Hospodářské dopady omezení souvisejících s epidemií koronaviru v Číně jsou cítit po celém světě, od dřevařů na Novém Zélandu po vývozce potravin ve Spojených státech. Zpoždění či zrušení dodávek čelí vývozci, těžaři i výrobci všeho možného - od uhlí a dřeva po maso a ovoce, upozorňuje agentura Reuters.
Čína je nejlidnatější zemí světa a výrobnou většiny zpracovatelského zboží. Čína je ale také obvykle největším a neukojitelným konzumentem většiny surovin, paliv a potravin.
Kombinace prodloužených svátků v souvislosti s příchodem nového lunárního roku, rychlého šíření koronaviru, který zabil už více než 400 lidí, a omezení pohybu milionů osob však zasáhl logistické kanály v Číně i mimo ni. Zatím jsou ale dopady výraznější u menších položek, jako jsou potraviny a dřevařské produkty. U objemných položek, jako je například železná ruda, uhlí a pohonné hmoty, které mají převážně automatickou vykládku a přepravu do skladů, není vliv zatím tak patrný.
Přerušení vývozu zboží z Číny způsobuje problémy i dalším firmám v dodavatelském řetězci. Jihokorejské automobilce Hyundai chybějí součástky z Číny, proto výrobu v Jižní Koreji přeruší. V Jižní Koreji má přitom svou největší výrobní základnu. dnes naopak uvedl, že pokud jde o koronavirus, nepociťuje v současnosti žádné problémy s narušením dodavatelských řetězců.
Vývoz kulatiny do Číny, který je hlavním zdrojem příjmů novozélandského přístavu Gisborne, byl až do odvolání zastaven. Lesním dělníkům na Novém Zélandu bylo oznámeno, aby zůstali doma. Přístav je druhým největším vývozním místem pro kulatinu na Novém Zélandu a Čína je hlavním trhem pro vývoz dřeva z Nového Zélandu. Na celkových ročních příjmech země se podílí zhruba polovinou.
Také vývoz humrů z Nového Zélandu do Číny, jehož roční hodnota se pohybuje kolem 300 milionů novozélandských dolarů (4,4 miliardy Kč), byl tvrdě zasažen. Místní ceny humra klesly na polovinu, protože se vývozci snaží zbavit zásob. Rybáři proto omezili lov.
Některé čínské přístavy jsou nyní zahlcené zbožím. Vzhledem k tomu, že některá města jsou odříznuta od světa, aby se koronavirus nešířil, nemohou se lidé dostat do práce. Je tudíž nedostatek lidí zastávajících nezbytnou činnost v přístavech, chybějí celní a další úředníci, lidé, kteří mají na starosti manipulaci se zbožím, i kormidelníci remorkérů, kteří pomáhají velkým lodím při vplouvání do přístavu. Kromě nedostatku lidí pro vykládku a nakládku zboží je však i slabá poptávka, a zboží se tak ve skladech hromadí.
Tyto problémy pak mají řetězový dopad i v mnohem vzdálenějších oblastech. Například američtí vývozci zemědělského zboží varují, že některé kontejnerové dodávky se mohou zpozdit. Nervozitu vyvolává i rozhodnutí o odkladu pokut za zpoždění vykládky. Téměř 20 velkých přístavů a dvě přepravní společnosti v Číně snížily či zrušily poplatky za zdržení vykládky či nakládky do 9. února.
"Dopravci prodloužili dobu odkladu poplatků do 9. února, ale přepravci pak mohou čelit vysokým pokutám," varoval výkonný ředitel amerického sdružení pro přepravu zemědělských produktů Peter Friedmann. Upozornil, že běžně poplatky za zdržení u chlazených kontejnerů, které se používají pro přepravu ryb, masa a ovoce, mohou činit až 350 dolarů (8000 Kč) za kontejner a den. Zpoždění vykládky tak může dodavatelům zboží podléhajícího rychlé zkáze, které má nízkou ziskovou marži, způsobit výrazné ztráty.
Odhady dopadu
Ekonomové se mezitím dohadují, jak velký by mohl být dopad na velikost čínské ekonomiky. Podle některých názorů tempo růstu čínské ekonomiky v tomto čtvrtletí kvůli šíření nového typu koronaviru prudce zvolní. V meziročním srovnání by HDP mohl vykázat méně než 2% růst. Znamenalo by to citelné zpomalení proti předchozímu čtvrtletí, kdy čínská ekonomika vykázala meziroční růst o 6 %. Ve hře je také varianta, že proti předchozímu čtvrtletí ekonomika dokonce klesne.
Hlavní ekonomka společnosti Pantheon Macroeconomics pro oblast Asie Freya Beamishová odhaduje, že HDP v Číně proti čtvrtému čtvrtletí klesne, a to právě proto, že mnoho firem bylo nuceno zastavit činnost. Celkem 24 čínských provincií, městských oblastí a regionů, které firmám nařídily, aby minimálně do 10. února zastavily práci, se loni na tvorbě HDP v Číně podílely více než 80 procenty. Na vývozu pak tento podíl dokonce přesáhl hranici 90 procent, upozornil server CNBC.
Zdroje agentury Reuters tvrdí, že kdyby se do druhého týdne protáhla vynucená odstávka v čínské továrně tchajwanského výrobce elektroniky a počítačových součástí Foxconn, mohlo by to mít dopad na dodávky zákazníkům včetně americké společnosti . Foxconn prý zastavil "skoro všechnu" svou výrobu v Číně.
"Úřady říkají, že meziroční růst by mohl být slabší o jeden procentní bod, takže to jsme na pěti procentech. Už to je ale od čínských úřadů zásadní přiznání. Zejména pak v roce, kdy mají dlouhodobý cíl pro snížení chudoby a ten šestiprocentní růst musejí splnit," upozornila Beamishová podle ČTK. "My teď uvažujeme o meziročním růstu 3,8 procenta, když se ale na ta čísla podíváme znovu, dojdeme k meziročnímu růstu možná někde pod dvěma procenty," dodala.
Zdroje: ČTK, Reuters