Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Konec dominance Tesly může přijít dříve, než se zdá

Konec dominance Tesly může přijít dříve, než se zdá

24.03.2021 16:37
Autor: Redakce, Patria.cz

Nechodí se synth-popovou hvězdou, nešlukuje trávu na veřejnosti ani neprohlašuje, že chce zemřít na Marsu, přesto ale začíná Herbert Diess nápadně připomínat Elona Muska. Generální ředitel Volkswagenu zahájil 15. března tiskovou konferenci po vzoru „Battery Day“ Tesly, (Diess ji nazval „Power Day“) prohlášením, že existuje jen jeden způsob, jak rychle snížit emise z dopravy, a tím jsou elektromobily.

Skeptikům budiž odpuštěno, že při té zprávě nadzvedli obočí. Toto sdělení přišlo od té samé automobilky, která celé roky propagovala „čistou naftu“. Teď ale VW konečně vidí přínos svého pětiletého úsilí vytvořit standardizovanou platformu pro desítky elektrických modelů.

"Mnoho lidí v tomto odvětví náš přístup zpochybňovalo," řekl Diess během dvouhodinové konference, kterou vedl z ústředí VW ve Wolfsburgu. "Dnes dělají to samé, a my sklízíme ovoce."

Společnost VW se mezitím v loňském roce stala jedničkou v oblasti výroby elektrických vozidel v Evropě, kde díky přísnějším limitům oxidu uhličitého prodej aut s bateriovým pohonem stále roste. Po zavedení hatchbacku ID.3 v roce 2020 se crossover ID.4 (první globální model založený na elektrické platformě VW) začíná dostávat do showroomů od Šanghaje až po Chicago. V letošním roce VW plánuje dodat 1 milion plug-in hybridních a plně elektrických vozidel a Diess si klade za cíl překonat Teslu v prodeji elektromobilů nejpozději do roku 2025. Někteří analytici předpovídají, že k tomu dojde mnohem dříve.

Kromě splash eventů, postování na Twitteru a nabubřelých slov, má Diess v poslední době s Muskem společného ještě něco: cena jejich akcií míří do stratosféry. Díky nafouknuté hodnotě Tesly by si sice Musk mohl dovolit VW koupit, kdyby chtěl (což nechce), přesto ale preferenční akcie VW letos vzrostly o více než 150 %. Musk již dlouho říká, že soutěž v elektromobilech vítá a že mise Tesly je urychlit nástup udržitelné energie. A dostal, co chtěl.

Musk ale neotálí a hraje na další strunu. Elektromobily Tesla se už dají v USA kupovat za bitcoiny a podle Muskova vyjádření na Twitteru to bude ještě letos možné i v dalších zemích mimo USA. Když v únoru oznámil, že Tesla investovala do bitcoinů 1,5 miliardy dolarů a že začne bitcoiny přijímat jako platidlo, kurz této nejznámější kryptoměny prudce posílil. Bitcoin jako platební prostředek nevyloučila ani automobilka General Motors.

Elektromobily se tak přesouvají z one-man show na čím dál zaplněnější scénu. Ačkoli má VW stejně velkou šanci být vidět jako Tesla, zbytek osazenstva je už méně jasný. Generální ředitelka společnosti General Motors Mary Barra poslala v lednu ceny akcií prudce nahoru, když řekla, že chce do roku 2035 postupně vyřadit benzinové a naftové automobily. Mnoho čínských výrobců zavádí levné elektromobily a Hyundai Motor plánuje téměř dvě desítky modelů. Renault v Evropě v loňském roce překvapivě uspěl se svou Zoe, bateriově napájeným hatchbackem. V USA se do showroomů dostává Mustang Mach-E od Ford Motor a společnosti podporované Amazonem (Rivian Automotive a Lucid Motors) se rovněž snaží replikovat Muskův úspěch.

Tesla udělala s automobilovým průmyslem to, co Netflix s kabelovou televizi a urychlila tak přechod od vnitřního spalování. Ale stejně jako nyní Netflix vidí rostoucí konkurenci ze strany staré gardy (Walt Disney a HBO), začínající se výrobci automobilů také hlásit o slovo. A přestože je Disney+ roky pozadu za Netflixem, slaví jeho služba velký úspěch díky svému obsahu.

A podobně i Diess zvítězil nad investory tím, že uvedl, že VW může využít něčeho, co Tesla zatím nemá – svého rozsahu. Díky tuctu značek, které zaplňují každý kout automobilového trhu (za loňský rok prodal 9,3 milionu vozidel ve srovnání s půl milionem Tesly), má VW jedinečnou možnost spojit své zdroje a unést náklady na vývoj nových technologií. Do příštího roku bude mít VW 27 modelů založených na své standardizované platformě. "Naše transformace bude rychlá," řekl Diess na své akci, "větší než cokoli, co tento průmysl zažil v minulém století."

Stejně jako Musk, i Diess jde do baterie a nabíjecích stanic. Do roku 2025 bude mít VW a jeho partneři po celém světě více než 35 000 veřejných nabíječek. To byl ostatně jeden z prvků jeho právní dohody s USA a Kalifornií kvůli podvádění při emisních testech - příslib utratit 2 miliardy dolarů na propagaci napájení ze sítě a budování nabíjecí infrastruktury. VW v roce 2017 založil pobočku s názvem Electrify America, která se nyní může pochlubit největší sítí rychlého nabíjení v USA.

Diess ale také plánuje postavit v Evropě několik továren na baterie, což podle odhadů agentury BloombergNEF bude vyžadovat investice ve výši téměř 18 miliard dolarů. A podle ní by zlepšení konstrukce palivových článků, chemie baterií a výroby zavedlo VW na cestu snížení nákladů na baterie až na polovinu, a to už v roce 2025. To by mohlo zlevnit jeho elektromobily natolik, že by byly levnější než podobně vybavená spalovací auta.

Někteří rivalové ale trvají na tom, že přesun do elektromobilů je neopatrný, protože v loňském roce tvořily jen zhruba 3 % dodaných vozidel po celém světě. Toyota Motor, která v roce 2020 těsně předstihla VW jako největšího výrobce automobilů na světě, již dlouho tvrdí, že hybridy jsou rozumnějším přechodovým řešením. A společnost BMW flexibilně nabízí mnoho svých modelů v různých verzích: benzínové, hybridy, hybridy s napájením ze sítě a elektromobily.

"Myslíme si, že strategie zaměřená na jeden druh pohonu může být velmi nebezpečná," řekl 17. března pro Bloomberg Television generální ředitel BMW Oliver Zipse. "Pravděpodobnost, že se 150, 160 trhů za velmi krátkou dobu - a jedno desetiletí je velmi krátká doba - plně zkonverguje do jednoho pohonu je vysoce nepravděpodobná.“

Diess nemá v úmyslu dupnout na brzdu. I když ze současné platformy začnou vyjíždět první modely, VW zuřivě vyvíjí samostatnou sadu standardních komponent pro elektrická vozidla od Audi, přes Porsche až po další prémiové značky. Tato prémiová platforma slibuje rychlejší nabíjení, delší dojezd a rychlejší akceleraci než u modelů první generace.

Do poloviny tohoto desetiletí chce mít jediný rozšiřitelný systém, který bude základem pro všechna jeho bateriová vozidla (bez ohledu na značku nebo segment) a v příštích 10 letech má v úmyslu prodat 26 milionů z nich. „Věří, že mohou Teslu dohnat,“ říká Michael Dean, analytik Bloomberg Intelligence, který očekává, že VW do roku 2023 převezme globální korunu na poli elektromobilů. „Jejich vpád do elektrifikace je vážný.“

Zdroj: Bloomberg

 
 
 

Čtěte více:

Volkswagen v zásadním bodu valuace...a jeho CEO tweetuje
03.03.2021 18:07
Tržní hodnota německého automobilového koncernu Volkswagen stoupla dne...
Volkswagen i Geely plánují továrny na výrobu baterií do elektromobilů
15.03.2021 14:44
Německá automobilka Volkswagen plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest ...
Volkswagen čeká oživení, chce zdvojnásobit prodej elektromobilů. Akcie +4 %
16.03.2021 9:49
Německý automobilový koncern Volkswagen očekává, že v nadcházejících l...
Volkswagen (+6 %) kreslí jasnou elektrickou budoucnost
16.03.2021 12:45
Německá automobilka zaknihovala tržby ve výši 68 mld. EUR (+2 % yoy)...
VW chce porazit Teslu na jejím hřišti, v roce 2024 Applemobily
23.03.2021 10:54
Co se týče elektromobilů, tak německý Goliáš jde cestou, kterou nastav...
Škoda Auto v příštích 5 letech investuje 2,5 miliardy eur do technologií budoucnosti
24.03.2021 10:46
Škoda Auto ze skupiny Volkswagen investuje v příštích pěti letech do t...

Váš názor
  • O tom snad nikdo nepochybuje.
    24.03.2021 15:43

    Tesla je vpředu protože zatím nikdo nemá moc potřebu v téhle oblasti prodávat nebo spíš prodělávat. Krásně je to vidět v Číně když vezmeme normální auta tak je Tesla snad první, ale když se započítají i malá prdítka tak je i Tesla převálcovaná. Za $4500 přibližovadlo nikdo jinde nepostaví. Celé je to jen o tom kdo vynalezne levnou baterku. Kdo to dokáže ten bude vládnout všem. Jinak vše hovoří pro tradiční výrobce díky postupu. Známost ->důvěra -> ochota ke koupi.
    HenryFord
    • Re: O tom snad nikdo nepochybuje.
      24.03.2021 20:50

      nerozumim proc chce VW zdegenerovat zrovna timto smerem - ale proc ne - staci jen kazdych 7 kvartalu vykazat ztraty a pak mozna jeden kvartal mirny zisk a z neho pak vyplatit mega bonusy managementu :)
      eple
Aktuální komentáře
18.04.2024
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:48Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity
11:52Výhled TSMC překonal odhady díky podpoře poptávky po AI čipech
11:36Akcie se zvedají. Jak pevnou oporu dodají firmy?  
9:54Ifo: Německé firmy letos plánují snižování investic
9:05Rozbřesk: Zachrání Super-Mario (znovu) Evropu?
8:45EU nebude formálně vyšetřovat investici Microsoftu do OpenAI
8:30Evropa čelí podle guvernéra BoE menší inflační hrozbě než USA, Microsoft se vyhne vyšetřování kvůli akvizici Open AI a futures jsou zelené  
6:40Fidelity International: Německá medvědí data jsou příznivá pro německé státní dluhopisy
17.04.2024
22:01Zámořské akciové indexy nedokázaly zvrátit úvodní pokles  
18:46Martin Uher: Rozruch na dluhopisech, české banky a zranitelné USA
17:32Wall Street mezi výsledky a sazbami dál klesá  
17:14Jednoduchý scénář: Inflace neklesá, Fed nesnižuje, inflace klesá, Fed snižuje
16:01Tesla žádá akcionáře o obnovení odměn pro Muska, v Indii chce investovat až 3 mld. dolarů
14:36Komentář analytika: Objednávky ASML prudce klesají, avšak výhled zůstává nezměněn  
13:46Míra inflace v EU v březnu zvolnila na 2,6 procenta, v Česku je beze změny

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Prodeje starších domů, m/m
16:00USA - Předstihový index Conference Board, m/m