Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Věčná otázka „BMW nebo Mercedes“ má jednoduchou finanční odpověď

Věčná otázka „BMW nebo Mercedes“ má jednoduchou finanční odpověď

10.09.2020 16:10

Najdeme řadu úvah o tom, zda jsou lepší auta od BMW, či Mercedesu (občas je k diskusi přidáno Audi). Finančních porovnání je již znatelně méně, pokud jsou vůbec nějaká. Včera jsem tu psal o výhledu a fundamentu Daimleru, zmínil jsem i BMW a dnes bych rád pokračoval. Zjistíme minimálně jednu pozoruhodnou věc.

Financializace

Jako řidiči u obou automobilek posuzujeme estetiku jejich vozů, jízdní vlastnosti, motory... Jak to ale vlastně poslední roky chodí uvnitř samotných firem? BMW již roky na provozním toku hotovosti vydělává méně, než kolik investuje. V roce 2019 na provozu vydělalo asi 3,5 miliardy eur a proinvestovalo celkem více než dvojnásobek. Už provozní tok hotovosti přitom táhnou dolů také investice – do pracovního kapitálu. BMW přes to vše vyplácí dividendy (téměř 2,4 miliardy eur v roce 2019). A to vše ústí v masivní potřebu financování zvenčí. Firma tak jen v roce 2019 zvýšila své zadlužení o 7,3 miliard eur.

Běžně by takový chod finančního „motoru“ nějaké firmy vedl docela rychle ke kolapsu. Zde jde ale o to, že z řady automobilek se do značné míry stávají finanční firmy. To znamená, že kvůli leasingu a poskytování financování na nákup vozů roste objem jejich pohledávek a zásob (ony investice do pracovního kapitálu). A tyto investice jsou kryty novými dluhy. Rozvahy tak stále více připomínají finanční instituce a tradiční výkaz toku hotovosti ztrácí na vypovídací schopnosti.

K tomu se přidávají vyšší investice do výzkumu, vývoje a výroby dané elektromobilitou. O ní a jejím dopadu na celý automobilový průmysl se hovoří hodně, o popsané financializaci celého odvětví již mnohem méně. Přitom nám tu vzniká nový, a ne nevýznamný, finanční podsektor, který by v extrému mohl mít i svou vlastní makroekonomickou dynamiku.

Dividendy a hodnota

U Daimleru je mustr toku hotovosti v podstatě stejný, jen s tím rozdílem, že za posledních 12 měsíců byla firma po investicích do provozu v plusu. Pokud tuto částku použijeme jako základ valuace, zjistíme, že současná kapitalizace Daimleru implikuje dlouhodobou stagnaci firmy. U BMW stojíme před oříškem, protože žádné pozitivní volné cash flow firma negeneruje. Můžeme tedy tak maximálně předpokládat, že management firmy je schopen odhadnout, jak skončí ona financializace, elektrifikace a další trendy, a jaké je tudíž nějaké udržitelné volné cash flow. Podle toho nastaví dividendy. Co ukazuje takový pohled?

BMW v minulém roce vyplatilo na dividendách 2,3 miliardy eur, Daimler 3,5 miliardy eur. Kapitalizaci Daimleru by podle mých kalkulací ospravedlnilo, pokud by firma zvyšovala svou dividendu soustavně o 1,5 % ročně. U BMW to je podle mých výpočtů asi 1,4 %. Jinak řečeno, současná kapitalizace Daimleru ve výši cca 48 miliard eur a BMW ve výši cca 42 miliard eur implikuje, že obě firmy budou své dividendy z roku 2019 zvyšovat ročně v podstatě stejným tempem. Co se týče vzorce toku hotovosti a valuace, je tak „finanční“ odpověď na onu otázku „BMW nebo Mercedes“ jednoduchá – je to úplně stejné.

Masivně podhodnocené?

U Daimleru jsem včera zmiňoval názor Morningstar, podle kterého je akcie značně podhodnocená a firma je „no-moat“. Tedy nemá žádnou výraznou konkurenční výhodu. Toto hodnocení je docela pozoruhodné a dvojnásobně ve chvíli, kdy zjistíme, že Morningstar má u BMW hodnocení opačné, „narrow-moat“. Akcie BMW jsou pak podle Morningstar ještě podhodnocenější, než ty od Daimleru, protože firma odhaduje jejich férovou hodnotu na 120 eur (cena na trhu se pohybuje kolem 64 eur). Detaily za těmito valuačními tezemi ale neznám.

*Třeba v Daimleru generovaly finanční služby v minulém roce na tržbách více než 26 miliard eur, zatímco náklaďáky téměř 40 miliard eur a osobní auta 93 miliard eur. Ve finančních službách pracovalo 14 tisíc lidí, v Trucks 83 tisíc lidí a ve výrobě osobáků 145,5 tisíce lidí.

Agregovaná čísla týkající se míry oné financializace jsem nenašel, ale pro hrubou představu – FT v roce 2017 psaly, že celkové úvěrové pohledávky evropských automobilek dosahují asi 400 miliard eur. Pro srovnání – Commerzbank měla ve druhém čtvrtletí letošního roku celková aktiva ve výši kolem 550 miliard eur.



 

Čtěte více:

Víkendář: Němci se snaží dohnat Teslu
25.07.2020 9:06
Vládní dotace na elektromobily vyvolávají v Německu prudký růst poptáv...
Daimler se v USA dohodl na urovnání kvůli emisím naftových vozů
14.08.2020 8:30
Německá automobilka Daimler se ve Spojených státech dohodla na urovnán...
Hrozí Daimleru zákaz prodeje v Německu?
18.08.2020 16:11
Zákaz prodeje na domácím trhu by mohl hrozit německé automobilce Daiml...
Daimler chystá elektroofenzivu a má velmi prostou valuaci
09.09.2020 17:44
Šéf Daimleru Ola Kallenius hovořil před několika dny na Bloomberg Fina...

Váš názor
  •  
    14.09.2020 12:14

    Akcie je podhodnocená a no moat? není to protimluv?
    Pracovitý Prosecký
Aktuální komentáře
21.04.2024
8:58Víkendář: Vysoký dolarový optimismus, zdravá korekce na akciích, ale trend mířící vzhůru
20.04.2024
16:00Summers: Vyšší inflační tlaky nejsou překvapením, celkově je ale stále pravděpodobnější mírný pokles sazeb v letošním roce
8:54Víkendář: Monetární politika je utažená, ale ekonomika hodně stimulována
19.04.2024
22:01Propadu na technologiích vévodil Netflix a Nvidia  
17:46Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?
16:46Poptávka po bezpečí slábne, ale investoři se zpět do akcií nehrnou  
16:37Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
14:31SAB Finance a.s.: Průběžné hospodářské výsledky za leden–březen/2024
13:24Perly týdne: Akcie a zlato za poslední desetiletí a co (ne)čekat od Applu i celého trhu
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data