednou budou všechny nahrazeny elektromobily, které na 1 kWh ujedou 3,5 mil, při provozu budou mít 10 % ztráty energie z článků a ročně průměrně ujedou 13 000 mil. Vyjde nám, že vzniklo nové významné centrum poptávky po elektřině.

Výsledný odhad nové poptávky po elektřině je v grafu vyznačen v posledním sloupci a je srovnáván s poptávkou domácností, služeb, průmyslu a současné dopravy. Zmíněný jednoduchý výpočet naznačuje, že poptávka po elektrické energii by se zvýšila zhruba o pětinu:

a

Pokud by k popsanému scénáři skutečně došlo, století staré stagnující odvětví by se těšilo asi 20% růstu poptávky. Šlo by o revoluční změnu, která by ale vyžadovala obrovské investice do přenosových soustav. Celková potřeba nových investic se bude do značné míry odvíjet od toho, kdy a jak budeme elektromobily nabíjet. Analytici z Rocky Mountain Institute ve své nové studii tvrdí, že do pěti let by v USA mohlo jezdit 2,9 milionu elektromobilů a poptávka po elektrické energii by se kvůli tomu zvedla o 11 TWh. Tedy jako kdyby vznikl další New Hampshire.

Rychlost, s jakou se budeme pohybovat směrem k elektromobilitě, není zatím ani zdaleka jasná. Trend ale ano a stejně tak je zřejmé, že celý systém výroby a přenosu elektrické energie by na změny měl být připraven. Podle zmíněné analýzy existuje riziko, že spadneme do problému „slepice, nebo vejce“: Tedy že automobilky budou čekat na to, až proběhnou investice do potřebné infrastruktury a utility budou zase čekat na vyšší počet elektromobilů. Pokud mají utility pokrýt dodatečné investice vyššími sazbami, musí jim to umožnit regulátoři. V konečném důsledku tedy záleží na tom, jak moc je pro vládu důležitá ochrana ovzduší.

 

Čtěte více:

Renault-Nissan bude v Číně vyrábět elektromobily
29.08.2017 13:45
Francouzsko-japonská automobilová aliance Renault-Nissan bude v Číně v...
Technická analýza: Ropa bojuje o psychologickou hranici 50 dolarů za barel
05.10.2017 16:42
I přes výrazný propad zásob surové ropy, který včera reportovala mezi...
Méně zakázek pro tuzemské automobilky…
09.10.2017 10:10
Výsledek tuzemského průmyslu dopadl oproti očekávání výborně. Jeho výr...

Váš názor
  • Naopak
    10.10.2017 8:14

    Budoucí vozidla si budou samy vyrábět energii a nemusí být nutně elektrická. Po 18ti měsících testů a dosažení Sigma 5 se bude demo nové technologie konat v listopadu t.r. před 40 přítomnými vědci a zástupci z průmyslové sféry. Přímý přenos z demo bude video streamingem. Média patrně nebudou přítomny - účelem je, aby management ČEZu a podobných firem ještě nejméně půl roku činil chybná investiční rozhodnutí. Nejedná se o žert, vynálezce a jeho partneři to takhle chtějí. Upřesnění podám jakmile bude k dispozici. Parametry: CoP s výměníkem tepla s účinností 0,1 je 2000. Bez výměníku tepla je CoP přes 20.000. BOM (Bill Of Materials) na jeden reaktor je 2 centy.
    Detective
    • Re: Naopak
      11.10.2017 13:59

      Co to je za článek? asi někoho chorobného. Nemá hlavu ani patu.
      uran
      •  
        11.10.2017 14:01

        Chtěl jsem napsat názor né článek. Článek je vpořádku
        uran
  • Konecne redakce pekny a dulezity clanek!
    09.10.2017 20:55

    Dulezity aspekt elektromobilu - kde se veme elektricka energie , dalsi aspekt jak budeme nabijet, kolik dojedeme a zda budeme topis svitit poustet sterace radio, jak budeme vyrabet -lithium a kobalt a jak budeme ekologicky likvidovat — spousta ovcanu krici elektroauta jupi ja je ale to je A. Nikdo nerika B,C,D,E...
    martík
Aktuální komentáře
28.05.2025
17:24Americko – evropská akciová rotace a přínosy umělé inteligence pro obě ekonomiky
16:55Akciově trhy mírně ztrácí, čeká se na Nvidii a zápis z Fedu  
16:09Nvidia dnes reportuje čísla za první kvartál. Co od očekávat?
14:20Firma Shein podle zdrojů mění plány, chce vstoupit na burzu v Hongkongu
13:37Novým šéfem automobilové skupiny Stellantis se stane Antonio Filosa
12:40Grantham: Umělá inteligence je dobrá myšlenka. Právě proto na ní vzniká bublina
11:49Nebankovní firmy letos poskytly 77 miliard Kč, meziročně o 14 pct více
11:49RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:38Akcie v lehké defenzivě. Nervozita na dluhopisech se vrací a večer reportuje Nvidia  
11:24EU se blíží k cílům v oblasti klimatu a energetiky pro rok 2030, uvedla EK
11:23M2C si jde na pražskou burzu pro až 240 milionů korun. Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:59V Německu v květnu ubylo lidí bez práce, nezaměstnanost klesla na 6,2 procenta
9:43Sněmovna přiřkla ČNB větší pravomoce, týká se to bank, komoditních derivátů i informací o fondech
9:25Bloomberg: Japonsko po 34 letech přišlo o pozici největšího věřitele na světě
9:17Rozbřesk: Japonské puzzle: slabé aukce “brnkají” trhům na nervy
8:37Akciové trhy dnes zahájí po rally na Wall Street nevýrazně. Centrem pozornosti Trumpova obchodní politika a výsledky Nvidie  
6:20Bank of America vybírá tři favority pro růst
27.05.2025
22:00Trump odstartoval mohoutnou rally na Wall Street; Tesla +7 %  
18:00Proč internetové nadšení zvedalo evropské akcie a AI tak nečiní?
17:29Tvrdá bitva technologických gigantů o každý zlomek pozornosti

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
20:00USA - Zápis z jednání FOMC