Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Věčná otázka „BMW nebo Mercedes“ má jednoduchou finanční odpověď

Věčná otázka „BMW nebo Mercedes“ má jednoduchou finanční odpověď

10.09.2020 16:10

Najdeme řadu úvah o tom, zda jsou lepší auta od BMW, či Mercedesu (občas je k diskusi přidáno Audi). Finančních porovnání je již znatelně méně, pokud jsou vůbec nějaká. Včera jsem tu psal o výhledu a fundamentu Daimleru, zmínil jsem i BMW a dnes bych rád pokračoval. Zjistíme minimálně jednu pozoruhodnou věc.

Financializace

Jako řidiči u obou automobilek posuzujeme estetiku jejich vozů, jízdní vlastnosti, motory... Jak to ale vlastně poslední roky chodí uvnitř samotných firem? BMW již roky na provozním toku hotovosti vydělává méně, než kolik investuje. V roce 2019 na provozu vydělalo asi 3,5 miliardy eur a proinvestovalo celkem více než dvojnásobek. Už provozní tok hotovosti přitom táhnou dolů také investice – do pracovního kapitálu. BMW přes to vše vyplácí dividendy (téměř 2,4 miliardy eur v roce 2019). A to vše ústí v masivní potřebu financování zvenčí. Firma tak jen v roce 2019 zvýšila své zadlužení o 7,3 miliard eur.

Běžně by takový chod finančního „motoru“ nějaké firmy vedl docela rychle ke kolapsu. Zde jde ale o to, že z řady automobilek se do značné míry stávají finanční firmy. To znamená, že kvůli leasingu a poskytování financování na nákup vozů roste objem jejich pohledávek a zásob (ony investice do pracovního kapitálu). A tyto investice jsou kryty novými dluhy. Rozvahy tak stále více připomínají finanční instituce a tradiční výkaz toku hotovosti ztrácí na vypovídací schopnosti.

K tomu se přidávají vyšší investice do výzkumu, vývoje a výroby dané elektromobilitou. O ní a jejím dopadu na celý automobilový průmysl se hovoří hodně, o popsané financializaci celého odvětví již mnohem méně. Přitom nám tu vzniká nový, a ne nevýznamný, finanční podsektor, který by v extrému mohl mít i svou vlastní makroekonomickou dynamiku.

Dividendy a hodnota

U Daimleru je mustr toku hotovosti v podstatě stejný, jen s tím rozdílem, že za posledních 12 měsíců byla firma po investicích do provozu v plusu. Pokud tuto částku použijeme jako základ valuace, zjistíme, že současná kapitalizace Daimleru implikuje dlouhodobou stagnaci firmy. U BMW stojíme před oříškem, protože žádné pozitivní volné cash flow firma negeneruje. Můžeme tedy tak maximálně předpokládat, že management firmy je schopen odhadnout, jak skončí ona financializace, elektrifikace a další trendy, a jaké je tudíž nějaké udržitelné volné cash flow. Podle toho nastaví dividendy. Co ukazuje takový pohled?

BMW v minulém roce vyplatilo na dividendách 2,3 miliardy eur, Daimler 3,5 miliardy eur. Kapitalizaci Daimleru by podle mých kalkulací ospravedlnilo, pokud by firma zvyšovala svou dividendu soustavně o 1,5 % ročně. U BMW to je podle mých výpočtů asi 1,4 %. Jinak řečeno, současná kapitalizace Daimleru ve výši cca 48 miliard eur a BMW ve výši cca 42 miliard eur implikuje, že obě firmy budou své dividendy z roku 2019 zvyšovat ročně v podstatě stejným tempem. Co se týče vzorce toku hotovosti a valuace, je tak „finanční“ odpověď na onu otázku „BMW nebo Mercedes“ jednoduchá – je to úplně stejné.

Masivně podhodnocené?

U Daimleru jsem včera zmiňoval názor Morningstar, podle kterého je akcie značně podhodnocená a firma je „no-moat“. Tedy nemá žádnou výraznou konkurenční výhodu. Toto hodnocení je docela pozoruhodné a dvojnásobně ve chvíli, kdy zjistíme, že Morningstar má u BMW hodnocení opačné, „narrow-moat“. Akcie BMW jsou pak podle Morningstar ještě podhodnocenější, než ty od Daimleru, protože firma odhaduje jejich férovou hodnotu na 120 eur (cena na trhu se pohybuje kolem 64 eur). Detaily za těmito valuačními tezemi ale neznám.

*Třeba v Daimleru generovaly finanční služby v minulém roce na tržbách více než 26 miliard eur, zatímco náklaďáky téměř 40 miliard eur a osobní auta 93 miliard eur. Ve finančních službách pracovalo 14 tisíc lidí, v Trucks 83 tisíc lidí a ve výrobě osobáků 145,5 tisíce lidí.

Agregovaná čísla týkající se míry oné financializace jsem nenašel, ale pro hrubou představu – FT v roce 2017 psaly, že celkové úvěrové pohledávky evropských automobilek dosahují asi 400 miliard eur. Pro srovnání – Commerzbank měla ve druhém čtvrtletí letošního roku celková aktiva ve výši kolem 550 miliard eur.



 

Čtěte více:

Víkendář: Němci se snaží dohnat Teslu
25.07.2020 9:06
Vládní dotace na elektromobily vyvolávají v Německu prudký růst poptáv...
Daimler se v USA dohodl na urovnání kvůli emisím naftových vozů
14.08.2020 8:30
Německá automobilka Daimler se ve Spojených státech dohodla na urovnán...
Hrozí Daimleru zákaz prodeje v Německu?
18.08.2020 16:11
Zákaz prodeje na domácím trhu by mohl hrozit německé automobilce Daiml...
Daimler chystá elektroofenzivu a má velmi prostou valuaci
09.09.2020 17:44
Šéf Daimleru Ola Kallenius hovořil před několika dny na Bloomberg Fina...

Váš názor
  •  
    14.09.2020 12:14

    Akcie je podhodnocená a no moat? není to protimluv?
    Pracovitý Prosecký
Aktuální komentáře
22.09.2025
20:24PODCAST Týdenní výhled: Sazby ČNB by měly zůstat delší dobu stabilní  
18:14Začne se Mag7 mnohem více podobat zbytku trhu růstem zisků a také valuacemi?
17:24Strategický krok Allwyn do USA: V řádu miliard dolarů získá kontrolu nad PrizePicks a vstoupí do světa DFS
15:49Technická analýza S&P 500: Býčí trh ještě nemusí být u konce  
15:35Snaha odnaučit AI lhát může vést k lepšímu skrývání lží, ukázal výzkum OpenAI
14:31Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů
13:57Pfizer se dohodl na převzetí výrobce léků proti obezitě Metsera
12:07Nejbohatší Francouz Arnault ostře kritizuje návrh daně pro nejbohatší
11:56Akcie začátkem týdne ztrácejí, zatímco investoři se znovu obracejí ke zlatu  
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba