Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kdysi je s velkou slávou privatizovaly. Teď evropské vlády zase usedají v kokpitu

Kdysi je s velkou slávou privatizovaly. Teď evropské vlády zase usedají v kokpitu

07.04.2021 15:39, aktualizováno: 7.4. 17:15
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Desítky let měla řada největších evropských aerolinek od státu a jeho kontroly pokoj. Teď ale mnoho z nich míří do jeho náruče a svého zachránce bude muset snášet v pozici silného akcionáře. Aspoň na nějakou chvíli. Větší přítomnost státu tak budou muset strpět Deutsche Lufthansa AG, Alitalia SpA, švédské SAS AB a portugalské TAP Air Portugal. Nejnověji se k nim přiřadila Air France-KLM. V ní si tát zajistil podíl až 30 % a pozici největšího akcionáře, napsala agentura Bloomberg.

Aerolinky patří k firmám, kterým Covid-19 zasadil největší ránu. Známky zotavení v sektoru letecké dopravy v regionu přitom kvůli pomalé očkovací kampani a pokračujícím omezení cestování zatím nevidět. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) dnes uvedlo, že globální letecká přeprava pasažérů v únoru meziročně klesla o 89 procent, jeho šéf si ale zachovává optimismus pro letní sezonu. Nízkonákladový obr RyanAir také dnes varoval, že bude mít problém dosáhnout ve svém právě odstartovaném finančním roce zisku.

Navíc se v Evropě vynořily obavy, že požadavky ze stran akcionářských států mohou ohnout celé odvětví takovým způsobem, že to bude mít dopad prakticky na cokoli, od snižování nákladů po ceny letenek a rozhodování o leteckých trasách.

“I když poskytování finanční pomoci je v kontextu krize Covid-19 určitě legitimní záchranný prostředek, je tu podezření, že by to mohlo sloužit jako záminka k návratu státem vlastněných aerolinek, které slouží politickým cílům, alespoň v případě některých vlád,” domnívá se Sascha Albers, profesor mezinárodního managementu na University of Antwerp.

Francie v úterý oznámila, že Air France-KLM poskytne na rekapitalizaci až čtyři miliardy eur. Třímiliardový úvěr přidělený firmě loni se změní na stálou pomoc. Kromě toho se zavázala, že firmě poskytne další miliardu eur na plánovanou emisi akcií. Francouzský stát tak více než zdvojnásobí svůj podíl v aerolinkách. Bude mít pod kontrolou téměř 30 procent této francouzsko-nizozemské skupiny a stane se jejím největším akcionářem.

Ještě před tímto oznámením nalily státy EU do aerolinek minimálně 23 miliard eur v podobě úvěrů, záruk, kapitálových injekcí a grantů.

Státní pomoc míří I jejich konkurenci mimo region. Třeba v USA uvolnila vláda na pomoc aerolinkám od začátku pandemie zhruba 50 miliard dolarů.
V Evropě, kde došlo v 90. letech k deregulaci odvětví a kde byla řada aerolinek tou dobou privatizována (British Airways už v roce 1987, Lufthansa v roce 1997 a Air France v roce 1999), v nich teď státy znovu získávají významný podíl.

Přípravy na období po odeznění pandemie budou vyžadovat, aby se aerolinky podívaly na svoji nákladovou strukturu a organizaci.

“Mnoho vlád stále zaujímá stanovisko, že národní přepravce je součástí jejich celkové politické vize,” uvedl John Strickland, který řídí poradenskou společnost JLS Consulting v Londýně. “Další vládní investice v Air France nejsou překvapením, klíčovou otázkou však je, zda to v managementu skupiny povede ke snahám o vnucení politického nasměrování, které by bylo nad rámec jejich komerčních cílů.”
Vládě ve Francii, která má za sebou dlouhou historii státních intervencí do firemního světa, netrvalo dlouho, než se zárukami pro aerolinky přišla. Dokonce i Nizozemsko, které je opatrnější a dodatečnou pomoc v úterý nenabídlo, připustilo, že aerolinky jsou pro zemi moc důležité na to, aby padly.

It is in the public interest of France and the Netherlands that airlines Air France and KLM will get through this crisis while focusing on its continued development and maintaining its position as a key player in the European aviation sector. https://t.co/VlCBVjHkhZ


Německo si pak svou mnohamiliardovou pomocí zajistilo 20% podíl v Lufthanse, kterou kdysi s velkou pompou privatizovalo. Miliardy pak Berlín půjčil aerolinkám Condor a TUI.

Státní pomoc je státní zárukou „sdělit, že stojíme za tímto přepravcem a chystáme se zajistit, že po Covidu bude udržitelný. Pro mnoho aerolinek, obzvláště pro velké dopravce, by absence státní podpory mohla nakonec znamenat katastrofu,“ domnívá se Shukor Yusof, zakladatel poradenské společnosti Endau Analytics.

Evropská komise teď čelí tlaku, aby takovouto pomoc schválila. Letečtí dopravci to ale kvůli jejím přísným podmínkám nemají tak jednoduché. Musejí se vzdát slotů na letištích, omezit odměny svému vedení a v některých případech se musejí vzdát akvizic.

I tak ale nízkonákladovky jako Ryanair nebo Wizz Air vzdychají, že bailouty poškodí trh a vytvoří nespravedlivou výhodu. Prvně zmiňovaná firma podala už přes tucet odvolání proti takovýmto souhlasům, které z EU přišly. Státní pomoc je podle ní nespravedlivě diskriminační a pomůže jejím konkurentům k tomu, že ještě zesílí, srazí letenky a spolykají jiné. Výtky má i vůči Air France. Od těch se chce, aby se výměnou za státní pomoc vzdaly 18 slotů. Aerolinky jich na pařížských letištích Orly a Charles de Gaulle mají zhruba tisícovku a podle irského přepravce se tento ústupek ani zdaleka neblíží tomu, aby jiní mohly smysluplně konkurovat.

Ani podmínky spjaté s pomocí Lufthanse asi neuvolní její železné sevření nejlukrativnějších německých letišť a leteckých tras. Komise si sice vymínila, aby se Lufthansa vzdala 24 slotů na dvou hlavních německých letištích. Právo přistávat a startovat tam ale nemohou převzít firmy, které tam už mají základnu. Ryanair tudíž nemůže expandovat ve Frankfurtu a Easyjet v Mnichově.

Darren Ellis, který přednáší řízení letecké dopravy na Cranfield University, se ale i tak domnívá, že „kdyby vlády aerolinkám finančně nepomohly, předali byste trh s lety na dlouhou vzdálenost státem podporovaným dopravcům v jiných regionech, včetně Blízkého východu“.

Řada lidí vnímá přítomnost vlád v odvětví jako pouze dočasný fenomén a až se cestování zase zvedne, aerolinky svoje spoléhání na stát pravděpodobně omezí. Mají přístup k atraktivnějšímu financování, než jim může stát nabídnout, a až se objem dopravy vrátí zpátky, nebudou mít chuť se vlád držet, tvrdí analytik Yan Derocles z Oddo BHF.

Zdroj: Bloomberg, ČTK

 

Čtěte více:

IATA zhoršila odhad ztráty aerolinek na 157 miliard USD
24.11.2020 15:46
Ztráta leteckých společností za letošní a příští rok dosáhne podle akt...
Aerolinky Delta jsou poprvé od finanční krize v celoroční ztrátě
14.01.2021 14:40
Americká letecká společnost Delta Air Lines vloni kvůli koronaviru pro...
Aerolinky Air France-KLM loni prodělaly přes sedm miliard eur
18.02.2021 8:58
Francouzsko-nizozemská letecká společnost Air France-KLM vloni proděla...
Investiční tip IAG: Slibné transatlantické trasy
08.03.2021 13:24
Aerolinky IAG (International Consolidated Airlines), zastřešující spol...
Letecká doprava stále na JIPce
23.03.2021 5:46
Situace v letecké dopravě se zlepšuje, ale stále přepravujeme asi o 50...

Váš názor
  • Zastavit S T Á T
    08.04.2021 10:44

    Když se stát pokouší podnikat, obvykle to skončí špatně. Stačí, že se montuje do odvětví jako školství, veřejná doprava, pošty, zdravotnictví, ... - ostatně ve zpravodajství se stále dokola řeší problémy v těchto socializovaných oborech, zřídka kdy v těch kapitalisticky konkurenčních. Korupce, chybí lidi, neefektivita, nepotismus, špatná kvalita, ... dělejte si u zpráv čárky, v kterých odvětvích se tak děje nejčastěji.
    Hayek
  • A není to chyba?
    07.04.2021 16:00

    A není to chyba zachraňovat aerolinky?
    Pracovitý Prosecký
Aktuální komentáře
12.04.2021
17:48Biden ruší Trumpova pravidla ve prospěch akciových trhů. Využívá i právní kličky
17:22Výnosy před aukcemi rostou, Wall Street míří dolů  
17:06Investiční tip Alibaba: Regulatorní hrozba zažehnána  
16:34Výsledková sezóna v ČR: Kalendář pro 1. čtvrtletí 2021
16:32Výsledková sezóna v Evropě: Kalendář pro 1. čtvrtletí 2021
16:29Výsledková sezóna v USA: Kalendář pro 1. čtvrtletí 2021
15:48Investice 02CR je pevná jako skála. Patria má novou cílovou cenu, potvrzuje doporučení  
15:25Microsoft kupuje Nuance, firmu na rozpoznávání řeči stojící za Siri
14:21Týdenní výhled: Výsledková sezóna bude o pohledu do budoucna, daních a maržích  
12:31Veolia a Suez se po měsících vyjednávání spojí v transakci za 13 miliard eur
11:15Akcie začínají lehkým ústupem, dluhopisy vyčkávají na aukce  
11:13Děkujeme za dohled. Alibaba dostala rekordní pokutu a děkuje regulátorům
10:08Indičtí tech jednorožci se stávají novými miláčky investorů
9:12Rozbřesk: Vrátí se na trhy strach z inflace? Otázka která trápí i českou korunu
8:47Evropské burzy před otevřením mírně klesají, Patria s novou cílovou cenou pro O2  
8:18Na naše výdaje příjmy nestačí, říká Rusnok. V roce 2024 může přijít dluhová brzda
6:00MakroMixér Jana Bureše a Roberta Břešťana III: O přidané hodnotě, tužkách, digitalizaci i Kellnerovi s majitelem Koh-i-nooru Břízou
11.04.2021
15:10Nerovnoměrné zotavování globální ekonomiky
9:07Víkendář: Biden jako Roosevelt? Jen částečně
10.04.2021
16:07Zamlčovaný problém čipů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
11:00EMU - Maloobchodní tržby, y/y