Americký prezident Donald Trump požádal tržního regulátora SEC, aby se zabýval možností změnit systém zveřejňování čtvrtletních výsledků obchodovaných společností na systém pololetní. Cílem takové změny by mělo být omezení nadměrné snahy o maximalizaci krátkodobých výsledků firem na úkor dlouhodobého rozvoje. Podle ekonoma Larryho Summerse mají podobné snahy o podporu takového rozvoje velkou podporu odborníků a na způsobu vedení firem je skutečně co zlepšovat. Jenže důkazů, že akciový trh nutí společnosti vyhýbat se dlouhodobým atraktivním investicím, je podle ekonoma poskrovnu.
„Moji studenti často tvrdí, že známkování je nutí učit se způsobem, který neodpovídá dlouhodobému intelektuálnímu rozvoji. A stejně tak se manažeři vyhýbají velmi časté kontrole jejich výsledků,“ píše Summers na svém blogu. Ale proti takovému pohledu podle něj stojí řada opačně vyznívajících argumentů. Za prvé, existuje řada firem, u kterých trh odměňuje právě jejich dlouhodobou strategii, a snad nejlepším příkladem je . K tomu existuje mnoho technologických „jednorožců“, tedy společností, jejichž valuace převyšuje 1 miliardu dolarů, i když generují jen velmi nízké zisky. A to „naznačuje, že investoři nemají problém dát peníze do důvěryhodné vize“.
Summers pak tvrdí, že „mnoho studií poukazuje na vysokou návratnost akcií společností, které relativně ke své kapitalizaci generují hodně hotovosti“. Pokud by ale investoři preferovali firmy zaměřené na maximalizaci krátkodobých zisků, podobné společnosti by byly předražené a jejich dlouhodobější návratnost by byla naopak podprůměrná. Ekonom poukazuje i na to, že fondy rizikového kapitálu a jiní soukromí investoři po svých společnostech požadují, aby reportovaly měsíčně. Stejně pak postupují ředitelé firem směrem k jejich jednotlivým divizím. Proč by tedy měl být směrem k akcionářům na veřejném trhu lepší jiný přístup?
„Snížení frekvence zveřejňování výsledků by přinášelo více překvapení a pravděpodobnost drastických pohybů trhu by to jen zvýšilo. Manažeři by měli více času pro oddalování negativních zpráv. Změna by zvýhodňovala profesionální investory, kteří jsou v neustálém kontaktu s managementem firem. V době lepšího přístupu k datům a vyšší transparentnosti by byl posun směrem k nižší frekvenci zveřejňování výsledků podivným krokem,“ píše Summers.
Zdroj: Larrysummers.com