„Uber a od základu změnily chování spotřebitelů a fungování zavedených firem. Náš výzkum ukazuje, že se objevují první známky podobného ohrožení, tentokrát na Wall Street. Uber a přitom dosáhly svého úspěchu díky dvěma základním strategiím. Za prvé dosáhly kombinace inovativního produktu a inovativního podnikatelského modelu. Za druhé dokázaly vzbudit zájem u mladého superspotřebitele ještě předtím, než vstoupily na trh. Zavedené společnosti se díky tomu dostaly do těžké defenzivy,“ píší na stránkách Harvard Business Review Eddie Yoon a Kyle Okimoto.
Dvojice tvrdí, že ve finančních službách se již objevují známky úpadku některých tradičních služeb. Příkladem mohou být vzájemné fondy, kterým od roku 2015 klesla aktiva o 500 miliard dolarů, přičemž většina z těchto peněz mířila do pasivních indexových fondů s nižšími náklady. K tomu se přidává nová nabídka alternativních investic, které byly dříve dostupné jen pro mimořádně bohaté jedince. Příkladem může být YieldStreet s nabídkou investičních dluhových nástrojů či lepší přístup do oblasti investic do začínajících společností. Platformy jako AngelList či WeFunder dnes umožňují běžným drobným investorům podílet se na růstu různých startupů.
Možná největším znamením revolučních změn ve financích a na Wall Street je pak podle zmíněné dvojice to, jací jsou dnešní mladí investoři, kteří využívají podobné alternativy. Podle provedeného průzkumu o ně jeví „extrémní zájem“ mladí lidé v průměrném věku 35 let s průměrným příjmem 130 000 dolarů. Měli bychom přitom mít na paměti, že řada podobných investorů během svého dospívání zažila finanční krizi roku 2008 a „možná nikdy si nevytvořila důvěru v akciový trh“. Pro investiční společnosti je tak klíčem k úspěchu i to, aby pro takové lidi dokázaly být atraktivní. Nové společnosti přitom ukazují, že nejlepší jsou pro to nástroje, které jdou jednoduše pochopit a mají nějaký jasně definovaný záměr a důvod. Nejednou se například ukazuje, že ti, kteří poskytli kapitál začínající firmě, jsou zároveň jejími nadšenými zákazníky.
Jak velkým změnám by mohla Wall Street nakonec čelit? Podle HBR tvoří superspotřebitele s chutí pro alternativní investice v USA asi 20 – 25 milionů domácností, které dohromady disponují přibližně 25 biliony dolarů investovatelných aktiv a asi 8 biliony dolarů aktiv spořených na důchod. Jak přitom bylo zmíněno, řada z nich je velmi mladých a s takovými klienty nemá Wall Street velké zkušenosti – jejich typickým klientem je padesátník. Yoon a Okimoto se tak domnívají, že tradiční investiční a finanční společnosti pravděpodobně nástup velkých změn zaspí podobně, jako tomu bylo u tradičních firem v jiných odvětvích. A pak už bude záležet jen na tom, jak rychle se dokážou přizpůsobit.
Zdroj: HBR