Zejména v USA je téma „smrti tradičního maloobchodu“ velmi populární, ale živě se o něm diskutuje i u nás. V jaké fázi se tento proces nachází nyní? Podle FTAlphaville agentura Standard & Poor's tvrdí, že 20 % firem, které nemusí dosáhnout na rating CCC, je nyní právě z maloobchodu. Jinak řečeno, na řadě jsou defaulty. Adam Ozimek z ale varuje před přílišným pesimismem.
Ozimek v první řadě poukazuje na téměř rekordní počet pracovních míst v americkém „kamenném“ maloobchodě. Jak konkrétně ukazuje následující graf, poslední propad počtu pracovních míst nastal před rokem 2010, poté se opět zvedá a již nějaký čas osciluje kolem historických maxim. A z tohoto pohledu lze o smrti tohoto subodvětví hovořit jen těžko.
Popsaný vývoj pracovních míst již není tak překvapivý, pokud vezmeme v úvahu růst celé ekonomiky. Pak totiž zjistíme, že podíl maloobchodu na celkové ekonomické aktivitě skutečně klesá. Ozimek k tomu dodává, že jde zejména o důsledek přesunu k internetovým obchodům. K útlumu tedy skutečně dochází, ale stále je těžké říci, proč jsou někteří lidé tak posedlí hovory o kolapsech a smrti maloobchodu, píše FTAlphaville.
Jednou z příčin může být řada prázdných prodejen a supermarketů. Podle Cowan Research je v USA nyní kolem 49 čtverečních stop maloobchodního prostoru na obyvatele, zatímco ve Velké Británii se toto číslo pohybuje kolem 22 a v Kanadě je to dokonce jen 13 čtverečních stop. Popsaný útlum se tak zejména v USA projevuje prázdnými uzavřenými obchody, což pro běžného člověka představuje velmi viditelnou známku retailové „smrti“.
Kterým společnostem se v popsaném prostředí vede nejlépe? Podle FTAlphaville není zejména s ohledem na rostoucí příjmovou nerovnost překvapivé, že vítězí firmy nabízející diskontní ceny. Ve Velké Británii jde například o Aldi či Primark, situaci v USA dobře popisuje následující graf s počtem nově otevřených obchodů různých společností:
„Smrt maloobchodu je tak spíše nepochopením vývoje v sektoru, který se adaptuje na změny v poptávce, internet, ale také pokřivenou strukturu společnosti. V zemi, kde bohatí lidé z měst shánějí luxusní zboží a kde se zbylé masy stravují v Dunkin Donuts a nakupují v ,“ míní FTAlphaville.
Zdroj: FTAlphaville