Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Šéf Airbusu o budoucnosti letecké dopravy

Víkendář: Šéf Airbusu o budoucnosti letecké dopravy

20.03.2021 9:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Jak často nyní létáte? To byla první otázka, kterou Der Spiegel položil šéfovi společnosti Airbus. Guillaume Faury na ni odpověděl, že asi dvakrát týdně, a to po Evropě a Francii. A většinou běžnými lety. A chápe Faury, že lidé se nyní létat bojí? Podle svých slov ano, ale tyto obavy jsou podle něj nepodložené.

Systém ventilace, filtrů a výměny vzduchu činí podle šéfa Airbusu letadla bezpečnými i v současné době. Podle něj na to ukazuje řada analýz, které si společnost zpracovala. Problémem zůstávají kapénky, které se do vzduchu dostávají ve chvíli, kdy někdo zakašle nebo kýchne. Na to ale máme požadavek na nošení roušek, míní Faury. A dodává, že i studie z renomovaných institucí, jako například z Harvardu, potvrzují bezpečnost letadel v době pandemie.

„Lidé chtějí létat, problém spočívá v tom, že mají omezené možnosti tak učinit. Není dostatek letů, karanténní požadavky jsou nekonzistentní, a to zejména v Evropě. V jiných částech světa lidé létat začali již během vánočních svátků a tyto trendy v nás budí důvěru, uvedl Faury. Podle jeho názoru by lidé měli nástroje, jak se vypořádat s pandemií i v případě, že by nebyly dostupné vakcíny. Zejména testování cestujících. Nicméně právě vakcíny jsou podle ředitele rozhodující v delším období.

Na jaře minulého roku byl Faury přesvědčený, že lidé budou stále toužit po „objevování světa letadlem“, ale na podzim byl podle svých slov mnohem skeptičtější. Tehdy lidé z velkých firem tvrdili, že již nikdy nebudou cestovat tak jako dříve. Od té doby se ale nálada výrazně změnila a firmy říkají, že jejich lidé musí začít opět létat za svými zákazníky. Bylo prý totiž dosaženo hranice toho, co lze dělat na dálku, „není žádná náhrada za přímý osobní kontakt.“ Faury je tak podle svých slov nyní optimističtější než před půl rokem.

Lidé podle ředitele po dlouhém období karantén a omezené mobility touží po cestování a například lety mezi Londýnem a Dubají jsou „docela plné“. Mezi dlouhodobé změny pak podle Fauryho bude patřit například nutnost dostupného internetu na palubách letadel. Lidé také mohou být méně ochotní létat přes velká centra, protože se nebudou chtít pohybovat po letištích s obrovským počtem lidí. To znamená, že vzroste poptávka po přímém leteckém spojení.

Faury tak míní, že by Airbus mohl těžit ze svého modelu A321XLR, který je menší než některá letadla pro dálkové trasy, ale je schopný letět na velmi dlouhé vzdálenosti. Letecké společnosti podle jeho slov vidí v takovém stroji způsob, jak dopravovat cestující z menších letišť přímo do cíle jejich cesty. Současnou situaci v USA a Asii pak Faury hodnotí lépe než v Evropě. Její pandemická strategie a nástroje podle něj letecký průmysl devastují.

Pandemie přinesla Airbusu 40% propad výroby a pokud by firma úměrně k tomu propouštěla, zaniklo by 35 000 pracovních míst. Jelikož se podle svého ředitele snaží toto číslo minimalizovat, hodlá propustit 15 000 zaměstnanců, s vládní pomocí přitom našla „řešení pro 5 000 pozic“. Faury byl tázán i na konkurenci. S Boeingem se podle něj nyní snaží zejména o dokončení stávajících objednávek, konkurence o ty nové tu není, protože letecké společnosti nová letadla nepoptávají.

V delším období se objeví firmy čínské, ale to bude podle ředitele nějakou dobu trvat. Čínské firmy totiž budou nejdříve vyrábět pro domácí trh, na něm doladí své technologie a pak začnou exportovat. Zkušenosti ze zemí, jako je Brazílie, přitom ukazují, že vybudovat odvětví výroby letadel je složité, ale Čína má potřebnou velikost trhu. Od roku 2035 se přitom podle Fauryho bude v letadlech používat místo tradičního paliva vodík. Emise jsou totiž nyní největší překážkou dalšího rozvoje letecké dopravy a ředitel se zároveň domnívá, že elektrická energie a baterie zde své uplatnění nenajdou.

Zdroj: Der Spiegel



Čtěte více:

Boeing vykázal prudký pokles dodávek, dodal nejméně letadel za 43 let
13.01.2021 8:58
Americká společnost Boeing loni dodala zákazníkům pouze 157 letadel, t...
Boeing prodělal rekordních 11,9 miliardy dolarů. Evropští regulátoři ale vracejí 737 MAX do vzduchu
27.01.2021 13:31
Americký výrobce letecké techniky Boeing vykázal rekordní celoroční či...
Airbus se loni kvůli pandemii propadl do provozní ztráty
18.02.2021 8:28
Evropský výrobce letecké techniky Airbus vloni kvůli pandemii covidu-1...
Boeing má poprvé za 14 měsíců víc nových objednávek než zrušených
10.03.2021 8:16
Počet nových objednávek na letadla amerického výrobce Boeing v únoru p...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.11.2022
17:45Zatímco pozornost poutá Powell, data varují před zpomalením americké ekonomiky  
17:18Hladké přistání 2023 a vzdálenost k cíli
17:07Sněmovna schválila rozpočet na příští rok: Schodek má klesnout na 295 miliard, počítá se s nárůstem státního dluhu až na 3,075 bilionu Kč
16:43Americká ekonomika ve třetím kvartálu rostla o 2,9 procenta anualizovaně, výdaje spotřebitelů zůstaly stabilní
16:17Premiér Fiala: Nejpozději od roku 2025 bude ČR nezávislá na ruském ropovodu Družba díky rozšíření Transalpinského ropovodu
16:16Finanční sektor v ČR zůstává podle zátěžových testů ČNB odolný. Proticyklická sazba a hypoteční limity se nemění
14:51Výhled Fidelity na rok 2023: Tvrdé přistání, silný dolar a diverzifikované portfolio
14:01Krocaní technologický pokrok
13:31EK navrhuje zabavit peníze ruské banky a oligarchů pro pomoc Ukrajině
12:28Další oběť vysokých očekávání. Ján Hladký komentuje výsledky Crowdstrike  
12:07Eurostat: Inflace v eurozóně v listopadu překvapivě klesla na deset procent
11:21ČEZ, a.s.: Společnost Elektrárna Dukovany II, a. s., ze skupiny ČEZ obdržela nabídky od tří uchazečů na stavbu nového jaderného zdroje v Dukovanech
11:15ČEZ obdržel na stavbu nového jaderného bloku v Dukovanech nabídky od tří uchazečů
10:17Inflace zlepšuje náladu, čekání na Powella však investory vede k opatrnosti  
9:52Podíl Tesly na americkém EV trhu klesá. Do roku 2025 se propadne na 20 procent, vyplývá ze zprávy S&P Global Mobility
9:11Rozbřesk: Německá inflace byla překvapivě nižší. Jak dopadne číslo za celou eurozónu?
8:49Pokles aktivity v čínském průmyslu i ve službách v listopadu zrychlil
8:45ČEZ dnes obdrží první nabídky na výstavbu nového bloku Dukovan. Bullard volá po dalším zvyšování sazeb Fedem a futures jsou zelené  
6:08Stratégové z Goldman Sachs varují, že ceny akcií ještě neodrážejí riziko recese
29.11.2022
22:02Wall Street uzavřela smíšeně, akcie Apple -2,3 %  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Okta Inc (10/22 Q3, Aft-mkt)
Salesforce Inc (10/22 Q3, Aft-mkt)
Snowflake Inc (10/22 Q3, Aft-mkt)
Splunk Inc (10/22 Q3, Aft-mkt)
Synopsys Inc (10/22 Q4, Aft-mkt)
Victoria's Secret & Co (10/22 Q3, Aft-mkt)
2:30Čína - PMI v průmyslu
2:30Čína - PMI ve službách
11:00EMU - Inflace, předběžný odhad, y/y
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
14:30USA - HDP, q/q a